Xiaomi Mi5

Diskussion i 'Mi & Mi Note' startad av Sharkware, 21 maj 2015.

  1. Pienso

    Pienso Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 sept 2010
    Inlägg:
    666
    Mottagna gillanden:
    163

    MINA ENHETER

    Om jag har tolkat det rätt har endast Pro-varianten ceramic body runt hela telefon, eller har jag tolkat rätt?
     
  2. brize

    brize Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2013
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Helt rätt, bara pro och finns bara i svart färg.
     
    Pienso gillar detta.
  3. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    434
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

    Irriterande med lte banden..

    Är väl bara att vänta och se. Xiaomi har ju sagt att dom vill lansera globalt för att kunna öka tillväxten. Dumt att inte ha EU / US band då.
     
  4. henke2

    henke2 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    579
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate7
    Nyss skanderade man att den stödde ALLA band. Som sagt vi får se...
     
  5. brize

    brize Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2013
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hårdvaran stödjer så vitt jag vet banden eftersom 4g-modemet är inbakat i SoCen nu, så det är antagligen bara en fråga om det aktiveras eller ej. Antagligen licenser mm inblandat i det hela samt vissa eventuella tvister med tex Ericsson om Xiaomi aktivt går ut och marknadsför telefonen som kompatibel med EU mm utan att betala några patentavgifter för att få använda tekniken vilket också är en av anledningarna till att de inte lanserar i EU, än åtminstone.
     
  6. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    434
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

    Jättekonstigt att man plockade bort posten. Var den felaktig från dem själva? kan vara till större release senare också. Den som lever får se ;)
     
  7. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    http://www.phonearena.com/news/Xiao...S-carriers-AT-T-and-T-Mobile-included_id78822

    If you are one of them, good news is that the Xiaomi Mi 5 comes with a wide selection of 4G LTE bands and its supports the bands for all major US carriers including AT&T (bands 2, 4, 5, and the essential band 17) and T-Mobile (band 2 and the essential 4 and 12). With support for 4G LTE bands 3 and 7, the Xiaomi Mi 5 will also work on most European 4G LTE networks. Here is the full list of supported bands for the Xiaomi Mi 5:

    • LTE bands: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 7 / 8 / 12 / 13 / 17 / 18 / 19 / 20 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29
    Dock kom ändringen på gsm arena:

    "
    Update 26.02
    Turns out the Xiaomi Mi5 doesn't support the initially reported LTE bands. The forum post has been amended and now lists the following bands.

    Network



    4G

    FDD-LTE
    TDD-LTE bands 1 / 3 / 7
    bands 38 / 39 / 40 / 41
    3G

    TD-SCDMA
    WCDMA
    CDMA 2000 bands 34 / 39
    bands 1 / 2 / 5 / 8
    bands BC0 / BC1
    2G

    GSM
    CDMA 1X bands 2 / 3 / 5 / 8
    BC0 / BC1
    Xiaomi posted a Q & A on its own official forum with some more specific information about the newly announced Mi5. The Xiaomi Mi5 supports LTE bands: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 7 / 8 / 12 / 13 / 17 / 18 / 19 / 20 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 with bands 38 / 39 / 40 / 41 left with uncertainty.

    The Mi5 will also be bootloader locked by default. The company explicitly states it does not condone or recommend that you unlock your bootloader for security reasons."
     
    Last edited: 26 feb 2016
  8. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    Men vafan. Är du säker på att den bara finns i svart? Vill ju ha 4gb ram och 128 gb rom. Men vill ha vit mobil! :(

    Edit: Bästa pris verkar va 484 dollar för mobilen, 17 dollar för frakt och 24.2 dollar för tull försäkring. Ca 4500 kr för att få hem den. Nån som hittat bättre deal? ( Xiaomi mi5 pro 128gb )

    Edit 2: Galaxy s7 kostar bara 2800 mer och då får man Vr saken på köpet. Inte för jag absolut måste ha en sån. Men Mi5 känns inte så prisvärd längre som jag tänkte från början. Om man väger in garanti plus i grunden är s7 lite bättre än Mi5. Fan beslutsångest x1000.
     
    Last edited: 27 feb 2016
  9. discomega

    discomega Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2013
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    160
    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphohne 14 Pro Max
    ROM:
    iOS 16.6
    Telefon 2:
    Poco X3 Pro
    ROM:
    Android 13
    Info:
    Evolution-X
  10. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Galaxy s7 är ju på 32 gb så det rimliga är väl att jämföra med 32 gb versionen, som kostar 3400 inkulsive frakt och försäkring mot tull och 2 års garanti, under halva priset jämfört med galaxy s7 :) För mig känns det extremt mycket mer prisvärt. Själv kommer jag köpa 64 GB guld-versionen dock så den går på omkring 3800.

    Men för vissa kommer galaxy s7 passa bättre och då bör man ju köpa den :) Personligen så gillar jag inte touchwiz alls och vill gärna kunna byta ut mjukvaran o köra cm13/aosp vilket inte går på s7 men kommer gå på mi5.
     
  11. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    Fast den logiken funkar inte. Jag kontrar med s7 har 4 GB ram. Det har bara mi5 pro. Därför kan man bara jämföra de 2. [emoji12]
     
  12. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Dual sim och 128GB lagring måste vara helt unikt? (Mi5)
     
  13. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Var tror du att du märker störst skillnad? 1GB mer minne när där redan är 3GB eller ~96GB mer utrymme?

    Men om man bortser från det så har vad jag vet S7an inte 4axis OIS samt DTI tex och saknar likaså USB-C och förmodligen sämre batteritid pga den lite högre upplösningen på skärmen. Tar man sen återigen 128GB versionen så har man keramisk baksida istället för ömtåligt glas som där är på S7an.

    S7an bleknar mao i jämförelse, speciellt med tanke på priset som är såväl som apples dito överpris.
     
  14. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    Jag har 45gb ledigt av 64gb i mobilen nu. Så 1gb mer ram märker jag mer av såklart.

    Usb-C ser jag som ett minus just nu. Blir till plus om ett tag när den blir vanlig. Har inga problem med batteritid på min Oppo med den upplösningen. Anser s7 har bättre skärm. Jag vet det där med keramisk baksida, Men den finns bara i svart. Vill ha vit mobil. Ois på Xiaomi verkar ganska bra faktiskt. Men jag skakar inte så mycket när jag tar kort eller filmar. DTI till trots. Vågar betta på att s7 tar bättre bilder.

    Så mycket bleknade inte s7. Och pris? Drabbar ingen fattig.

    Du borde tagit snap dragon 820 till Xiaomis fördel. Det väger ganska tungt om man vill ha custom ROM.
     
    Last edited: 27 feb 2016
  15. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Du får mer än gärna motivera dina val

    ex på vilket sätt märker du skillnad från att ha 3GB och sen hoppa upp till en telefon med 4GB i dagsläget?

    Varför är USB-C en nackdel för dig? Den är inte särskilt ovanlig, finns kablar överallt och letar man lite kan du köpa en 1m för runt 50:- som är korrekt gjord/specad. Finns många fördelar med usb-c mer än att den är vändbar

    S7an kommer naturligtvis se lite bättre ut tack vare snäppet högre upplösning men å andra sidan så verkar det som att mi5an har mer ljusstyrka än s7an och har även bättre en bättre lösning för autoljus som inte gör att redan ljusa partier blir ännu ljusare utan ljusar endast upp dom mörkare partierna

    Eftersom du klarade dig så bra på mindre lagringsutrymme så kan du ta en 32GB mi5 isåfall och få den i vit till ett riktigt billigt pris så har du råd att köpa ev usb-c tillbehör som du annars saknar

    Ja vi får se om S7an tar bättre bilder än mi5an eller ej, det återstår och se men jag tror mi5an kommer toppa s7an om än med liten marginal. Kan läsa på om sonys senaste kamerasensor som mi5an har, den är ganska najs. (Sony IMX298)

    Att en mobil har snap 820 eller exy´s senaste märker du inte så himla stor skillnad på i vanligt användande mer än custom roms som du nämnde, bägge är ruskigt snabba och det du märker mer skillnad på är hastigheten på minne och lagring. mi5an såväl som s7an har UFS2.0 samt ddr4 så där är heller ingen direkt flaskhals :)
     
  16. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    För jag märker noll skillnad på 32gb eller 128gb i rom. Du ser väl att jag skrev att jag har 45gb ledigt av 64gb idag. Så det minimala 4gb i ram ger mer är ändå 0.000001 mer än noll. (se min kommentar under med sd-kort plats)

    Usb-C jag bryr mig inte vad kablar kostar. Jag har allt jag behöver hemma i micro-usb koppling. Motivera varför jag ska orka köpa allt igen bara för byta kontakt? (här vinner min lathet)

    Jag skrev 45gb ledigt idag. Vad händer om jag åker på resor och vill ha in filmer och serier? På s7 finns plats för sd-kort. På Mi5 finns inte det. Därför vill jag ha 128gb. Men som sagt finns den bara i svart.

    Crap! Börjar jobba om 20 min. Lägger till mer svar sen! Over and out. :D
     
  17. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    Min gissning är att det tar nån månad. Hypen måste lägga sig. Antingen det eller mobilen floppar. Jag tror absolut inte att den kommer floppa på nåt sätt. Sista hoppet om snabb prissänkning är att Xiaomi själva börjar sälja mobilen i Europa snart. Men det låter för bra för va sant.

    Förresten 2699 yuan blir typ 412 dollar. Det är vad pro kostar i Kina. Du har glömt momsen i Kina. 17% tror jag den ligger på. Och det går få den för 500 dollar inkl frakt sist jag kollade. 483 för mi5 pro och 17 dollar i frakt.
     
    Last edited: 28 feb 2016
    lazygenius och Galaxy44 gillar detta.
  18. henke2

    henke2 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    579
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate7
    Jag ser som någon sa också en SD820 som stödjer alla frekvenser. Förr känns det som att det var mer driv på ROM-sidan. Man aktiverade blåtand i produkter som inte hade det stock, men gjorde rena android roms till exempelvis Nook Color surfplattan, man optimerade donade formaterade it exFAT osv... produkterna fick dubbla siffran i benchmarks och nya funktioner. Sen klingade det av.

    Är det ingen som kan göra ett nytt modem eller aktivera banden som fattas? Jag förstår ju att man inte kan rå på hårdvara som inte finns, men aktivera sådant som är med borde ju gå. Det har gjorts förr.
     
  19. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    434
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

    Om dom vill slå sig in på den globala marknaden så måste det ske officiellt från deras hemsida. Bara att vänta och se
     
  20. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Har följt upp de här med att låsa upp band på olika lyrar och vad jag sett så har ingen lyckats låsa upp band20 så att det fungerar. Dom har ändrat lite parametrar och kanske fått nått udda band att funka som ligger nära dom andra banden som redan är öppnade men band20 verkar vara "no go" :(

    Det verkar även som att det förmodligen inte blir någon annan "internationell" variant av mi5an då de marknaderna som xiaomi tänkt utöka till är typ indien, brasilien o nått till och dom har förmodligen ingen användning för band 20 och därav kör dom på samma hårdvaru config som china luren. Lite synd då man hade lite höga förhoppningar med tanke på deras närvaro på MWC men visst jag kan fortf få fel :P