Tråden om 5G / femte generationen mobilnätverk

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Android2015, 23 jun 2015.

  1. krimlann

    krimlann Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Om Telia ( och alla andra operatörerna) först kunde nyttja den kapacitet som redan finns i LTE så skulle det räcka långt för många. När sen 5G rullas ut varför skall vi tro att de helt plötsligt skall börja tillhandahålla snabbar datatrafik när de inte gjort så tidigare?
    Den som blir först med tex LTE 600 Mbits som alternativ till annat bredband till hushållen för typ 800 kr/månad så skulle jag ta det istället för att investera 30000 kr i fiber plus 500 kr månaden för datatrafiken
     
    jnsson gillar detta.
  2. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Inte operatörerna som är trötta utan dyrt med t.ex 60MHz bandbredd. Licenserna är bedrövliga.
    Vi visar 1GE på samma spektrum som vi hade 600Mbit förra året.

    Dessutom visar vi 4x4 mimo, 20MHz och 256QAM modulering och runt 400Mbit på den.
    Den sista är definitivt en mer intressant sak för våra operatörer.

    // A
     
  3. krimlann

    krimlann Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Om det nu finns tekniker som möjliggör att operatörer kan erbjuda hygglig mobil bandbredd utan höga kostnader varför sker inget sånt i Sverige? Hur ser det ut i andra länder ? Ligger alla och harvar kring 100 mbits eller någon tagit steget upp i 300-450 Mbits eller högre? Och vad tar de betalt? Tacksam för exempel på höghastighetsmobilnät
    En annan fråga de olika teknikerna som på utvecklat LTE eller 4G nät ger de ok svarstider? Idag är de t ganska dåligt vissa gånger. Ok hastighet men det tar lång tid innan det kommer igång!
     
  4. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Problemet är att det ligger mycket business i idén. Operatörerna måste hitta sätt för att tjäna pengar innan de går all in på saker som dessa.

    Jag får runt 130Mbit på min telefon på olika ställen så att köra CA/4x4 mimo har ju definitivt stoppats in på olika ställen men att på allvar tro att LTE kan störa ut annat bredband är bara att glömma sålänge operatörerna har sin traditionella syn på saker.

    Våra mobilnät i Sverige är av de med högst hastigheter.
    Dock ska du ha i åtanke att statistik säger mer än din personliga önskan.
    Du önskar 450Mbit via LTE. Statistiken säger att genomsnittsanvändaren förbrukar 3GB/mån.

    För 3GB i månaden / user ... är det ett bra business case för en operatör att investera för 450Mbit? :)

    // A
     
  5. krimlann

    krimlann Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag ser det som en konkurrent till fiber och den datavolym som du säger är genomsnitt för en användare kommer att öka med en faktor 10 på några år enligt experter ( tror det var folk från just Ericsson som sa det )
    Problemet är att operatörer hoppas på betalningsmodeller som bygger x kr per Mbyte fortfarande men den tiden är förbi liksom tiden då telefonkostnad var på 6 kr/min och SMS kostade 5 kr st på dagtid

    Framtiden är rak avgift för uppkopplingen utan volymsbegränsning. Volym data kostar inte mycket för operatören enligt vad jag förstår.
     
  6. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Naturligtvis kommer det öka. Och med tiden det ökar så ökar också vad som finns tillgängligt.
    Men nu är du en krävande användare.. Snart står det 10 krävande användare vid dörren..
    Och 100.. 1000 etc.. Då kommer det.

    Operatörer tar sin tid men det kommer.
    Volymdata - well, alla får betala för transit. Inget är gratis. Det är väl inga enorma pengar så sett
    men det kostar. Det kostar mer att skicka 1byte på LTE än på Wifi ur ren investeringssyn.
    Jag tror defintivt inte att volymen ökar drastiskt om det var fri data på alla abonnemang.
    Däremot kanske det är mer redo för framtiden.

    Jag har 20GB på mobilen och jag mosar på rätt bra. Jag klarar mig än iaf.
    Men, som sagt, tiderna kommer ändras ;)
    Mer content, drar mer bandbredd..

    Ska bli roligt att se framtiden.. Sitter i den på sätt och vis själv men man måste tänka mycket utanför lådan :)
     
  7. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    En detalj är ju att nästan tog 10 år innan AMR-WB kom till nytta.[emoji14]
     
  8. krimlann

    krimlann Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Vet inte vad du skriver här men på tio år har de flesta i konsumentled bytt hårdvara 2 till 5 gånger...

    Vet inte vad det är att spå om framtiden har egentligen aldrig någon lyckats med.
    Allt från Ines som sa att Internet var en fluga till att svenska internetstamnätet skulle räcka med 250 Mbits för all data.
    Framtiden är vad jag tror, kan ju också ha fel förstås, trådlös och med mycket datatrafik.

    Ett par frågor som någon kanske kan svara på är varför telefon och modemtillverkarna ständigt kommer med produkter som lovar ökat dataned- och uppladdningkapacitet om INGEN operatör stödjer det. Du (holck) sa att Sverige var ett föregångsland...vi ligger och på 100 Mbits eller strax över som bäst. Ingen ide att utveckla hårdvaror som klarar LTE class 12/13 med 600 Mbits om ingen i hela världen använder det , eller ?

    Fråga 2 är Svarstider på mobil datatrafik är de alltid sämre än fiber och kommer så att förbli?
     
  9. krimlann

    krimlann Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

  10. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Hade du besvärat dig med att kolla efter vad jag syftade på så är AMR-WB vad operatörerna populärt kallar "HD voice". Det är en funktion som är mycket gammal men implementerad i näten de senaste åren, en funktion som ger dig bättre ljudkvalité vid samtal.
    Ca 10 år gammal feature. Implementerad av operatörerna 2013-2014....
    Det är den tiden operatörerna kan ta på sig att stoppa in nya funktioner..
    Ungefär runt där ska du lägga dina förväntingar. Dvs, inget rakt upp och ned direkt efter release.

    Sen är det en sak du inte verkar förstå..
    Operatörerna bygger nät efter behov av användarna (plural) - inte efter en användare (singular).
    Du har krav - övriga har inte. De bygger efter de andra. Passar inte farten och du behöver mer får du nog öppna plånboken och betala för mer alternativt avvakta tills kraven blir så stora att de måste.
    Du är en poweruser. Det är väldigt få som är det.

    Tekniken för användaren och för operatören finns. Måste bara köpas in och installeras.
    Och ja, vi är ett föregångsland. Du kan ju leta upp ett land som har högre genomsnittsfart på
    WCDMA eller LTE över hela landet.

    Andra frågan. Tekniskt sett är det absolut möjligt att få låg latency. Vi har några få µs latency på 5G
    på lite avstånd. Radiovågor går i ljusets hastighet. I koppar går de i 1/3 av farten.
    Sen är det ju ipstacken och dess latency samt övriga delar av corenäten som måste uppfylla kraven...
    Ditt wifi hemma är ju inte direkt en enterpriseprodukt (i regel) vilket säkert slänger på 10ms..

    // A
     
  11. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Upp till operatörerna.
    Cat-M och NB-LTE är ju på G.
    Jag satte ihop ett demo på MWC för 1Gbit 3CA (4x4 mimo * 2 + 2 x 2 * 1 20MHz/st 256QAM modulering) samt ett 1Gbit 5CA 64QAM 2x2 mimo 20MHz/st för att påvisa högre catstandarder.
    Förra året 3CA (256QAM 20MHz st) 600Mbit.

    Dessa är, som jag skrivit tidigare, oerhört dyra för operatörerna.

    Det du vill ha är 4x4 MIMO 256 QAM på 1 Carrier 20MHz. Gärna med Ericsson Lean Carrier ;)
    http://www.ericsson.com/spotlight/networks/secure-app-coverage/lean-carrier

    Även detta scenario gjorde jag ett demo för på MWC.

    // A
     
  12. henke2

    henke2 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    579
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate7
    Nej, det är en omöjlighet. Firmor som bredbandskollen bidrar till att verklighetsuppfattningen blir skev när de jämför fiber mot 4G. Det är inte ens att jämföra äpplen och päron som de gör.

    Vad är en snabb svarstid värd om du får vänta 10sekunder på den? :-)

    Har 100/10 hemma på fiber och kommer så ha i överskådlig framtid tills dess jag bestämmer mig för att ringa leverantören och be dem krana på mera. 4G ökar hela tiden utan att jag ber om det. Så vad får jag ut av att 4G går snabbare och snabbare per år om man bara tittar på statistik från bredbandskollen? Det är ju förvisso sant, men det är ju inte pga fibern stannat i utvecklingen utan för att jag har 100mbit, alltid 100, aldrig 90 utan just 100mbit för att jag betalar för det. Ringer jag och säger 1Gbit så får jag det i morgon. 4G är ju ett lotteri och jag har aldrig köpt något speciell fart utan det blir det det blir beroende på om det är löv på träden och hur många som finns på masten.
     
  13. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Jag antar du har insikt i 5G nog för att kunna ge ett svar som detta? ;)
    Du är medveten om att i princip alla operatörer prioriterar bredbandskollens trafik samt speedtest.net för att du ska få så bra farter som möjligt? ;) Det ger däremot en väldigt skev jämförelse.
    Finns inte en chans att du har en dedikerad förbindelse. Har du 100/10 hem till dig så är den i mjukvaran shapad hos operatören och troligtvis delar du och 200 lägenheter/hus till på ca 1Gbit tillsammans.
    Man överbokar som fan.

    Fiber har inget med saken att göra. Du får samma fart på koppar. Vi kör 40Gbit på kopparkablar.
    Ca 2 microsekunders latency mellan två maskiner och switch mellan.
     
  14. henke2

    henke2 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    579
    Mottagna gillanden:
    30
    Telefon:
    Huawei Mate7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate7
    Man behöver inte ha insikt i 5G, vi behöver som du säger inte haka upp oss på att det nämns fiber. Det är trådlöst vs trådat. Där man trådlöst aldrig kommer kunna köra ikapp en trådad anslutning. Kapacitetsbehovet ökar så pass per år att trådlöst aldrig kommer hänga med.

    Hur min leverantör ger mig mina 100mbit vet jag ej. Jag har dock aldrig mätt eller upplevt något annat än 100mbit. Jag betalar för exakt 100. Mitt 4G är "upp till XXX" och det är sällan över 1/10-del av det utlovade. Vi antar att bägge leverantörer "fuskar" lika mycket

    Trådat kommer alltid vinna prestandatesterna, så är det. Sen om man kan tänkas vara nöjd på trådlöst..... tja, det är ju folk uppenbarligen idag redan. Men vad dem jämför mot vet jag inte. Modem? ADSL?
     
  15. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Klart alla fuskar. Biltillverkare fuskar, däcktillverkare fuskar.. Så, ja.
    Vilken leverantör har du som som ger "exakt 100" och inte upp till? :) Modigt av dem.
    Du kanske skrev ovan - missade isf det.

    Vi har lägre latency trådlöst än trådat (5G OTA e2e vs. konventionell ethernet) för frames att komma fram.
    Det är t.om att vi fått skaffa väldigt specifik nätverksutrustning som klarar våra latencykrav då
    de flesta enterpriseswitchar inte har tillräckligt låg latency och således vara spärrar för 5G.

    Så ser det ut idag. När nätutrustningen är anpassad för 5G så kanske vi är tillbaka igen lite som
    det ser ut idag med dessa två mediatyper.

    Men just nu så vinner trådlöst så med det faller ditt begrepp.

    Mvh
    Anders
     
  16. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Liten rulle från vår 5G-utställning på MWC.

     
    indika gillar detta.
  17. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Snart dags för MWC.
    Är någon i krokarna så plinga till ett PM för att kolla på lite nya 5G-prylar :)

    Detta är mer teknik och för operatörer än slutanvändaren dock.
    Vi kommer ha teknik både i vår egna monter samt hos en del STORA++ aktörer där ute.

    Håll utkik. En del häftigt att se :)

    Åker på Måndag 20:e.

    // A
     
  18. inact_0049

    inact_0049 Guest

    bernard gillar detta.
  19. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Hade en diskussion med en på Xiaomi.eu som jobbar just med nät optimering ang. just varför man som slutanvändare inte märker så mycket av LTE+ / CA:


    "LTE+ gives the ability to get 50% greater throughput for a given channel bandwidth (more bits/Hz).

    You often will not see a significant increase in throughput, because of capacity scheduling algorithms between users, number of PRB's allocated to your connection (dynamic, change at 1millisec rate) but download throughput delays and "stalls" are often due to the Core network (DNS, TCP window-sizing and routing errors, such as being directed to overseas servers, not local servers) and also the servers, which have "chokes" applied to limit the download capacity per user (for equitable resource sharing - not related to the radio network, but server-hosting company policies).

    The radio (access) networks are nowdays often not the "bottleneck" which is limiting throughput rates, although it does happen in poorly optimised or heavily loaded networks.

    The use of LTE+ is a big benefit for the Operators as it gives improved efficiency on the radio interface - RF spectrum costs huge money, so they want to wring every possible cent out of the investment."
     
    Last edited: 19 feb 2018
  20. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 246
    Mottagna gillanden:
    886
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G