Diskussion: Problem med Nexus 6P - Rapportera / diskutera här

Diskussion i 'Nexus 6P (2015) - Allmänt' startad av droidsmurf, 30 nov 2015.

Taggar:
  1. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 832
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Vilken app? Blåtand? Lurar? Högtalare?

    Och varför slänga den i väggen?
     
  2. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    746
    Mottagna gillanden:
    534

    MINA ENHETER

    Jag har problem med att kameran segar ihop fullständigt. Det är inte pga HDR+ men ibland tar det 10 sekunder att starta kameran och flera sekunder för att ta en bild. Det känns som att hela telefonen blir slöare efter detta också och en omstart krävs.

    Någon som råkat ut för detta?
     
  3. RobinAug

    RobinAug Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2012
    Inlägg:
    560
    Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Spotify, JBL lurar. För den e en vecka gammal och har en jävla försäkring så tänker inte vänta på nån reparation utan ska ha en ny med en gång.

    Men tycker de e konstigt att den sänker musiken själv.
     
  4. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 832
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Prova andra lurar och annan app, hjälper inte det så gör en återställning.
     
  5. droidsmurf

    droidsmurf Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2012
    Inlägg:
    2 205
    Mottagna gillanden:
    1 163
    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor / Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    kan du testa en sak ?

    har en teori om att detta är "audio ducking", spela musik, skicka ett meddelande till telefonen, vad händer med ljudet då?

    dvs händer detta för dig när du har notiser som vill nå fram? och att ljudnivån i musiken antar den nivån som gäller för notiser?

    googla på "android audio ducking" för mer info
     
    RobinAug gillar detta.
  6. RobinAug

    RobinAug Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2012
    Inlägg:
    560
    Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Bytte och spelade med Google music och där va de samma. Musiken sänks av sig själv. När de kommer ett sms sänks musiken och är lågt i bakgrunden, notisen gör sitt ljud sen kommer musiken tillbaka som innan.
     
    droidsmurf gillar detta.
  7. gh0st

    gh0st Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2016
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    12
    Har likadana problem på min Nexus 6 som Nexus 6P, kan ta bilder och hör hur kameran tar bilden men den sparar inte ner bilden. Kan ta flera bilder med utan att dessa sparas!

    Om det är hårdvaran det är bugg på eller mjukvaran vågar jag inte svara på.
     
  8. gh0st

    gh0st Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2016
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    12
    Märkte en udda sak nu på morgonen med min Nexus 6P!

    Hade bootat om sig själv i fickan, startar upp den och skickar sen iväg ett SMS. Knepiga var att det SMS´et stod skickat som den 29 december 08.58. Fin liten tidsresa bakåt i tiden! o_O
     
  9. Niklase

    Niklase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    490
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Tycker en riktigt schysst sak med 6p va den snabba kameran. Har note 3 nu o den kameran är seeeeeg.

    Har alla problem med att kameran blir nerslöad?
     
  10. gh0st

    gh0st Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2016
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    12
    Är telefonen nystartad och endast ligger på under 1GB i minnesanvändning så är det ingen fara. Men har du ett X antal appar i bakgrunden och den har ett par hundra MB ledigt, ja då är det tack och godnatt har jag märkt. Brukar därför stänga av de appar som ligger i bakgrunden, men har ändå över 2GB i minnesanvändning trots det. O_o
     
  11. Droid96

    Droid96 Guest

    Mina problem med 6P:

    * Slö kamera (tar några sekunder att starta och laggar ofta 1-2 sekunder när den tar bilder)
    * Lite ojämn vitbalans på skärmen (dock lär man sig att leva med detta)
    * Vitt är inte riktigt vitt utan snarare lite rosagult
    * Skärmen har lite för låg PWM-frekvens som ger ett flimmer (samma på Samsungs telefoner med AMOLED)
    * Generellt lagg. Min gamla Nexus 5 (inte 5X) har ett betydligt bättre flyt.
    * Telefonen blir ännu segare efter att ha varit igång ett dygn. Reboot och det går snabbare igen.

    Trots ovanstående brister är jag väldigt förtjust i telefonen. Den är skön i handen, har grymt bra bildkvalitet i kameran (äntligen!) och en skärm som är underhållande (om än inte helt korrekt...). Ren android är väldigt trevligt att använda också.
     
  12. Niklase

    Niklase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    490
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Att vitt inte är vitt har jag tom sett på Youtube videos, men jag väljer hellre det och grym svärta och bra tryck i färgerna tack vare amoled jämfört med en lcd...

    Går fortfarande o velar om jag ska orka vänta o se vad galaxy s7 och g5 har att visa upp men jag är fortfarande mest sugen på 6p, men tycker väldigt många klagar på att den är seg. De är seghet i gränsssnittet och en slö kamera jag vill slippa!

    Tror ni google kommer lyckas patcha bort problemen eller kommer det bara rinna ut i sanden?
     
    fruktsallad gillar detta.
  13. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    "Många" kan väl inte vara så många egentligen. Typ 10% av alla som har en Nexus 6P som skriver om det på forum, eller kanske 5% till och med?

    Och att den skulle vara seg är ren bullshit. I call skit bakom spakarna eller felaktiga enheter. Det där berömda flytet som Appleenheter är begåvade med, exakt det (om inte bättre) får du med Nexus 6P.
     
  14. Niklase

    Niklase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2010
    Inlägg:
    490
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Har läst flera rewievs "3 months later" på pålitliga sidor där de också klagar på seg kamera och ibland seghet i gränssnittet, men svårt för mig att veta om det är så för alla, men antagligen inte. Att kameran tar lång tid att starta och när man ska knäppa bilderna tar några sekunder.

    Skönt om du sluppit det, är väl de som klagar mest som man uppmärksammar mest. En stor anledning till att jag vill byta mob är för att min note 3 alltid haft seg kamera och även nu gränssnittet, vore surt att pröjsa för en ny om nu så många klagar på just de sakerna.
     
  15. fruktsallad

    fruktsallad Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2011
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Med risk för att gå lite OT:

    Sitter i exakt samma situation. Har i långa perioder varit sjukligt trött på min S6 pga lagg, batteritid och minneshantering, men även pga bristen på utveckling.

    Är dock riktigt nöjd med kameran, och tittar man på Swedroids blindtest så bekräftar det tidigare slutsatser att 6P inte direkt skulle vara en uppgradering rent kameramässigt. Så jag tänker att jag borde vänta och se vad S7 erbjuder.

    Det här med lagg är ju så jäkla subjektivt så det är svårt att få någon bra bedömning från andra. Jag har läst ett par recensioner och massor av användare på xda som bedyrar att deras S6:or är helt laggfria out of the box. Likväl upplever jag (och många med mig) en total laggfest med luren stock-konfigurerad. Måste roota/låsa upp bootloader flasha kernels och Roms för att komma till något som ens liknar laggfrihet.

    Så, antingen är inte alla telefoner skapta lika, eller så har folk helt olika definitioner av lagg. Dubbla bud kommer här också. Tror bara du kan veta genom att testa själv. Mitt tips är att köpa 6P på ett ställe där du har möjlighet att åberopa distansavtalslagen/ångerrätt så att du kan ångra dig om du vill.

    Själv har jag fortfarande inte bestämt mig. S7 lär ju erbjuda en ganska rejält mycket bättre kamera och det ryktas om SD-kort och vattenresistens. Därutöver lite gimmicks och bloat i form av "force touch". Och i sedvanlig ordning kommer man behöva dras med Knox och anemisk utvecklingsscen.

    Mest storleken och kameralagg samt brist på OIS som avskräcker från 6P här...
     
  16. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 832
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Vad är det för lagg i kameran ni snackar om? Har inte upplevt kamerans seg en enda gång, den startar snabbt, fokuserar snabbt och tar bilder snabbt.

    Ni som upplever problem med kameran prova att rensa cache och se om det hjälper er.
     
    Azur gillar detta.
  17. Deacon

    Deacon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    1 139
    Mottagna gillanden:
    393
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Att telefonen skulle få bättre flyt för att man tvångsavslutar appar låter väldigt egendomligt (såvida inte appen i fråga har kraschat). Jämför med att ni bor i en lägenhet med fem rum. Inte tömmer ni tvångsmässigt ett par rum då och då, för att det känns bra att veta att ni har outnyttjat utrymme? Med Androids minneshantering är det samma princip. Ledigt minne är en outnyttjad resurs.
     
  18. cogli0ne

    cogli0ne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2012
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Har aldrig upplevt lagg i kameran men har lyckats få google photos att frysa totalt genom att spela in korta klipp i slow motion och experimentera med att ha olika delar av klippet i slow motion.
     
  19. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 832
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Ingen har väl föreslagit att tvångsavsluta appar? Men att rensa cache-minnet hos en specifik app som strular brukar alltid lösa ens problem.
     
  20. Mikael R

    Mikael R Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2009
    Inlägg:
    1 506
    Mottagna gillanden:
    100

    MINA ENHETER

    Någon som har problem med att USB-C kabeln sitter i väldigt dåligt vid laddning och så? Alltså den lossnar extremt lätt, och sitter inte alls lika bra som en micro-usb kabel.