Problem: Mardrömsärende med Sonys support

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av samuel99, 29 jan 2016.

  1. samuel99

    samuel99 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Min syster har en Z3 Compact som helt plötsligt slutade ladda samt stänga av sig i tid och otid. Dvs det här felet: https://talk.sonymobile.com/t5/Xperia-Z3-Compact/Sudden-Death-of-Sony-xperia-Z3-Compact/td-p/877345

    Eftersom garantin inte gått ut skickade hon in den på lagning. Efter ett tag kom den tillbaka, men betedde sig fortfarande likadant. Efter ett surt samtal till supporten så fick hon skicka in den igen och vänta ytterligare några veckor på att få den fixad. Denna gång löste de problemet men de gjorde istället sönder micen inte fungerade när hon fick tillbaka telefonen. Ytterligare ett samtal till supporten och ytterligare ett ärende där hon fick skicka in telefonen.

    Men, nu till det knepiga. Nu är micen lagad, och då ringer de och säger att eftersom det är en liten spricka i bakstycket så kan hon inte få tillbaka telefonen förrän HON bekostat att laga sprickan, en spricka som inte alls spelar någon roll för henne.

    Så, Sony har mer eller mindre kidnappat hennes telefon och kräver henne på pengar för att bekosta en lagning hon inte bett om. Supporten var typ "Jag hör vad du säger men så är reglerna".

    Vad handlar det här om? Hur går man vidare? Om det hänger någon Sony-representant här så skulle jag vara väldigt tacksam för en förklaring.

    Mvh
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 754
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det låter smått obegripligt. De har alltså lagat mikrofonen och accepterat det som ett garantiärende? Efter att mikrofonen är lagad påtalar de sprickan? Var sitter sprickan?

    Jag kan nämligen tänka mig att de, oavsett om det är rätt eller ej, kan hävda att telefonen hanterats ovarsamt med anledning av sprickan. Det är dock inte fallet här?
     
  3. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Ehm detta låter lite smått otroligt...
    Måste vara något i kommunikationen som blivit fel. Bör vara som Bernard här ovan säger, att de menar på att sprickan orsakat skadan med mikrofonen.
     
  4. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Bra jobbat Sony, vi har 50k specialintresserade användare här som lär sig att älska er support mer och mer för varje dag som går.
     
    Griffin, torbjorn, Honda och 1 annan gillar detta.
  5. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Fyfan vad surt.. :(
     
  6. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Tror kanske att det beror på att telefonen är vattentålig, men en spricka gör ju att den inte blir helt vattentät längre antar jag. De vill nog inte riskera att få in telefonen igen pga vattenskada i framtiden, men självklart borde detta vara upp till kunden själv att bestämma.
     
  7. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Normalt så är det upp till kunden att bestämma, men det btukar gå på en viss summa då. Så var det isllafall så länge jag kan minnas
     
  8. Hostis

    Hostis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ring din närmsta
    Konsumentombudsman!!!

    Det skall lösa sig :)
    Dom kan aldrig tvinga på dig en lagning som du inte vill ha.
    Vägrar dom ge tillbaka telefonen så lägger du även in en polisanmälan då dom inte äger den telefonen.
    Sen kan du alltid hänvisa till tidigare reparationer och varför dom inte har påpekat det tidigare ? Då säger du bara att den sprickan måste ha hänt i deras ägo då du skickade in den sist så var det absolut ingen spricka!!!

    Lycka till!

    Fan blir så j**la sne på hur vissa företag kan agera mot människor.


    edit. När du ringer konsumentombudsmannen så säger du att sprickan har hänt hos Sony och nu kräver dom dig på att du skall stå för kostnaden. Det enda som kan gå snett här är ifall samtalen med support har varit inspelad, men då måste du bli informerad om att samtalet är övervakat. Annars är det ord mot ord ;)
     
  9. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Sony supporten gör verkligen lite hur dem vill, lite glad jag inte jobbar där längre även det inte var support avdelningen. :P
     
  10. garm

    garm Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2011
    Inlägg:
    294
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    En lågodds-gissning är att man öppnar luren genom att ta bort glaset på baksidan. Är det en spricka så blir det svårt, om inte omöjligt, att få bort glaset utan att det pajjar helt.

    När uppstod sprickan?

    Edit: För att komma vidare och få hem luren och nu förutsätter jag att sprickan har uppstått när telefonen varit i era händer, föreslå att ni står för kostnaden för glaset och att Sony bjuder på arbetet. När jag fick min baksida lagad kostade glaset 388:- + moms.
     
    Last edited: 1 feb 2016