Problem: Dator(telefon) hittar inte varandra.

Diskussion i 'Galaxy S6 - Allmänt' startad av goasmurfen, 1 mar 2016.

  1. goasmurfen

    goasmurfen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2016
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej!
    Ska försöka förklara mig kortfattat men så effektivt som möjligt för att få bästa hjälp.
    Äger i dagsläget en dator med OS Windows10 samt en Samsung S6.
    När jag kopplar in USB (har testat samtliga portar både bak och fram) så hittar inte dom varandra (får inte alternativet MTP).
    Utan telefonen laddas bara så kommer inte åt mappen med filer m.m

    Jag har testat att gå in i utvecklaralternativ och aktiverat USB-Felsökning men utan framgång.
    Har även testat ringa #0808# men får felmeddelande "Anslutningsproblem eller ogiltig MMI-kod"
    Även laddat ner senaste mediapaket för Windows 10 i hopp om att de skall funka men icke.
    Tänkte för mig själv att det kanske var fel på kabeln? Så testade en ny men problemet kvarstod.

    Kanske kan det vara min 3månader gamla dator det är fel på? Som dessutom kostade mig skjortan, vi testar min laptop istället.
    Här blir det faktiskt lite framgång för jag får nu alternativet MTP, man kan ju tro att jag ska bli överlycklig men mja inte direkt.
    Den tappar nämligen kontakten hela tiden så jag kommer knappt in i MTP.
    Glapp har varken telefonen eller USB-kontakten på min bärbara så vad det beror på har jag ingen aning om...

    Slutsats av det hela!
    I och med att min bärbara hittade telefonen i MTP så måste det vara något som förhindrar min stationära dator att hitta telefonen, men vad?

    //Mvh
     
  2. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 575
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Under utvecklaralternativ finns även USB-konfiguration. Eller är det nytt för marshmallow? Hur som helst behöver jag ibland byta från MTP till något annat och sedan tillbaka igen för att telefonen skall dyka upp som en enhet.

    Vad säger din enhetshanterare?
     
  3. goasmurfen

    goasmurfen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2016
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    3
    Finns tyvärr inget som heter sådär på min.
    Enhetshanteraren hittar inte ens telefonen det är som om den inte finns där.
     
  4. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Nu använder jag själv linux men med de Windowsmaskiner jag använt måste man hämta drivrutiner till det man ansluter. Menar du att sådant inte längre behövs i Windows10?
     
  5. goasmurfen

    goasmurfen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2016
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    3
    Jo drivrutiner har jag ju självklart hämtat.
     
  6. johannes 94

    johannes 94 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

  7. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 048
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Om du kikar in i porten på telefonen är det rent där då? Inget ludd i vägen? Om du vickar eller håller kabeln åt olika håll stilla vid telefonänden när den sitter i, hjälper det?

    Annars tycker jag du har testat det mesta. Kanske andra drivrutiner, prova någon ej officiell drivare (antar att du använder de från Samsung). Jag har använt dom på den här sidan när jag meckade med min telefon sist:
    http://gs6.wonderhowto.com/how-to/unroot-restore-samsung-galaxy-s6-back-stock-0162155/

    Prova installera Kies, det följer med några drivrutiner där tror jag..... (osäker)
     
  8. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 575
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Om inte enhetshanteraren registrerar något då du stoppar in telefonen har de helt enkelt inte kontakt med varandra. I det läget är det inte drivrutinsrelaterat. Funkar det med andra usb-saker in i den nya datorn?

    USB-kablarna du prövar med vet du att de är 'datakablar'? Det finns usb-kablar som bara fungerar för laddning.
     
  9. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Kolla med olika sladdar. Absolut.

    Jag fick inte min Windows XP att få kontakt via Odin med min Samsung S3 Mini. Men Linux Mint och det mycket lilla paketet Android-ADB hittades mobil och kunde också prata med den.

    Skaffa ett USBminne, hämta den minsta linux Mlnt. Gör minnet botbart med linuxet. Starta på minnet, installera ADB och kolla sedan med kommandot ADB DEVICES med telefonen ansluten. Får du ett positivt svar (och har slagit på i mobilen att du får prata med den via USB) vet du då att det fysiska är okey.
     
  10. spicata

    spicata Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2011
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    95
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Ultra S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Ultra S22
    Telefon 2:
    Sony Xperia 5ii
    Telefon 3:
    Lumia 930
    Har precis testat jag med ( surface pro 2) med win 10 och det enda som fungerade var att ta särbons lg3 usb kabel, då fick jag kontakt med min s6.
    Nu kan jag hitta min mobil i programmet smart switch.
     
  11. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 048
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Lurigt med usb-kablar tydligen, ska komma ihåg det i framtiden när det krånglar :)
     
  12. wick3d

    wick3d Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2010
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Min krångla också i Windows 10, att den tappade kontakten.. Hände när jag flasha den med odin :o
    Gjorde rent porten och försökte igen, då gick det bättre.