Varning köpsugna - Push fungerar inte

Diskussion i 'Mate 8' startad av Jayjay2, 1 mar 2016.

  1. Jayjay2

    Jayjay2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2016
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    44
    Det är allmänt känt nu att Push inte fungerar på denna telefon. Jag har försökt alla möjliga tips och trix. Finns tom 20 sidor långa trådar hos XDA-Dev där alla har problem med push på email.
    Den bästa telefonen jag någonsin haft och jag bara hoppas att de får till detta med push. Men troligtvis lär de inte göra det då problemet har funnits ända sen mate 7 tydligen?

    http://forum.xda-developers.com/mate-8/help/push-email-service-phone-t3325780
    http://forum.xda-developers.com/mate-8/general/notification-issue-collect-thread-t3322986
    http://forum.xda-developers.com/mate-8/general/howto-solving-notification-issues-root-t3294178 (nej lösningen fungerar inte)
    osv...

    Är på gränsen till att jag tänker sälja/returnera den då jag inte kan sitta med 10minuters delay på mina mails.
     
  2. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Fungerar det inte med en annan mail app?
     
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    vad jag har läst på forumet xda så är det bara en kineska versionen som det är problem med så till att köpa
    NXT-L29 så är att rekommendera oavsett vad så är det riktigt dåligt.
     
    dalton gillar detta.
  4. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Överlag problem med appar som inte är inbyggda. Det känns som att om man plockar bort dem ur doze fungerar det bättre .
     
  5. Jayjay2

    Jayjay2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2016
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    44
    Har provat en massa appar. Det är helt slumpartat. Ibland tror man att det fungerar och är lycklig för att sedan lägger push/notiser av plötsligt. Såfort du sätter igång skärmen så bombarderas du sen med missade notiser.

    En del appar kan man fusklösa genom att plocka bort dom ur Doze, minneshanterare osv. Men du har fortfarande problem kvar med andra. Jag har ännu inte lyckats få push att fungera med min mail.
    Har provat root, icke root har provat custom roms och vanliga roms. Det vill sig bara inte och jag är inte ensam med det problemet.


    blackstar min är NXT-L29 och köpt från Sverige. Jag upplever problemen tyvärr och vill hitta en lösning till detta då jag jättegärna vill behålla telefonen. Länge sedan man hade sån suverän batteritid med en telefon.


    Har som sagt provat allt som trådarna tipsat om. Flyttat över appar till /system istället bl.a. och även alla andra förslag som tipsades om. Men ännu har inget lösts sig permanent.
     
    pawor gillar detta.
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    har push funkat tidigare ? är det någon uppdatering som ställt till det eller liknande ? utan push så dör man ju typ går ju inte leva utan det ?
     
  7. slotrat

    slotrat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2009
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    35
    Telefon:
    Huawei Mate 8, NXT-L09

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 8, NXT-L09
    Platta:
    Microsoft Surface 3
    Platta 2:
    Ipad Air 2, 32 GB
    Upplever samma bekymmer med min Nexus 6P, så jag tror mest på att det har med den aggressiva strömhanteringen att göra i Android 6.x. Har stora fördröjningar (5-30 min) på mina push-notiser i den med, men har lärt mig att leva med det och inte ha så bråttom hela tiden :) Däremot tycker jag min 6P har riktigt kass batteritid för att vara ett flaggskepp med ett stort batteri. Är därför i valet och kvalet på att ta hem en Mate 8, hade en Mate 7 innan och älskade den bortsett från att Android-utvecklingen släpade enormt på den modellen. Gillar dock Huaweis sätt att hantera appar som inte sköter sig förbrukningsmässigt, något som Googles Nexus skulle behöva ta efter då det nog är detta som är min största batteritjuv, dåliga appar alltså. Doze i all ära men en normal arbetsdag sitter jag inte still så länge att det hinner kicka in.
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Jag lust lästade något på xda att någon tror att det att göra med phone manager...
    Då jag inte själv har mate 8 har jag inte läst på tillräckligt men lär bli mer motiverad när jag själv blir drabbad men det sagt så har ju enheten varit ute sedan november nu så man hade ju hoppats på att allt funkade prima.
     
  9. Jayjay2

    Jayjay2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2016
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    44
    Den har tyvärr aldrig fungerat. En del appar fungerar efter man markerat de som protected medan andra inte gör det. Har lyckats lösa ca 7/10 appar nu så att notiser fungerar öht som push och inte delay. För det krävs att telefonen rootas, du ska göra om apparna till systemappar och flytta de till systemdelen, du ska även ändra doze inställningen för appen... jäkla bökigt för en vanlig person som bara vill ha en fungerande telefon.
    Men den viktigaste av de alla, email oavsett app jag testat fungerar inte push med. Detta är inte låst till gmail heller då jag har även vanliga exchange som inte fungerar.
    En del andra appar fungerar inte heller med notiser/push, tex Parkeringsappen i Stockholm. De stängs ned helt bara du släcker skärmen och är inaktiv i 5-10minuter och du får notis när du öppnar appen igen. En del appar får du notiser direkt när du sätter igång skärmen istället.
    Spel som Wordfeud är bara att glömma tex. Du måste aktivt starta appen för att se om det är din tur eller inte.

    Läste också om phone manager men utan den försvinner hela fördelen med mate 8 och dess batterihantering. Dessutom är den så djupt rotad inne i telefonen... hela telefonens mjukvara bygger kring denna. Lite som att köra en Ferrari med en Seat-motor i... :(
     
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Du borde ringa och skälla på supporten tycker jag. Känns som under all kritik.
    Om som inte fixar det kan du alltid reklamera då push är en sådan elementär del av en telefon.

    Hoppas vi får se en lösning snart på detta. För detta måste varit ett problem som folk fått nyligen? För har inte hört folk gnälla om detta tidigare.

    Hur som helst blir så jävla förbannad när jag läser om saker som detta
    Är ju i start groparna att köppa den men när man läser sådant här blir man sjukt jävla less och förbannad, hur jävla svårt ska det vara att fixa skiten ? Det är pinsamt fan.

    Men nämn inte aff du rootat så lär du inte få mkt hjälp..
     
    Last edited: 2 mar 2016
  11. Jayjay2

    Jayjay2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2016
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    44
    Efter att verkligen ha testat ALLT ALLT. Olika roms, root, manipulerat doze inställningar... Ja allt möjligt man kan tänka sig och allt som tipsats om hos XDA så har jag hittat problemet nu... och faktiskt en lösning.
    Doze och Huawei's EMUI är inte kompatibla med varandra helt enkelt. Jag har gjort många experiment och de krockar. Det spelar ingen roll om du lägger appar under whitelist i Doze, flyttar till systemmapp och sätter de som protected etc.

    Lösningen är att helt stänga av Doze genom adb shell.
    Kör kommandot "adb shell dumpsys deviceidle disable" så stängs Doze av temporärt till nästa omstart.
    Det går även att lägga kommandot i Tasker och köra med root varje gång du startar om telefonen.


    Tycker mig inte uppleva någon väsentlig skillnad i batteritid med Doze jämfört med när den var påslagen, å andra sidan är jag duktig på att stänga av program självmant. Jäkligt synd då Doze ska vara en av de viktigaste introduktioner som Android lanserat på sistone.

    Huawei Sverige vägrar erkänna problemet heller... därmed är jag tveksam till om det verkligen kommer komma en lösning för detta eller inte.
     
    zztop007 gillar detta.
  12. slotrat

    slotrat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2009
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    35
    Telefon:
    Huawei Mate 8, NXT-L09

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 8, NXT-L09
    Platta:
    Microsoft Surface 3
    Platta 2:
    Ipad Air 2, 32 GB
    Inväntar min Mate 8 i morgon. Jag är inte jätteberoende (längre) om jag får mail-notifikationer upp till 15 min sent, det är OK, men IM-notifikationerna är viktigare.
    Hur som helst, återkom gärna med hur du upplever att batteritiden förändras med avstängd Doze, den borde ju rimligtvis bli något sämre, men inte säkert då Huaweis egna strömsparfunktioner är grymt effektiva vilket jag minns från min Ascend Mate 7 jag hade för ett drygt år sedan.
     
  13. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Rätta mig om jag har fel med doze är väl mest under idle och rätta mig om jag har fel det tar väl även en bra stund innan dooze kickar in också så det är typ bara när man sover man harr nytta av det ? medans Huaweis egna "doze" funktion är mer agressiv...

    Huawei Supporten i sverige bestor av en tomte eller något ?
    Deras enda funktion är att säga "vi ska vidarebefodra ärendet" i övrigt har dom ingen kunskap eller information att komma med det är en fejk support, mest hjälp för idoter som inte kan the basics.
    Men dom har ingen koll på eventuella buggar och problem som ofta kommer upp på XDA.

    Jag tyckeri nte man kan begära att någon ska behöva gå igenom det du gjort.
    Att stänga va dooze etc är ju knappast för en averge user.
    Krävs en hel del kunskaper och efterforskningar

    Mate 7 hade en pinsam simkorts bugg vilket gjorde att den ejectade simkortet titt som tätt vad jag vet blev det aldrig åtgärdat utan man fick lösa det igenom att disable simcard lock alltså skippa simkorts koden.

    Huawei har satsat stort på mjukvara men dessvärre är ingen av mjukvaran i mate 8 gjord på amerikansk mark, huawei har byggt en helt ny design studio för kommande huawei telefoner med Apples fördetta mjukvaru design chef så ja jag hoppas dom rycker upp sig.
    I övrigt är telefonen snabbare än både 6p och s7 edge i real world tester.
    I benchmarks tappar den då de flesta benchmarks bara mäter gpu och cpu den samtidigt när det kommer cpu delen är kirin 950 i topp men den tappar i benchmarks pga av gpun
     
  14. Jayjay2

    Jayjay2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2016
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    44
    Ja, tomtar kan man minst sagt säga :)
    Lite en 1-5 punktlista.. "Har du testat att återställa telefonen?". Sedan tar det tvärstopp. Deras jobb är väl byta ut spruckna skärmar och fabriksåterställa telefoner. De har mycket att lära sig från Samsungs supportverkstad här.

    Det största problemet är att Doze inställningar verkar ignoreras. Normalt ska en app som vitlistas där (bara det är bökigt nog) ignoreras av Doze men EMUI/Doze vägrar läsa av vilka appar som är vitlistade.
    Doze kickar in 5-10 minuter efter att skärmen varit avstängd men har hela tiden telefonens sensorer igång som känner av när telefonen rör sig och vaknar upp då och då. Vilket har stökat till det ordentligt när man testat sig fram. Man tror ju att en "NEJ" inställning ska fungera... men nä nä :)
    Det jobbiga blir väl mest när man är på lunch och äter eller hemma när man lägger telefonen på bordet.

    Igår hade jag 6,5 timmars screen on time med 29% batteri kvar med Doze avstängt.
    Skulle gissa på att jag skulle legat kring 32% kvar med Doze aktiverad så bra som jag lärt känna min telefon nu :) Så det är okej, behöver inte Doze.
    Mest websurfande, chattande på olika IM, email samt ca 40 minuters videotitt var det.
    Hoppas lösningen är permanent nu, för push fungerade felfritt hela dagen igår.

    Är verkligen helnöjd med luren annars förutom 2 saker:
    Ljudnivån under telefonsamtal är väldigt låg. Är det lite bullrig miljö så är det på gränsen till ohörbart. Ska se om jag kan få upp den genom lite XML pillande.
    Sedan är högtalaren för video/musikuppspelning verkligen dålig och burkig. Men de har gottgjort det genom att hörlurarna ger grymt ljud.
     
    zztop007 gillar detta.
  15. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja vi får hoppas att Huawei löser det med mjukvaran, men dessvärre brukar dom vara ganska dåliga och sega på att fixa saker speciellt när dom släpper en ny telefon som kommer i rampljuset p9 släpps ju snart.

    Jag tror dom flesta kräver att doze ska fungera på en marshmallow telefon så bollen ligger i deras hand att fixa det nu.

    Även om man kan tycka att huawei gör slarvlig mjukvara så måste man ju ge dom kred för hastigheten, jag har kollat alla real world tester på youtube och Mate 8 är obesegrad hittils den är snabbare än S7 edge och 6p. Det är också just av den anledningen till att jag köper den. Samt batteritiden, man får lite vad man betalar för

    Hade samsung släppt en edge plus med 6 tums skärm hade jag nog inte kunnat låta bli men jag hade G3 senast och den var 5.5 och hoppet mellan 5.5 och 6.0 tum är verkligen stor skillnad och blir en helt annan upplevelse med 6 tum. Det har ju varit en trend att telefonerna blivit större och större men nu på senare tid har man sett att det blivit trendigt med lite mindre telefoner, det irriterar mig att folk lägger för mkt vikt vid använding med en hand, ja visst det är skönt i vissa situationer men man får väga fördelarna mot nackdelerna och större skärm överväger helt klart, det blir en helt annan upplvelse mer närmare dator uppevelse.
     
  16. Jayjay2

    Jayjay2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2016
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    44
    b170 börjar rullas ut och på XDA sa någon att hans push problem har lösts efter den uppdateringen..
    Tyvärr är jag i mycket stort behov av min telefon idag så kan inte testa men håller tummarna och återkommer :)
     
    slotrat gillar detta.
  17. Jayjay2

    Jayjay2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 feb 2016
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    44
    https://translate.googleusercontent...loest/&usg=ALkJrhg2D6vpRZ5Dtct8z2etksasnQuWGw

    Lite taskig googletranslate engelska men värt att posta här
     
    slotrat och bernard gillar detta.
  18. slotrat

    slotrat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2009
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    35
    Telefon:
    Huawei Mate 8, NXT-L09

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 8, NXT-L09
    Platta:
    Microsoft Surface 3
    Platta 2:
    Ipad Air 2, 32 GB
    Ja Google Translate är ju som det är, men då har Huawei i alla fall erkänt, hittat och tänker fixa problemet. Strålande. Kan tillägga att min Mate 8 är fantastisk på alla vis, men även denna har samma notifieringsbugg. Jag håller ut till fixen kommer då i slutet av mars, tänkte försöka hålla mig från root så länge jag kan med, kör tillochmed med stock-launchern än så länge.
    Vidare så är även en Nexus 6P väldigt sparsam med notifikationer när den är i Doze-läge, dock vaknade den efter ca 5 minuter på Google mail (min Mate 8 har fortfarande inte märkt det efter över 15 minuter i inboxen), men ingen av mina telefoner har än visat en notis om ny Exchange-mail fastän det kom till mitt konto för ca 15 minuter sedan. Så Doze är inte helt igenom bra ens på en Nexus i detta hänseende.
     
  19. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Du behöver inte root för att fixa buggen. Du behöver göra en grej vid varje omstart för att push ska vara instant hela tiden. Det räcker med att ha USB debugging påsatt sen skriva ett ADB kommando:

    adb shell dumpsys deviceidle disable

    ...detta stänger av Android's egna Doze som är problemet för tillfället. Huaweis egna Doze-implemention kommer fortfarande att fungera och stänger av de appar som inte är godkända när skärmen är av.
     
    slotrat gillar detta.
  20. slotrat

    slotrat Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2009
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    35
    Telefon:
    Huawei Mate 8, NXT-L09

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 8, NXT-L09
    Platta:
    Microsoft Surface 3
    Platta 2:
    Ipad Air 2, 32 GB
    Provade att stänga av doze nu, spännande att se hur telefonen blir. :cool: