Min lilla amatörmässiga recension av V10

Diskussion i 'V10 - Allmänt' startad av Herrputte, 23 jan 2016.

  1. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    Detta torde vara min första "recension" av en telefon , skriven ad hoc rakt upp och ner så jag ber om ursäkt i förskott för eventuella stav- och syftningsfel. Jag är en byggare som sysslar mycket med besiktningar och dylikt, använder flera telefoner i arbetet och är lite av en mobilnörd.
    De telefoner som jag har tillgång till och mina egna just nu är : Nexus 5 (lektelefon hemma),HTC m7 (daily driver -privat), sony z3c (jobbtelefon 1- åker till svärmor snart), iphone 6 (jobbtelefon 2), z5 premium ( min rotekamrat på jobbet), iphone 5s (hans reservjobbtelefon) och s6 (min frus telefon) . Så när jag jämför telefoner så är det de jag kan direkt jämföra med, dock har jag inte någon aspiration/möjlighet alls att kunna typ mäta färgmättnaden etc, jag tar bara upp rent objektivt hur jag upplever det.

    Börjar med kameran : V10 har en helt sinnessjukt bra kamera, vill man kan man ställa in den som man gör med en riktig systemkamera, i jobbet har vi märkt att sonymobiler tar väldigt bra bilder men.. man måste ta två-tre för säkerhetsskull eftersom ibland blir det rent skit, iphones tar alltid godkända foton vid första försöket men jag har de senaste tre åren haft m7an som backup då den faktiskt på nära håll oavsett ljusförhållanden alltid tar perfekta bilder, har svurit så många gånger på sonyn, halat upp iphonen, svurit igen , grävt upp m7an sen bild. ( Jag vet, kunde haft en liten systemkamera men ... smidigt att skicka iväg direkt via telefon ) Av de telefoner jag har runt mig så är det bara min frus samsung s6 som tar skitbra bilder inomhus alltid och jag upplever bilder tagna med blixt är lite bättre än hennes. Sonytelefonerna tar superba bilder i bra ljus men i mörkare miljöer så känns de bättre utan blixt faktiskt... V10 har faktiskt fått mig att ändra lite på beteendet. Nästa vecka ska jag bara ha den med mig ut!

    Stötsäkerheten: Jag har faktiskt lyckats med att tappa den två (2) ggr på denna vecka! Första gången nerför en betongtrappa med sex meters höjd. Inte en skråma. Igår kväll en av katterna skickade ner den i kaklet i badrummet, kakelplattan höll ! ;)

    LGs gränssnitt: jag började med Nova och swiftkey men återställde i onsdags och körde LG rakt över. Mycket skönt och fint! Direkt ur asken så känns det lite blah men i stortsett allt kan ställas in och ändras till precis vad jag vill, jag har tex nu mindre tangentbord så jag får mer yta, luren är ju så stor så knapparna blir ju som... skönt att sänka det till ca 1/3 av skärmen. Man kan byta på navigationsknapparna etc hur man vill osv.

    Extraskärmen: Tyckte lite det var som en gimmick men ser mer och mer nyttan med den, ser helt klart jag kan experimentera mer där, har det nu som att håller jag på med något så kommer tex svarsknappen för inkommande samtal där istället för mitt i skärmen.

    Batteritiden : Det enda jag kan klaga på, batteritiden är i mina ögon liite bättre än HTC m7 , men den är ett skämt när det gäller batteritid, z3c varar om jag höftar minst två till tre gånger längre. Det enda jag kan positivt säga att den snabbladdaren som följde med laddar upp v10an assnabbt, av alla telefoner jag har kollat med (de på listan över) så laddar v10an minst dubbelt så snabbt. Samma laddare laddar upp min frus samsung hälften så snabbt. Kanske nån specialoptimering, vad vet jag? Har beställt ett par billiga batterier från aliexpress , kan vänja mig vid att gå med extrabatterier i fickan som vid galaxy nexus tiden ;)

    Skärmen: Fantastiskt skarp och fin skärm, dock lägger man den vid sidan om z5 premium och s6 så ser man skillnad, den är lite blåaktig i tonen,och jag har inte hittat någonstans man kan ändra det, på tex en sony kan du ju ändra hur du vill ha RGB hur du vill. Men finns kanske någonstans. Nu har jag perfekt syn, 1.15 -1.2 men har inga speciella mätinstrument mer än ögon, av de alla telefoner jag räknat upp så skulle jag vilja säga att bara z5 premium slår den i skärpa och klarhet, jävligt nära är det iaf. Möjligen känns s6an lite trevligare att titta på men mindre skarp på något sätt, svårt att förklara. Det är endast vid direkt jämförelse. Annars anser jag den är superb och kanon.

    Jag har hängt på detta forum sedan starten men bara varit en lurker, reggade mig relativt nyligen , tar mig dock tid för att skriva detta då det verkar som inte många känner till om denne telefon, jag vill förkunna och sprida det sanna ordet !

    EDIT: Glömde lägga till om vikten, storleken har ju ingen betydelse sägs det ju men det är en stor telefon och den känns en liten aning "topptung" , dvs känns som det tippar över. Dock nu när jag på bordet balanserar den på en penna under mitten så ligger den i lod så att säga, jämntung alltså .

    Denna telefon rekommenderar jag varmt.
     
    Last edited: 23 jan 2016
    onne1951, Honda, bernard och 5 andra gillar detta.
  2. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    Bra recension! Skriver du mycket bes. protokoll också månne?
    Det är så man blir sugen fast jag lovat mig själv att sluta byta stup i kvarten!
     
  3. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    Det händer, men oftast är det en riktig besiktningsman som gör det, jag är den som går förbesiktning eller som kollar att det blivit gjort / garantikoll eller som utför själva jobbet.

    Jo min fru bromsar mig, måste gå minst ett år emellan ;) (jag fuskar, får utbytt jobbtelefon då och då utöver privata ;)
     
    kalleboston gillar detta.
  4. unikum

    unikum Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    774
    Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei Honor 7
    Platta:
    Nexus7
    Sugen på denna men hatar dålig batteritid. Samsung S7 kommer ju snart också.
     
  5. Dominik+++

    Dominik+++ Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1
    Hur upplever du att ljudet är när man spelar musik? Både via hörlurar och högtalarna. .
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 691
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Superb recension - tack!

    Har du möjlighet att lägga upp några bilder du tagit med kameran? Det uppskattas alltid :)
     
  7. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    Hehe, tack så mycket, men nej vågar inte lägga upp. Ni får tro mig helt enkelt, jag och min fru har tävlat med våra telefoner, hon har en s6. I klart ljus på autoläget kan vi inte se skillnad. I mörker med och utan blixt förlorar hon faktiskt . Det är svårt att få till en suddig bild, bildstabiliseringen är mycket bra.

    Och sen finns det många roliga inställningar man kan leka med, precis som en systemkamera.