Tips: Få bukt med knäppande/knarrande/knakande bakstycke

Diskussion i 'Nexus 5X (2015) - Allmänt' startad av Slick-Rick, 18 feb 2016.

  1. Slick-Rick

    Slick-Rick Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hej,

    Tänkte bara delge en lösning för att bli av med ett problem som min 5X kom med ur kartongen och det är det knäppande/knarrande/knakande bakstycket. Snubblade över ett svar i en tråd på XDA gällande detta problem. Själv så ansåg jag inte det vara motiverande nog att försöka få min utbytt till en ny telefon för detta problemet då jag sett att många har detta fel (eller vad vi ska kalla det) och jag trodde därmed att en nya telefon antagligen kommer ha samma problem.

    Att tejpa eltejp som stöttar upp bakstycket och innanmätet verkade vara en vettig lösning när det är så pass simpelt att komma in i telefonen. Jag följde det här exemplet för att få bort bakstycket men använde istället ett kreditkort och följde samma princip.

    Det jag gjorde var att tejpa tre remsor med eltejp på själva batteriet. Sedan klippte jag till tre mindre bitar där två applicerades på varsin sida av fingeravtrycksläsaren och en lite större bit längst ner på telefonen nedanför batteriet. Jag valde att tejpa direkt på telefonen och inte på insidan av skalet då det satt en slags folie där som kändes skör.

    När jag sedan satte tillbaka bakstycket så var det en otrolig skillnad på hur pass solid telefonen kändes. Det lilla flex som fanns i bakstycket och som var boven i dramat till att det knarrade, var försvann till stora delar helt, med enbart lite flex kvar runt fingersensorn. Telefonen gör nu inga ljud ifrån sig alls utan är som jag anser den borde varit från start.

    Hoppas detta kan hjälpa fler som stör sig på samma defekt. Var försiktig vid ingreppet och ha tålamod med bakstycket då det sitter ganska hårt även om det knäpps fast i en plastkonstruktion. Om någon tvekar huruvida ni ska våga ge er i kast med detta så kan jag säga att jag personligen aldrig meckat med telefoner tidigare. Med andra ord ingen raketforskning, enbart lite fingertoppskänsla.

    Lycka till!

    REDIGERING:
    Dessvärre kom missljudet ständigt tillbaka trots flera digra insatser med tejp. Mitt problem var att ljudet uppstod där plasten skavde på ena sidan av fingersensorn som verkar vara i metall. Således kunde jag inte påverka delarna i sidled. Men faktum kvarstår att telefonen blev tajtare och mer solid med eltejpen på insidan. På service har de nu korrigerat kretskort och skadedelar. Hoppas på en förbättring!
     
    Last edited: 15 mar 2016
    bernard, drinkluder, danwhistler och 1 annan gillar detta.
  2. Shqipi

    Shqipi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2012
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Tack för tipset. Jag är inte heller så tekniskt lagd men det var enklare än jag trodde. :D
     
  3. Slick-Rick

    Slick-Rick Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Kul att det fungerade!

    jag ska revidera mitt resultat något. Har fortfarande lite knarrande runt fingersensorn. Det är när plasten som ligger emot den metall som utgör cirkeln för där man placerar fingret som skapar missljud. Men i det stora hela så är resultatet gott nog för att inte reklamera och strula.

    R
     
  4. Slick-Rick

    Slick-Rick Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Det verkar som att mitt bakstycke inte är rätt utformat runt fingerprintsensorn då det fortfarande knarrar när när plasten rör sig emot utsidan av ringen som omsluter sensorn. Övriga delar av bakstycket tycks hålla sig väl stabiliserat av eltejpen. Tittar man nära så ser man att platsen till höger om sensorn ligger tajtare än på vänster sida (där det heller inte knarrar något).

    R
     
  5. martin.j

    martin.j Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2016
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    7
    Tack för tipset! En sak bara: efter ingreppet 'skramlar' power- och volymknapparna lte mer än förut.
     
  6. Slick-Rick

    Slick-Rick Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Okej, jag använder ett Nillkin Nature TPU case så jag har inte märkt någon skillnad. Resultatet lär bli olika för varje unik telefon med tanke på hur tveksam passformen är på bakstycket. Blir inte förvånad över att knapparna låter annorlunda egentligen. Min telefon har som sagt dålig passform runt fingersensorn vilket medför att det förhållandevis mjuka bakstycket rör sig mycket mot metallringen runt sensorn och ger upphov till knarr och knak. Vet inte om jag ska ta med min telefon till Elgiganten och be om hjälp med problemet. Alternativet skulle vara att sätta en bit dubbelhäftande tejp just där ljudet uppkommer ifrån, men vet inte om jag vill fortsätta pilla så mycket mer nu. Borde inte vara så här från start.

    R
     
    drinkluder gillar detta.
  7. drinkluder

    drinkluder Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2011
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Slutpillat här också. Det får vara nu.[emoji6]
     
  8. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    OT, ruggigt snygg avatar! ;)

    Jag känner också att jag inte riktigt är sugen på att pilla.. Men bra tips för den som vill!
     
    martin.j gillar detta.
  9. joström

    joström Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2014
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 11 (2018)
    Jag verkar inte fått något knarrande exemplar men detta var ett bra tips ifall det skulle börja knarra :)
    Var har n5X fått för betyg av ifixit? Såg ju rätt lätt ut att laga.
     
  10. Slick-Rick

    Slick-Rick Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Den har fått en 7:a av iFixit. Fick tillslut skicka min telefon på service då jag aldrig lyckades få bukt med problemet helt. De korrigerade kretskort och justerade skadedelar. Ska hämta ut idag och se hur väl de lyckats.
     
    bernard gillar detta.
  11. anderzohn

    anderzohn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2016
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Hur gick det med bakstycket? Funderar på att skicka in min men är det någon idé?
     
  12. Jaxione

    Jaxione Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    161

    MINA ENHETER

    Hej!

    Är detta ett vanligt problem på Nexus 5X? Knakar och knäpper telefonen bara man plockar upp den? Tål inte knäppande och knarrande bakstycken nämligen. Får röda utslag på hela kroppen :)

    Funderade på att slå till nu när Siba säljer för 2490.
     
  13. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Har ingen erfarenhet av den själv men läser mycket forum från USA där det klagas på detta så visst finns det ett problem.
     
  14. Slick-Rick

    Slick-Rick Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Hämtade telefonen förra veckan och direkt i butik så kändes det faktiskt bra rent spontant. Sen kom jag hem och startade upp den och började använda den. Missljudet är kvar tyvärr. Punkten för var missljudet uppstår har förflyttats nedåt på telefonen så lite bättre är det, men det är en ganska klen tröst då jag hör det väldigt frekvent. Vet inte om jag orkar skicka in den igen. Känns inte som att de kommer kunna får ordning på det tyvärr då det är så himla små marginaler som gör att missljudet uppstår. Får se hur jag gör, men just nu så använder jag telefonen och överväger att köpa ett hårdplatsskal istället för mitt tunna Nillkin TPU.

    Det är på vinst och förlust. Köp en och testa den en dag. Knakar det om det så gå tillbaka och gör ett garantiutbyte direkt. undvik mitt misstag och försöka ha tålamod. Blir antagligen inte bättre på sikt. Får se hur min telefon är om ett halvår, men förhoppningarna över förbättring är små.

    R
     
  15. anderzohn

    anderzohn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2016
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Kör med hårdplastskal från spigen (thin fit) och det funkar helt ok. Bakstycket är nästan helt tyst så länge det är på. Men utan går det inte. Olidligt irriterande.
    Ångrar att jag inte skickade tillbaka telefonen med en gång. Gillar den för övrigt men byggkvalitén är en dealbreaker. Får härda ut ett tag till sen blir d en S7.
     
  16. PewePewe

    PewePewe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2015
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1
    Fungerade skit bra.
    Tack för tipset!
    Jag körde bara tejp längst ner, för det var bara där det knakade.
    Körde silvertejp. Ungefär 2 lager.
     
  17. mikael.a1

    mikael.a1 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2014
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    65
    Telefon:
    LG Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG Nexus 5X
    Har det inte på min, dock har jag den svarta. Av någon anledning verkar det var på den vita.
     
  18. leaff

    leaff Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2014
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Alla ni som har knarrande bakstycke. Har ni alla den vita?
     
  19. PewePewe

    PewePewe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2015
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag har den svarta. Men den knakade bara ibland.
    Kan gissa på att det har med temperaturen.
    Och det var bara längst ner.
    2 lager silvertejp längst ner fungerade skit bra.
    hör inget knarrande längre :)