[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Låter underligt, skall inte gå att flytta ett nummer vad jag vet inom 3 dagar eller liknande. Säker på att inte flytten låg inne för midnatt sedan tidigare? För om de hade beställt en flytt idag så borde den inte kunna ske så snabbt, men kanske är något nytt som ändrats nyligen iof.
     
  2. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Han har antagligen Telenor och då går det. Det var därför jag frågade vilken operatör han har.
     
  3. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Ja då är det möjligt även om det inte tillhör standard-rutinerna. Men, ja vi får se vad som svaras ;)
     
  4. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    I mitt fall så hade de skickat en förfrågan till Telenor om att tidigarelägga min portering. Jag har mitt nummer hos Comviq. Men de fick aldrig något svar från Telenor. Så i mitt fall så var det inte Vimlas fel.

    För några månader sen försökte jag portera mitt nummer till Telenor men de slarvade till det och fixade det aldrig. Jag gav upp och klippte kortet. Att alla Vimlas porteringar går igenom Telenor är dåligt med tanke på de dåliga erfarenheterna jag har haft med Telenor.
     
  5. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 675
    Mottagna gillanden:
    975
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Fick sms om att min portering sker nu i natt
     
  6. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Vi hade Telia/Halebop på det numret. Från dem kom tidigt besked att numret skulle porteras.
     
  7. inact_0025

    inact_0025 Guest

    Själva porteringen går att göra inom 15 min. I t.ex. Österike tar aldrig en portering längre än en timme.
     
  8. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Jag har också fått besked om minst 3 dagar. Det är därför jag får sitta och vänta snällt till den 18:e.
     
  9. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 452
    Mottagna gillanden:
    1 119
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Inatt går min portering till vimla igenom, ska bli spännande :D
     
    ASR gillar detta.
  10. Simon_A

    Simon_A Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2016
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    5
    Köpte en Nexus 5x för några dagar sedan och tänkte bara meddela att det var ovanligt smidigt att byta mobil. Vet inte om jag ska tackas Nexus, Vimla eller Google så jag skickar en eloge till alla tre! :)
     
  11. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 675
    Mottagna gillanden:
    975
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
  12. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    @conny85@conny85 det gör du rätt i, ser ut som du enbart fått feb gratis och betalar 50% från och med mars. Hur fick du dealen eller är det en specialare du fått till via chatten?
     
  13. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    Ja väldigt generöst dock, jag berätta att jag var låst till 3 tills mars och då erbjöd dom mig den dealen via chatten :)
     
  14. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    För 3 år sen .. hade jag stort problem med porteringen från dåvarande Tele2 till Halebop. Numret flyttades men när folk försökte nå mig så hörde de att det bara ringde utan att jag lyfter upp luren och i själva fallet så ringde det aldrig på min telefon.

    Det tog 8 veckor av Halebop och Tele2 att göra upp och ändå det löste sig inte och jag var i slutändan tvungen att gå till Konsumentverket för att få hjälp när Halebop vägrade säga upp mitt abonnemang efter alla problem.

    Efteråt så skaffade mig Comviq fastpris abonnemang och det gick utmärkt att flytta numret till de först från Halebop --> Tele2 --> Comviq .. vilket gjorde mig misstänksam att vissa operatörer försöker på så sätt inte släppa ifrån sig alla kunder utan krångla till det! Då var mitt telefonnummer fullt fungerande !!

    I Höstas tyckte jag att Tele2 hade bra erbjudande med 20GB internet o fastpris abonnemang för 238kr per månad i 24 månader och då tog jag det men insåg att Tele2 var inte ett dugg bättre än Comviq på något sätt och att man faktiskt betalar helt i onödan för mycket pengar för en viss operatör bara för att kunna prata med de över telefon istället för Chatt och Mejl .. därför bestämde jag mig att jag provar något nytt och Vimlas nya strategi med att man spar alla samtal/SMS/MMS och data man inte använder till nästkommande månaderna var gnistan som gjorde att jag bestämde mig att flytta mitt nummer och skaffa Vimla! Än så länge är jag nöjd, jag får i princip hjälp med det jag vill, gillar att det finns folk som jobbar på Vimla och de engagerar sig i helheten genom chatt, mejl och forum.

    För att vara objektivt så har inte allt varit positiv med Vimla, jag blev inte nöjd med ett tekniskt svar om 4G hastigheten där påstod nån teknisk kille att man har mellan 10-15 Mbit (4G) skulle räcka för internet i mobilen i de flesta fall vilket jag inte köpte alls, det är alltid smidigare att surfa i mobilen och ens använda appar och massa annat när det är högre internet hastighet, man märker det när man kör med WiFi där hastigheten är hög att allt går smidigare, att påstå 10-15 mbit (4G) räcker för en mobiltelefon användare är en besvikelse och en dålig ursäkt trots att jag nämnde att det finns en Telenor mobilmast samt en till från de gemensamma bolaget med Tele2 finns bara 500 meter bort från mitt hus!

    En annan kille på kundtjänsten bad istället kolla upp när de hade startat om tjänsterna just på det området jag påpekade dålig 4G hastighet och det blev faktiskt bättre hastighet efteråt men inte så värst bättre att man blev helt nöjd!

    I vilket fall som helst så tycker jag att det är friskt att kunna diskutera sånt och det är jag tacksam för.
     
  15. MR.D

    MR.D Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2015
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Det är ju svårt att garantera någon specifik hastighet när det gäller en trådlös tjänst. Det räcker med att du har plåttak, träd med mycket löv eller annat för att du i princip ska få dålig mottagning trots att du kanske har en sändare nära.
     
  16. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag är helt medveten om de tekniska eller naturella begränsningarna .. men ärligt talat, jag fick ofta mellan 55-65 mbit i min bostad med Tele2 och Comviq, med Telia får jag alltid runt 55 mbit och just med Vimla bara 10-15 mbit och det är trots att det handlar om samma mobil (Xperia Z5 Premium) och mobilmasten är i en större stad (Lund) där den delas med Tele2 .. det är inga konstiga terräng eller något utan en helt rak fågelsträcka! O huset är byggd 1994 så det kan inte vara bra med Tele2 och Telia men inte med Telenor/Vimla bara för att man byter SIM kort :/
     
  17. MR.D

    MR.D Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2015
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Om du bett att Telenor ska felsöka och svaret är att det inte är något tekniskt fel, så är det ju uppenbart att de inte delar på samma bandbredd. Då är det kanske bättre att överväga annan operatör.
     
  18. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Att du får max 15-20 Mbit låter som din mobil kör på 900mhz 4G. Sedan kan det även vara så att masten är rejält överbelastad, har du testat att köra BBK tidigt på morgonen eller på natten? När fick du 55-65 Mbit med Tele 2? Fick du alltid det oavsett tid på dygnet? Jag upplever att det i Göteborg finns en del överbelastade master och då är hastigheter som de du nämner vanliga. I snitt ligger jag dock på 40-60 Mbit, som bäst har jag kommit upp i ca 120 Mbit på 4G :)
     
    Petter_Vimla gillar detta.
  19. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag har ju bett Vimla om det, de har säkert nån direkt länk med Telenor, de gjorde nån omstart av 4G tjänsten just där jag bor och gissa vad, hastigheten steg till en bättre nivå dock fortfarande inte till samma nivå som konkurrenterna. En timme senare så körde jag Bredbandskollen o det visa sig igen att hastigheten sjönk ner, så det handlar säkert om nätkapacitet på området, det kan vara för många som är uppkopplade samtidigt där för att senare på natten så blir hastigheten betydligt bättre då många sover o inte använder nätet.
     
  20. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Svarade lite på nån av dina frågor .. att sent på natten blir hastigheten bättre .. då tyder på belastning av nätet eller nätkapaciteten som är kass hos Telenor och JA, när det gäller Tele2 så fick jag 55-65 mbit mitt på dagen ibland, på nätterna blir den ännu bättre .. upp till 70 .. ibland till o med 80 mbit.

    Jag har dock ALDRIG fått 120 Mbit på 4G överhuvudtaget nånstans varken på dagen eller natten! Trots att telefonen ska klara av högre 4G hastigheter helt utan problem!