Fråga: från 50% batteri till noll - på 8 timmars sömn...

Diskussion i 'Galaxy Note 4 - Allmänt' startad av Bamsefar, 25 dec 2015.

  1. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Så har vi hittat något nytt, både min och min frus Note 4 är på 5.1.1, och helt plötsligt kan våra respektive Note 4'or få för sig att gå från 50-60% till NOLL, gärna under natten medans man ligger och sover. Om man då tar fram batteriet så syns inget speciellt, bara att Google Tjänster ligger överst med typ 15-20% usage - och sedan Batteriläge på kanske 12-15% och så vidare. CPU Spy visar inga wakelocks. Det är lite mystiskt vart all kapacitet helt plötsligt tar vägen... Vissa dagar fungerar allt som det ska, får ut 4-5 dygn lätt användning, men sedan vissa får vi inte ut mer än ett eller två dygns användning. Extremt svårt att se vad som ändrar sig mellan dessa två huvud scenarier...

    Någon som har samma "fenomen" med att batteriet helt plötsligt byter skepnad och bara tappar?

    Det borde vara någon process som ligger och körs - det är bara det att jag inte ser vad det är...???
     
  2. Fatcamp

    Fatcamp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2014
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    3
    Något jag märkte på min är att det finns en ny app under batteri som heter programoptimering och jag satte igång den så den skulle fixa apparna på en gång och mitt batteri sögs iväg. När jag stängde av den gick den tillbaks till normalt.

    Dock har jag ett problem att batteriet kan dra skjut mycket. Detta märkte jag när jag tog ut mitt minneskort . Tog ut det för mobilen vartt så varm men när jag tog ut den sög den typ 25% på 1 timma.
     
  3. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Det här är ju fullständigt löjligt, jag gjorde en komplett fabriksåterställning, och nu tappar den batteriet fort som f*n - 60% på 6 timmar...
     
  4. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

  5. tcntad

    tcntad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    1 842
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Ta ut batteriet och se om det är svullet. Pröva annat.
    Återställ, uppdatera.
     
  6. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Nu har jag råkat ut för två saker, i samma tema:
    1) Efter några dygns tålamodigt testande, så äter Google Play Tjänster upp 20% och toppar förbrukningslistan - men alltså, vad är det som är fel - detta fanns inte i 5.0 - bara i 5.1
    2) Android System (vad nu det är) drog ned batteriet från 80% till 15% på ca 4 timmar... En omstart och omladdning löste detta, men det lär säkert återkomma...

    Måste säga att Samsung misslyckats med 5.1.1 - när bevisligen 5.0 fungerade. Om jag bara visste hur jag tog mig tillbaka till 5.0 på ett säkert sätt, så skulle jag ta det steget. Nu blir det att vänta på 6.0 och hoppas att dom rättat felen, för vad det än är, så lär Samsung inte lägga tid på det utan lösa detta med nästa version (om det ens löses då).
     
  7. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Kan vara "Mobile Radio Active" buggen? Om du kollar på en tjänst, hur länge har den hållit mobila radion aktiv? Det är en bugg som berör många. Vissa får drain på riktigt medans andra (som jag) bara får felaktig statisktik men inte sämre batteritid i praktiken.

    Det är en bugg som ligger i Android och det är Googles fel. Den kan beröra alla tillverkare som ligger på Lollipop. Den upptäcktes redan i April men har ignorerats av Google och får aldrig en fix i Lollipop.

    Nu är det inte säkert det är den buggen som spökar för dig men det kan vara ett scenario.

    https://code.google.com/p/android/issues/detail?id=165558
     
  8. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Ja det var nog från den 26e december eller så - ja två veckor, men kom ihåg att jag laddat mobilen några gånger...
     
  9. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Om jag antar att omstart var runt den 11e Januari, och med omstart menas SLÅ AV telefonen och Slå på den igen (alltså INTE omstart i menyn, utan power off/on!) så gick mobilen i ca 9 dygn - för i natt så försvann all batterikapacitet IGEN ned till noll på tre timmar... Yihaa...

    Det roliga denna gång: Om man klickar på Batteri under inställningar som klagar den på att "Wifi matic har dragit 2% av batteriet - avinstallera appen" - men när man tittar så ser man inte ens den appen i listan. Därimot ligger "Google Tjänster" överst med drygt 25% av batteriets förbrukning... *garv* jag har sååå svårt att förstå hur Samsung kan missa så kapitalt - man måste alltså start om telefonen från grunden minst en gång per vecka, och då när den är NYLADDAD för annars kommer det bara å jäklas. Jag provade nämligen med en omstart från menyn igår när jag noterade att den började fula sig med radioproblem (man kan se att något är på G eftersom man helt plötsligt tappar täckning och har svårt att få kontakt med mobilnäten på platser där man tidigare aldrig någonsin haft problem), men det räckte alltså inte. Men det verkar som en kallomboot (power off/on) räcker...

    Jag drömmer fortfarande om möjligheten att backa till 5.0 - 5.1.1 är helt galet jobbig när man måste hålla på och vaka över telefonen och man aldrig kan lita på att den fungerar...
     
  10. thelars

    thelars Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2013
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Min gjorde så ibland också. Vissa dagar... fast sen tycker jag hela note 4 var buggig så hade den bara nån vecka
     
  11. helasm

    helasm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Hade samma problem, köpte ett originalbatteri och nu har jag en suverän batteritid. Har också slutat ladda den på natten. Har mer än 24 timmars batteritid vid normal användning.
     
  12. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Mja nu är våra inte i behov av nya originalbatterier eftersom dom har just nya originalbatterier....

    Följande udda upptäckt är gjord: Det verkar ha me 5GHz WiFi att göra i kombination med att man skickar ett gmail via gmail appen typ... Jätteudda kombo kan jag tycka, men ja jag testar vidare - ibland vaknar jag ibland drar telefonen ur batteriet så man försover sig.
     
  13. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Nix det har uppenbarligen ingenting med 5GHz att göra - fick det bevisat inatt dessvärre :-(

    Således tillbaka till start och börja leta igen. GMail appen är i fokus, så kanske man kan säga...
     
  14. ikonane

    ikonane Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2012
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag hade en härlig bug el något fel på mitt wifi för ett par veckor sedan.

    Jag har ALLTID wifi på och kollar ALDRIG på yt när jag inte är hemma (på wifi) men kolla hur snabbt min data användes upp på ett par timmar(?)

    Screenshot_2016-02-18-21-27-46.png
     
  15. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Just nu fokuserar jag på positioneringstjänsten... Jag har alltid haft den avstängd av olika (integritets-) skäl. Men nu på rent djävulskap så slog jag på powersave versionen som använder towerID resp wifi för att positionera sig, och lo and behold, nu håller batteriet tydligen bättre.... Men Google tjänster äter fortfarande 20-50% av batteriet (men det undrar jag om inte det är en bugg i sig, att den rapporterar fel värde alltså).
     
  16. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    har ni provat ta bort ev minneskort.
    Jag har haft min note 4 sen den kom ut och aldrig bytt batteri.

    Har upptäckt sista dagarna att den började krångla och det visade sig vara minneskortet. Så jag formaterade det och nu har det fungerat bra.
     
  17. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Mitt och min fru's problem har inget med minneskortet att göra: Min fru har nämligen inget minneskort, medans jag har ett. Vi hade inga problem med Android 4.4 - men vi har detta problem med Android 5. Alltså är felet 100% Samsung mjukvara och inget annat.

    Det har för övrigt inget med positioneringstjänsterna att göra heller för den delen.

    Det enda spåret är att google tjänster konsumerar upp majoriteten av batteri, och NÄR problemet verkligen uppstår så är radiodelen (modemet) helt klart involverad med dålig response och liknande.

    Enda sättet att häva det är att fysiskt starta om telefonen - flygplansläge eller liknande trick hjälper inte.

    Ny mjukvara, som den annonserade patchen som skall påverka batteriet, mottages mer än gärna - men vi i norden är ju inte ett enda dugg prioriterade...

    Android 6 vore ju också nice... Men den kommer väl 2017...
     
  18. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Jag har av via en tråd i nyheterna fått tips om en bugg tråd på google, och den fick mig att tänka i ny bana:

    Jag har stängt av bakgrundskommunikation på samtliga services som jag inte tycker behöver detta. Framförallt har jag stängt av det på Chrome webläsaren. Och detta har gett resultat, i alla fall preliminärt. Jag har noterbart bättre batteriförbrukning, noterbart färre tillfällen när telefonen är vaken, Google services är helt plötsligt helt normal i batteriförbrukning och en hel del annat.

    För den som vill testa, under inställningar, dataförbrukning, så välj de appar som du tror / anser inte behöver bakgrundskommunikation, och jag valde då Chrome, och några till (OBS jag har INTE stängt av bakgrundskommunikation på Google services eller Gmail appen!!!).
     
  19. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Jag kan nu bekräfta att med min avstängning av bakgrundskommunikationen så har jag återfått det mesta av tidigare förlorad batterikapacitet.

    MEN buggen finns såklart kvar, även om jag inte snubblar lika ofta på den. Dvs helt plötsligt ställer sig telefonen i skitläget att dra ut batteriet på maxfart. Normalt sett nu för tiden, med alla ändringar jag har gjort, så försvinner även mobilkommunikationen - och den noterar jag rätt snabbt, så numera hinner jag boota om telefonen och få den på bättre tankar... Men ibland räcker inte ens en omstart... Så buggen finns kvar, den är precis som tidigare, och när det smäller ja det är det enda som ändrats till lite mera sällan...

    Men skitbuggen existerar... Ibland vill jag bara tillbaka till 4.4.4 eftersom allt fungerade där, framförallt batteriet - denna 5.1 är en ren skitversion av firmware. Så väntan på 6.0.1 eller vad som nu kommer är ju oändlig, manualen finns men inte svensk (nordisk) firmware... Men jag vet inte ens om det kommer rädda mobilen från att bli ersatt.

    Synd att man inte kan köpa en Samsung / Sony / HTC längre - för mycket bloatware, synnerligen begränsade uppdateringar av firmware om det ens kommer någon och tveksam support...

    Är det bara Nexus kvar alltså?
     
  20. Bilal

    Bilal Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    555
    Mottagna gillanden:
    155

    MINA ENHETER

    Byt till ett annat Original batteri. Stäng av "Snabbladdning"

    Det funkade för mig!