Problem: Samtalskvalité + Brusreducering = Dåligt ljud ut.

Diskussion i 'Nexus 6P (2015) - Allmänt' startad av thorkel, 19 feb 2016.

  1. thorkel

    thorkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Nu får det vara nog, efter att ha harvat igenom problemtråden och nu vet det mesta om amoledskärmar så startar jag likt den rebell jag ibland är en helt ny tråd. En tråd angående samtalskvalitet och N6P.

    Jag har länge haft problemet med att folk inte hör vad jag säger, det låter som om jag är långt borta och ibland blir det eko osv osv. Har varit i kontakt med kundtjänst på Katshing där jag köpte den och dom menar på att det är mjukvarurelaterat och googlar man problemet så är resultatet lika nedslående. Nedslående av den enkla anledningen att det verkar som om Google inte har en lösning i sikte.

    Så då återstår lösningen på det hela, roota telefonen och stäng av mikrofonen för brusreduceringen.

    En lösning som jag inte är så nöjd med. Är inte sugen på att hålla på att roota telefonen, för minns jag inte helt fel så blir jag av med möjligheten till OTA uppdateringar i samma stund jag rootar telefonen? För det andra så antar jag att det inte enbart räcker med att roota telefonen för att kunna stänga av nämnda mikrofon för att komma runt problemet, antar att något måste flashas för att implementera just funktionen "stäng av den där förbenade mikrofonen tills Google får tummen ur och fixar problemet", om än något bättre formulerat möjligen.

    Så frågeställningen är följande:

    1, Kan jag komma runt problemet utan att behöva roota?

    2, Om inte, kan jag komma runt problemet enbart genom att roota eller måste något mer till?

    3, Försvinner möjligheterna till OTA i samband med root?

    4, Finns det en hel annan lösning på problemet som jag har missat?

    5, Har Påven en rolig hatt?

    Så, hjälp en ringrostig android-nörd, det fanns en tid när telefonerna inte ens kom ur kartongen förrän inget var sig likt men 3 barn har effektivt strypt tidsflödet så därför behöver jag er excellenta expertkunskap i ämnet.
     
  2. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Vet du när och var mest du har problem?

    1. Vilken operatör har du?
    2. Kör du samtal i 3G eller 2G nätet?
    3. Händer dessa problem med att folk kan inte höra dig ibland på samma ställen?
    4. Händer dessa problem när du har Bluetooth eller Wi-Fi samtidigt aktiverad?

    Såna saker kan lokalisera felet ännu bättre, vet inte om andra användare har samma problem eller inte ?!
     
  3. thorkel

    thorkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    1, Ricoh via Telavox, udda jag vet men det har med jobbet att göra.

    2, Problemen finns både vill full 4G täckning som vid sämre förutsättningar.

    3, Samma ställen i det här fallet är överallt.

    4, WiFi och BT är alltid aktiverat. Dock är det inga problem med samtalen när det går via handsfree som genom bilen eller mina Parrot Zik.

    Det verkar som om det finns flera som har samma problem om man kikat runt på nätet.
     
  4. Mosik

    Mosik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Hej Thorkel. Jag äger två stycken Nexus 6P med exakt samma problem. Ena är från inet och den andra från Siba.

    Verkar inte finnas någon lösning förutom att stänga av noise cancellation vad jag läst mig till.
     
  5. thorkel

    thorkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Och för att stänga av brusreduceringen så krävs root vad jag har förstått?
     
  6. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Kan inte förstå att en brusreducering kan ha en negativ effekt? Hade själv problem med det på min Z2 och Z3c men där gick det allafall att stänga av om man ville. Konstigt att Google inte gjort inställningen valbar som Sony ändå gjorde
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag förmodar att ni testat utan fodral om något sådant nu används? Jag hade en del problem på en Xperia-lur med fodralet på och brusreduceringen aktiv.
     
  8. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Inga problem med min lur, kör både utan och med Spigen Rugged Amor på.
     
  9. thorkel

    thorkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Har testat med och utan skin från Dbrand. Dock har jag varit på snudd till sjukligt nogran med att få hålet för den mikrofonen vara fritt och fint så det bör inte vara problemet...

    Men det är väldigt irriterande att jag inte kan få göra det aktiva valet om reduceringen ska vara på eller av...
     
  10. Mosik

    Mosik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Yes går bara stänga av när telefonen är rootad. Brusreduceringen är för bra. Just därför är det problem.

    Min första Nexus 6p har varit inne på service. Där byttes LCDn och en mikrofon rengjordes. Telefonen klassades som åtgärdad så jag fick tillbaka den. Ringde sen Inet med telefonen så att de själva fick höra att jag inte hördes. Nu är den tillbaka på service. Har krävt pengarna tillbaka.

    Jag använder inga fodral eller skydd alls och täcker inga hål. När man slår på speaker phone fungerar allt klockrent. Det är bara vid vanligt samtalande.

    Tänker inte beställa en tredje Nexus 6P. Skulle kunna roota och stänga av noise cancellation och se om det hjälper och sen byta till en M10 eller G5.
     
  11. thorkel

    thorkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Säger du att du skulle kunna tänka dig att testa för min skull? Skulle bli själaglad.

     
  12. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Skumt alltså, nu pratar jag mest i firmaluren iof och inte 6P men har frågat specifikt några gånger om jag hörs bra i 6p just pga en liknande tråd tidigare men alla säger att det hörs bra?
     
  13. thorkel

    thorkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Det finns ingen anledning att betvivla att det låter bra. Hade alla telefoner varit likadana hade inte en enda telefon blivit såld.

    Men det slår mig när du säger det att det måste vara just hårdvarurelaterat för hur kan det annars finnas telefoner som fungerar bättre än andra? Programvaran är ju faktiskt densamma från start....
     
  14. Monko

    Monko Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Min nexus uppvisar dessa problem, börjar bli ganska irriterande att behöva ursäkta och upprepa sig när man talar med människor.
    Tycker att det är märkligt att det inte drabbat fler om det nu är mjukvarurelaterat. Någon som fått telefonen utbytt pga dessa problem?
     
  15. Mosik

    Mosik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Har inte testat att roota än. Bytte nu tillbaka till min andra Nexus 6p för att se om felet kvarstår efter att jag kört lumia ett tag.

    För övrigt så skickade Inet tillbaka min första Nexus 6p efter en andra runda inne på service. Varken huawei eller Inet hade problem när de testade telefonen. Jag hade hoppats att mitt katastrofala telefonsamtal med Inet skulle vara tillräckligt som bevis. Under samtalet kunde kundtjänsten inte göra vad jag så alls.

    Tycker det är synd att Inet avslutar mina case trots att felet kvarstår.

    Edit:

    Jag har nu rootat Nexus 6Pn från Siba och ändrat “persist.audio.fluence.voicecall” build.prop setting from “true” to “false.”

    Återkommer inom ett par dagar när jag tagit reda på om det hjälpte.

    Edit 2:

    Efter att ha ringt och blivit uppringd under helgen och idag (ca 11 samtal) kan jag bara konstatera stänga av noise cancellation (brusreducering) fungerar. Det är ingen som har klagat att det låter som jag står 15 meter från telefonen. Inte heller har jag behövt sätta på speaker phone för att den jag pratar med ska höra vad jag säger.

    Nu gäller det bara att lyckas övertala Huawei och Inet.se att det är fel på min första Nexus 6P så att jag kan reklamera den och få tillbaka mina pengar.
     
    Last edited: 29 feb 2016
    bernard, thorkel och RNB gillar detta.
  16. thorkel

    thorkel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Stort tack för detta. Jag ska låta Katshing få en liten inblick i vad jag tycker om det hela. Vi får se vad resultatet blir men solklart är det att något är "fishy".

    Jag älskar forum och engagerade användare, återigen, tack.
     
    bernard gillar detta.
  17. Mosik

    Mosik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Berätta gärna hur det går. Ska eventuellt ringa Huawei Sverige i veckan och höra vad de säger.
     
    RNB och thorkel gillar detta.
  18. jocke0000

    jocke0000 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Har samma problem kanske var 10:e samtal. Får slå på högtalaren eller använda headset. Kan det vara batch... köpte min i juni.
     
  19. Mosik

    Mosik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Köpte du den verkligen i Juni? :)
     
    RNB gillar detta.
  20. jocke0000

    jocke0000 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Haha nä det kan jag inte gjort. Skall vara Jul.