Android Auto - diskussionstråden

Diskussion i 'Android Auto' startad av Jox, 14 jul 2015.

  1. Nightdriver

    Nightdriver Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Det bråkar ordentligt för mig också, jag märker att om jag någon gång testat Mirrorlink så är det lögn i f-n att få igång Android Auto. Då får jag hålla på att stänga av telefonen, starta om stereon, dra ut sladden kanske 10-15 gånger innan det fungerar. Även min stereon, både i Skodan och Seaten, startar om sig när den försöker koppla upp sig. När det väl fungerar så tycker jag att det kan fungera flera gånger i rad så skippa Mirrorlink konskvent, jag är övertygad om att det är det som ställer till det.

    Jadå, upplever samma sak som dig, återigen i båda bilarna, fast bara med Spotify. Spotify är ett j-a mög rent ut sagt...! :-P
     
  2. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Haha skönt att jag har någon att dela frustrationen med.. Nu känns det genast mycket bättre!
    Riktigt frustrerande att sånt här ska vara så otroligt ostabilt och rent ut sagt dåligt på Androidenheter, och samtidigt fungera klockrent på iPhone.. Det är inte första gången jag stöter på problem med kompatibilitet i Androidtelefoner. Nåväl, jag hoppas att det kommer ett officiellt stöd snart, för Android Auto verkar fenomenalt bra, när det väl fungerar.
     
  3. Affekaffe

    Affekaffe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2016
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    2
    Spotify fungerar bra så länge som jag pekar men talar jag så är det som att tala med en vägg. Kanske finns det triggerord som ska sägad först som tex Låt, Album, Nästa låt etc?
    Familjen fick många glada skratt när vi försökte tala bilen till rätta. Hamnade tex på en lista med kyrkogårdar när vi försökte navigera till ett gatunamn.
    Är det någon som vet hur man byter till Engelska?
    Jag har prioriterat AA framför MirrorLink och har inga problem i Passaten. AA startar perfekt när sladden ansluts.
    Jag kan rekommendera att ni kikar på videos på youtube. Sök på "Android auto voice" eller "android auto google i/o 2014".
    Den senare är 50 min lång launchvideo från utvecklarna på google, lärorikt och förklarar utmaningarna med många fordon och många modeller. Det de glömmer nämna är träsket med många telefoner och androidversioner. Inte undra på att Apple play fungerar bättre på ett tidigt stadium.

    Det fungerar bra på engelska - enligt demot. Man ska tex tydligen kunna säga "on [appnamn]" i slutet av en mening om man vill byta app. Tex "play xx on spotify" där xx är låtnamnet ska då byta från radio till spotify. Men hur byter man till engelska?

    En lista på kommandon man ska säga vore önskvärt att hitta. Sannolikt ska man säga navigate först men vad därefter? Är det stadens namn och sedan gatunamn eller måste man säga navigate to city Göteborg street avenyn 45.
     
    mr_tompe gillar detta.
  4. Paar

    Paar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har följt de senaste dagarnas inlägg med stort intresse. Jag har sedan 2 månader en VW Passat Altrack -16 som jag försökt para ihop med min Samsung Galaxy S5 via både Mirrorlink och AA. Mirrorlink får jag igång med Rockscout installerat på telefonen. Det känns dock väldigt buggit och kommunikationen bryts ideligen, telefonen hänger sig och låser i lanskapsläge efter att USB-kontakten dragit ur. Spotify låter riktigt illa för mig via Mirrorlink när jag väl har kontakt. Svajigt ljud vid högre volym som för tankarna till en gammal kassettbandspelare med dåligt batteri. I går avinstallerade jag därför Rockscout och installerade Android Auto 1.5 enligt era anvisningar samt de på denna sida: http://www.newcenturyvw.com/blog/how-to-pair-to-vw-app-connect/
    Bilens stereo hittar telefonen men jag kan inte få igång kommunikationen. På telefonen kommer det upp Mirrorlink-loggan under försök till uppkoppling trots att det är AA som körs enligt bilen. Ibland slås Bluetooth på telefonen på automatiskt trots att den är avstängd från början. Suck!
    Har ni någon idé på vad som kan vara problemet? Bilförsäljarna vet mindre än mig och har lovar att höra av sig om de får någon information från VW centralt.
    Testade dotterns Iphone 5s här om dagen och Carplay fungerar ju som sagt klanderfritt. Börjar nästan fundera på att gå över till "The Dark Side"...! :ehm:
     
  5. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 227
    Mottagna gillanden:
    2 298
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    det var det jag var rädd för :(. får själv en sådan bil i slutet av månaden och har skaffat en iPhone 6s plus bara för att använda med den. försöker vänja mig vid iPhonen men den tråkar ut mig samt att djävla bra är den inte - fattar inte hypen alls faktiskt. satt just och funderade på att lägga ut den till försäljning här i forumet men jag får väl stå ut då misstänker jag när jag läst om era samlade vedermödor. (tänkte ju iaf inte använda den som min privata utan som jobblur isf, nån ordning får det vara :)). men jag har en nexus 6 nu och har beställt en nexus 6p från jobbet, får väl hoppas att det funkar bättre med nån av dem då än med tex samsungen.
     
  6. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Just det här vill jag minnas att jag läst om någonstans på interwebz.. När man kopplar in telefonen med USB så upprättas en parallell Bluetooth-kommunikation med bilen för att ge tillgång till A2DP, AVRCP mfl, dvs Bluetooth-protokoll för att både styra och lyssna på musik/media. Denna parallella koppling sker per automatik och hör inte ihop med den "vanliga" parkopplingen man annars gjort via Bluetooth till bilen.

    Nu har jag ingen källa som styrker detta påstående, men det enklaste testet vi skulle kunna prova är att koppla in telefonen med Android Auto (eller ev MirrorLink), slå på musik och sedan stänga av Bluetooth i mobilen.. Bryts musiken då så finns ju ett tydligt samband.
     
  7. Mongroovy

    Mongroovy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2010
    Inlägg:
    541
    Mottagna gillanden:
    198
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Jag är ganska säker på att du har rätt swe_downhill. Men det går inte att testa på sättet du beskriver eftersom det inte går att göra något på telefonen när den är i Android Auto mode.
     
    Last edited: 9 jan 2016
    swe_downhill gillar detta.
  8. Jungmar

    Jungmar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2013
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Lenovo P12 12,7"
    Går ju att göra massor när android auto är igång, t.ex. dra ner menyn (för att exempelvis slå av bluetooth) eller öppna redan öppna appar i multitaskmenyn. Iallafall på min nuvarande Moto X Play (5.1) eller med min förra Galaxy A5 med CM13 (6.0)
     
  9. Nightdriver

    Nightdriver Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Precis så gör jag. Fungerar utmärkt att använda telefonen under tiden man är i Android Auto-läge. Förmodligen kommer det att försvinna i senare uppdateringar.
     
  10. Nightdriver

    Nightdriver Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Gör som jag och skippa Mirrorlink konsekvent, det skapar dessa problem som du nämner. Se till att AA är default i bilen och mirrorlink är avstängt i mobilen. Mobilen ska vara upplåst när du ska starta AA i bilen, jag upplever det dessutom som att det går bättre när AA appen är startad i mobilen.
     
    bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 752
    Mottagna gillanden:
    44 750
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tack för tipset. Instruerade en vän enligt ovan, som haft lite strul med att få igång AA, och det har sedermera fungerat utmärkt :)
     
  12. DanceNation

    DanceNation Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Jag har lyckats få igång AA utmärkt i min Passat min lyckas ej med Spotify. Hur gör ni för att starta? Jag väljer hörlursknappen på bilens AA interface men får bara upp Google Music och TuneIn.
     
  13. Paar

    Paar Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har nu fått igång AA i bilen! Precis som du skriver Nightdriver så verkar det som man först måste göra inställningarna för AA och sedan lära/tvinga telefon och bilstereon att använda denna koppling istället för Mirrorlink genom att koppla till och ifrån typ 20 gånger innan de fattar! Nu fungerar även Spotify klockrent för mig utan svajigt ljud. Vill även hävda att det ser snyggare ut än Carplay!
    Jag kan använda telefonen parallellt med AA. Bluetooth aktiveras av AA och kan inte stängas av när man är uppkopplad.
    Skumt att du inte hittar Spotify-ikonen när du trycker på hörlursknappen DanceNation. Har du Premium abonnemang?
    Nu kan du sälja iPhone:en kissidor!
     
  14. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

    Provkörde en Passat GTE för några veckor sedan som jag fö beställt nu.

    AA funkade utmärkt direkt med min Z3.
    Något jag glömde prova är om man kan skjuta upp youtubefilmer på skärmen?
    Valde Discovery Pro 8" om det gör någon skillnad.

    /R
     
    bernard gillar detta.
  15. A_Galaxy

    A_Galaxy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2009
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Har en Z1 compact och kan inte ladda ner AA via google play då den inte stöds. Är det någon region/operatörs grej eller är det bara en utomordenlig värdelös tfn?
    Är det någon här som vet om det finns en lista man kan kolla vilka devices som man kan installera det på.
     
  16. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

    Hej!

    Hittar ingen sådan app, url så kan jag testa på min Z3.

    Mvh
     
  17. Mongroovy

    Mongroovy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2010
    Inlägg:
    541
    Mottagna gillanden:
    198
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Man kan inte ladda ner Android Auto genom play store i Sverige. Man får hitta apk-filen genom annat håll.
     
    A_Galaxy gillar detta.
  18. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

    Vad tillför denna app?

    /R

     
  19. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

    A_Galaxy gillar detta.
  20. swe_downhill

    swe_downhill Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Hämta senaste Android Auto härifrån:
    https://www.apkmirror.com/?s=android+auto&post_type=apps_post

    Jag har inte fått snurr på min än, har i princip tröttnat på att ens försöka. (LG G4 / Skoda Octavia-16 Bolero). Men man behöver i alla fall den appen för att kunna ansluta med Android Auto.. Sen behöver infotainmentsystemet ställas in på att prioritera Android Auto.. Utan dessa två detaljer så är det MirrorLink som gäller, vilket är en annan lite sämre variant enligt mig i alla fall.. MirrorLink med Rockscout för att styra Spotify verkar funka, men sen dör utbudet typ.
     
    A_Galaxy, bernard och robber gillar detta.