Köpa Nexus 5X? Är ni nöjda med era?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Jean, 24 feb 2016.

  1. Jean

    Jean Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 mar 2012
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag är på jakt efter en ny mobil för att ersätta min gamla S4 och var länge inne på en Nexus 6P som nästa telefon men efter att funderat lite undrar jag om jag inte klarar mig på en 5X. Speciellt om man nu kan få den för runt 3000 kr...

    Jag använder telefonen rätt mycket men använder inte så tunga appar utan det blir mest mail, kalender, sms, surfande, twitter, musiklyssnande och sånt. Jag spelar aldrig några spel på mobilen.

    Det verkar ju råda lite delande meningar men vad säger ni som har den, kan 5X vara för mig? Är ni nöjda med era? Skulle gärna hålla mig till Nexus.

    Är öppen även för andra förslag. Kan Motorola X Style vara något kanske?
     
    Last edited: 24 feb 2016
  2. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag tycker att du ska köpa en DOOGEE F7 Pro. $200. ulefone Power är också ett mycket trevligt alternativ, $180.
     
    Last edited: 25 feb 2016
  3. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 503
    Mottagna gillanden:
    1 059

    MINA ENHETER

    Huawei gör billiga och riktigt bra telefoner som säljs i Sverige. Honor 7 är riktigt trevlig. Mate s är lite dyrare men mycket lockande.
    Motorolas telefoner är mycket nära vanilla så en x style är nog ett riktigt bra val om man gillar vanilla.
     
  4. Ivan

    Ivan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2015
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus 7 Pro
    Klart du skall köpa Nexus 5X – jag köpte 32GB versionen nu på Elgiganten och är mycket nöjd. Om man inte skall utföra avancerad ”heavy lifting” med den, priset är 2900kr eller lägre o det är stock Android (vilket för mig är mycket viktigt) – då är den ett fynd. Den är så liten, nätt o smidig i handen. Den är relativt rapp - ljudet, batteri, kamera är bra. Jag har inget knarrande ljud i min. Men man märker att den är aningen mer oresponsiv just när den laddas (vilket många här har påpekat).
     
    Last edited: 25 feb 2016
  5. danwhistler

    danwhistler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2010
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    70

    MINA ENHETER

    Har kört nexus 5x någon månad nu, gav 3790kr för min. För det priset är den fortfarande prisvärd eftersom det krävs nästa det dubbla för det nya toppmodllerna.

    Kamera, skärm osv är väldigt bra och motsvarar dyrare modeller.

    Det som märks och som är synd med n5x är det mindre ramminnet. Det händer då och då att telefonen fryser för en sekund och den rensar minnet. Batteritiden är också något som är i det sämsta laget. Det kan variera mellan 3,5-5h skrämtid. En dag är inga problem att se räcker men ska man göra något på kvällen så finns det inte en chans att den räcker ett dygn för mig. Då måste man stödladda.

    Andra småproblem är att den blir seg ibland och måste startas om osv. Jag lägger inte så mycket vikt vid det för tillfället då jag utgår att nästa mjukvara kommer fixa det.

    För runt 3000kr tycker jag den är ett stabilt val om du inte byter telefon så ofta och vill ha en bra kamera. Eftersom det är en nexus kommer mjukvaran hänga med ett tag. Annars finns ju kraftfullare telefoner likt Huawei honor osv som är bättre idag men antagligen inte hänger med lika länge med uppdateringar osv.
     
  6. Mohnke

    Mohnke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2015
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    93
    Telefon:
    Huawei

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei
    Moto X Play eller Style, ligger bra i pris och har i princip ren android.
    Huawei P8 eller Honor 7, bra pris och prestanda
    Har haft alla 4 samt Nexus 5X och Nexus var "sämst" enligt mig
     
  7. mixxno

    mixxno Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Hur bra som helst. Finns inget att klaga på. Jag klarar mig lätt en hel dag på en laddning. Allt flyter som en dröm. Lätt och smidig. Ett klipp helt enkelt.
     
  8. joström

    joström Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2014
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 11 (2018)
    Jag är väldigt nöjd med min Nexus 5x, har haft min sen mellandagarna. Jag upplever att den är rappare än många andra flaggskepp tack varje stock och batteri tiden går inte att klaga på. Du kan nog inte hitta bättre för runt 3000kr.
     
  9. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    https://swedroid.se/forum/threads/koepa-nexus-5x-aer-ni-noejda-med-era.130826/#post-1843905 lite rensning kanske innan det börjar glida alltför mycket från ämnet.

    Som svar till @Ara@Ara inlägg nedanför mig, för att inte dra till med nytt inlägg:
    Källor på exempel där det är påväg att mynna ut i offtopic:
    https://swedroid.se/forum/threads/koepa-nexus-5x-aer-ni-noejda-med-era.130826/#post-1843905
    https://swedroid.se/forum/threads/koepa-nexus-5x-aer-ni-noejda-med-era.130826/#post-1843908 https://swedroid.se/forum/threads/koepa-nexus-5x-aer-ni-noejda-med-era.130826/#post-1843910

    Jag taggade [USERGROUP=18]@admin[/USERGROUP] i det syftet. För när vissa är inblandade i diverse trådar så är det stor chans att den spårar ur snabbt. Det har vi sett tidigare.
     
    Last edited: 27 feb 2016
    mixxno gillar detta.
  10. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Vi diskuterar Nexus 5X och Nexus 6P, vilket är precis det tråden handlar om.

    "Jag är på jakt efter en ny mobil för att ersätta min gamla S4 och var länge inne på en Nexus 6P som nästa telefon men efter att funderat lite undrar jag om jag inte klarar mig på en 5X"
     
  11. Axan

    Axan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    1 525
    Mottagna gillanden:
    568
    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 11 Pro Max
    Jag har haft både Xiaomi, Ulephone och Doogee. Nexus slår dessa på fingrarna, det är min mening. Stock android gör väldigt mycket, sen att kameran är helt fantastisk behöver jag väl ens inte påpeka.
     
  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Både DOOGEE och ulefone har androidversioner mycket nära vanilj. Sen är ju prisskillnaden rätt betydande i sammanhanget. Man får ju betala det dubbla för en Nexus 5X och då finns det inte plats för vare sig SD-kort eller dubbla SIM. 3GB RAM kunde de tydligen inte heller klämma in i Nexus 5X.
     
  13. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Som @Lidback@Lidback skrivit så har såna här trådar lättare att spåra ur. Diskutera vad som är flaggskepps mobil tycker jag inte passar in i denna tråd. :)

    Mvh Honda
     
  14. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Du får gärna förklara varför. Tråden börjar med att trådstartaren säger att hen tänkt sig att köpa en Nexus 6P och att hen kanske kan tänkta sig att nöja sig med en Nexus 5X.

    Att klargöra skillnaderna mellan dessa två modeller är väl precis vad tråden handlar om. Har jag missuppfattat något?
     
  15. Honda

    Honda Ninja Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Jag anser inte att det finns någon fråga om vad som är ett flaggskepp och vad inte, utan personen vill höra vad andra som har eller haft 5x tycker om den, det är ok att klargöra skillnaden och säga vad som skiljer dessa två modeller. :)
     
    pmugghc, mixxno, sj6 och 2 andra gillar detta.
  16. stga77

    stga77 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Google Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5X
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Jag var själv lite tveksam till köp eftersom man läst blandade recensioner gällande denna lur.
    Slog dock till och köpte en svart 32GB och har haft den i ca två veckor nu.
    Jag är hur nöjd som helst med den, tillräckligt rapp, perfekt storlek, riktigt bra kamera och vanilla Android med allt vad det innebär.
    Att jag dessutom fick tag på den sprillans ny för under 3000:- gör den till ett kanonköp.
    Inget att tveka på!
     
  17. RFMJ

    RFMJ Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2016
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har båda. Nexus 5X är nog det bättre valet för många pga storleken. Hastigheten och funktionaliteten på 5X är klockrena (snabbare än min Galaxy S6). Nexus 6P har ytterligare lite bättre flyt och en lyxigare känsla i material med bättre skärm och ljud. Trots det är det nog inte mycket i praktiken som 6P kan som inte kommer vara nästan exakt lika bra på 5X.
     
  18. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Klarar man sig med 16gb eller ska man vänta på ytterliggare en säkning på 32gb?
     
  19. mixxno

    mixxno Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    61
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 4a
    ROM:
    Android 11
    Jag har 32 och det funkar men 16 tror jag blir för snålt.
     
  20. stga77

    stga77 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2009
    Inlägg:
    238
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Google Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5X
    Info:
    Nova Launcher Prime
    32GB är nästan ett måste eftersom minneskort saknas.
     
    bernard gillar detta.