Dubbelkalenderkrux

Diskussion i 'Applikationer' startad av hell-man, 20 jan 2016.

  1. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har ett kalenderkrux. I jobbet måste jag använda min jobb-Outlook-kalender. En hel del folk ska kunna se min kalender, och kunna boka in möten med mig. Vilket kräver att de kan se att jag är upptagen, om än inte nödvändigtvis se exakt vad jag är upptagen med. Det är dessutom ett rejält flöde av kalenderposter där. Dessutom har jag privat p.g.a. en del engagemang börjat få mycket mer grejer i kalendern än tidigare. Privat använder jag Google Calendar. Det här skapar en del krångel, och risker för att något faller mellan "systemen". En lösning skulle ju kunna vara att bara använda Outlook-kalendern. Alltså även för privata grejer. Det gör en hel del på jobbet. Men dels vill jag inte det, och dels är det i första hand min privata mobil som jag alltid har med mig. Det är i den jag vill se "allt". Jag skulle vilja hitta något sätt att tackla detta. Antingen ett sätt som gör att allt jag lägger in i någon av kalendrarna automatiskt hamnar i bägge kalendrarna. Men det är inte nödvändigt. Ett alternativ är en app eller annan lösning, som kan ta in bägge kalendrarna. Då kan jag lägga in allt jobbrelaterat i Outlook-kalendern, och allt privat i Google Calendar, men sedan i appen (eller vad det handlar om) se båda kalendrarna. Finns det en sådan app/lösning? Skulle underlätta en jäkla massa för mig.

    Tack på förhand!
     
  2. goateye01

    goateye01 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    891
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ3 Compact
    Använder Sony standard kalender. Där bockar jag bara i vilka kalendrar jag vill se. Även underlalendrar på respektive konto.

    Kräver förstås att källan finns på Google. Outlook kalender synkar jag med Companionlink. Kostar några kronor men det är det värt!

    Just nu hanterar jag kalendrar från 5 olika konton.
     
    hell-man gillar detta.
  3. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Jag använder Googles egna kalender app, samma sak i den, man väljer vilka konton och saker som skall visas i den. När man lägger in en ny event så väljer man bara vilket konto den skall läggas in i.

    Jag har ett exchange konto synligt samt mitt Gmail konto (där jag även prenumererar på min frus gmail kalender).
     

    Bifogade filer:

    hell-man gillar detta.
  4. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Tack! Låter mycket lovande. Det kan visa sig att jag först testar Crall's variant. Det kan även visa sig att jag återkommer med kompletterande frågor. Det är inte varje beståndsdel som jag känner mig helt hundra på. Men det känns som att jag borde kunna grotta mig fram till hur det funkar. :)
     
  5. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Tack! Verkar riktigt lovande. Skulle tilltala mig att kunna fortsätta med Googles egen app. Men... Jag kollar på dina bilder. Hur får du "grejerna" att trilla ut i menyerna? Dina menyer innehåller mycket mer än mina. Är det så att det som du har valbart i appen, är sådant som du lagt in i Google Calendar på webben? Att man alltså måste mata in grundgrejerna där?
     
  6. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Dom första valen är i bild ett är sådant jag har inlaggt i min gmail kalender (frugans kalender, fb kalender +några till) reaten är konton som jag har lagt in separat i telefonen, tex jobb exchange.
     
    hell-man gillar detta.
  7. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Aha! Exchange också, således. Hur/var gör du det? :O Jag hittar ingenting om det i appen. Aha... Det kanske man gör på annat håll i telefonen, och att det då faller ut i appen. :) Nu hittade jag Exchange i telefonen. Hur jag än gör så kommer det upp, "Det gick inte att ansluta till servern." Någon idé om vad det kan bero på? Mailadress och lösenord är garanterat rätt.
     
  8. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Jag la in exchange i htcs egna mailapp och då läggs det upp ett konton system/konton. Är du säker på att du har alls inställningar rätt med portar och SSL certifikat?
     
    hell-man gillar detta.
  9. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Det var jag inte säker på, men jag visste att det rullat igång i jobbmobilen (en Samsung S6) poff tjoff bara jag matade in mailadress och lösenord. Men, nu upptäckte jag att det fanns två ställen att lägga in Exchange-grejerna. När jag la in dem i Microsoft Active Sync (tror jag det hette), så bara blixtrade det till, och nu trillar ta mig tusan allt på plats! Både i Google Kalender, och i "Svensk Kalender", som jag hittills använt mest. Ibland blir jag trött på mig själv. Något som visade sig vara så enkelt har jag inte tagit tag i på et halvår. Du är tamigfan dagens hjälte, Crall!

    Nu återstår bara att få kläm på om alla enheter och system växelsamverkar med varandra; om alla jag lägger in någonstans hamnar överallt. Det får jag ju testa, helt enkelt. Funkar det så för dig?

    TACK!!
     
    Crall gillar detta.
  10. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Det för det nog tyvärr inte, när man skapar ett event så väljer man vilken kalender den skapas i, så skapar du den med gmail så kommer du inte se den i din datorer mail kalender.
     
  11. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Men trots min eufori, en kompletterande fråga. Som egentligen är malplacerad här på Swedroid. I webvarianten av Google Calendar, https://calendar.google.com/calendar, går det att få in Exchange-kalendern även där? Där har den inte trillat på plats, och när jag kikar i inställningarna så ser jag inget som känns som att det handlar om det.
     
  12. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Nä det går inte igenom dit. Det du gör i telefonen är helt enkelt att visa bägge kontonas kalendrar i samma app, dom är inte sammanlänkade på någon sätt alls.

    Den lösningen som finns är om ditt jobb tillåter att ni delar ut era kalendrar till tex gmail (det gör inte mitt jobb) och då får du lägga till den här:
    Screenshot_1.png

    Om du har google apps konto så finns detta verktyg: https://tools.google.com/dlpage/gappssync

    Om du inte har det så finns lite andra betalprogram och lösningar tex denna: https://www.ablebits.com/office-addins-blog/2013/11/20/sync-google-calendar-with-outlook/

    Hoppas du hittar en lösning som fungerar för dig!

    Mvh
     
    hell-man gillar detta.
  13. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Ett alternativ är att göra tvärtom och lägga in Google Calender i Outlook.
     
    hell-man gillar detta.
  14. Crall

    Crall Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 107
    Mottagna gillanden:
    253
    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    AllTele
    Telefon:
    LG G6
    Info:
    Kör helt default utan root.
    Telefon 2:
    COBS Smart1
    ROM:
    COBS Default Android 5.0.2
    Info:
    www.smart1.se www.cobs.se
    Ligger med i länk nummer två i min post.
     
    hell-man och e7andy gillar detta.
  15. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Tack igen! Ska grotta i det där. Den viktiga effekten har jag redan uppnått. Det här vore bonus.
     
    Crall gillar detta.