Fråga: Överhettning Xperia Z3+ ??

Diskussion i 'Xperia Z3+' startad av Rossow, 20 jul 2015.

  1. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Händer mig också. Men bara om jag kollat på filmklipp via tex aftonbladet i mer än 5 min. Dock knappt märkbart.
     
  2. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Såg att Android 6 skulle komma i början på veckan. Men inte fått något i telefonen. Kopplade upp den mot PC companion. Och nu uppgraderar jag. :D
     
  3. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Har bara testat någon timme. Men jag har inte fabriksåterställt telefonen efter uppgraderingen. Men den är trots det sjukt snabb nu och mycket svalare.
     
    bernard gillar detta.
  4. Herr_Berg

    Herr_Berg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Halleluja
     
    bernard gillar detta.
  5. zojjz

    zojjz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Har hunnit fota lite nu, och kamera appen är trevlig, men värmeproblemen är värre än förut.

    Jag hade problem med filmning i 4k eller användare av AR-funktioner. Efter marshmallow stänger vanliga kameraappen ner efter 10 bilder.. Nån mer som märkt samma sak?
     
  6. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Nej. Min blir inte ens varm av att ta en massa bilder längre. Får väl se om det håller i sig. Om jag var du skulle jag fabriksåterställa den. Brukar rekommenderas.
     
  7. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Filmade 10 sek AR, 10 sek 4k, 6 x 15 sek fullHD och tog ett gäng foton. Visst blir den lite varm. Men inte het. Och inte seg eller någonting. Helt klart enorm skillnad. Hoppas som sagt det håller i sig. Efter förra uppdateringen blev telefonen snabbare och svalare för att sen bli sämre igen. Men det går iaf inte jämföra med hur den är nu. Efter filmandet har jag suttit på Facebook och nu skriver jag här. Och nu är den inte ens lite varm längre, trots att jag inte ens låtit den vila.
     
    bernard gillar detta.
  8. zojjz

    zojjz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Gjorde en full återställning iom uppdateringen, men det kanske inte skulle skada..
     
  9. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Min uppdatering gjorde ingen återställning.
     
  10. zojjz

    zojjz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag gjorde via datorn, och kunde då välja att göra en full reset. Valde detta iom att jag haft problem innan (som visserligen inte heller löst sig mha fabriksåterställning :P)
     
  11. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Tråkigt. Måste ju vara något ytterligare fel på din lur då.
     
  12. Herr_Berg

    Herr_Berg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    19 sek kunde jag filma vanlig HD, hade luren inne på service p.g.a överhettningen för några veckor sedan men verkstaden ville inte se något fel på den givetvis. Så för mig har uppdateringen inte gjort någon större skillnad.
     
  13. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Otur ni har. :)
     
  14. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Filmade precis i 4k. Jag stängde av efter 3:13. Hade inte ens fått någon varning. Visst var telefonen lite varm, men inte ens i närheten av som tidigare.
     
    bernard gillar detta.
  15. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Jaha. Det roliga varade inte längre än så. Telefonen blir nu varm som satan bara av att surfa och hoppa mellan lite appar. Och nu när sommaren kom. I solljus är den helt oanvändbar. Ljusstyrkan på displayen är nästintill noll, även på max. Antar att det är för att telefonen blir så djävulskt het.
    Utöver det strular laddning. Inget glapp eller så. Men den plingar till rätt ofta när jag laddar. Speciellt om jag rör telefonen. Dvs den slutar ladda och börjar igen. Strular även med flera Bluetoothenheter, glömmer ofta bort att jag kommer ihåg dem som säkra eneher osv.

    Jag har tröttnat.

    Beställde idag en Oneplus 3. Får den om 1-2 v.
    Hade kanske beställt en även om Z3+ inte hade strulat så jävligt. Eftersom jag nu vill ha dual sim och slippa jobbtelefonen. (Nej, tänker inte ge upp mitt privata nummer trots gratis jobbabonnemang och data. :))

    Tänker lämna in Z3+ på garantirep. Och jag vet ju att den kommer bli varm igen. Tänker lämna in tre gånger och sen kräva pengar tillbaka eller en ny telefon (nyare eller en nu Z3+) som jag sen säljer.

    3700 kr för Oneplus 3 är löjligt billigt. Speciellt då den spöar S7 edge i prestanda och allt förutom skärmen och kameran, även om de är grymma också. Och den är sjukt snygg! Och unibody. Plus deras nya snabbladdning. 60% tar 30 minuter. Och det stämmer verkligen enligt alla tester. Telefonen blir heller inte varm vid laddning. Värmen absorberas från laddaren istället. Z3+ blir ju het vid laddning. Och använder man den samtidigt, stekhet! Åtminstone numera. Det var bra några månader efter Android 6. Plus att snabbladdningen för Oneplus 3 verkligen laddar snabbt även om man använder de stenhårt under tiden.

    Vet inte om jag kommer sakna IP-klassningen, tror inte det. Inte för det priset. Har aldrig omedvetet utsatt Z3+ för vatten.

    Det var trevlig så länge det varade. Kommer dröja innan jag ens vågar testa en Sony igen. De lever verkligen inte upp till sin kvalitet från tv och annat när det gäller telefoner. Z5orna har ju stora problem med värme också. Lurade på tjejen en Z5 Compact innan min började fucka ur. Tyvärr!

    Sent from my E6553 using Tapatalk
     
    bernard gillar detta.
  16. Droid119

    Droid119 Guest

    Går alltid att definiera "lite".
    Batteriet kanske är kanske början till att svälla?
     
  17. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Nej. Det hade nog märkts. Och värmen kommer bara i överkant bak. Precis som det alltid gjort. Batteriet sitter såvitt jag vet nertill. Även om så mot förmodan vore fallet så är ju telefonen körd. Eftersom det inte går att byta batteri.


    Men även när den var ny och hade Android 5 och något mildare värmeproblem, så var den riktigt dålig i solljus.

    Sen har vi det här med laddningen som redan strular. Och Bluetooth.

    Ne. Jag är lättad över att slippa skiten snart. Och få ett sånt moster som Oneplus 3.
    Trodde faktiskt att det skulle hålla efter Android 6 och några månaders problemfritt användande (förutom Bluetooth som strulade lite även då). Men så blev det inte...

    Sent from my E6553 using Tapatalk
     
    bernard gillar detta.
  18. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Och vadå definiera lite. Skriver jag lite så menar jag lite. Sitter jag och surfar i Chrome i en kvart och hoppar mellan det och youtube. Då blir den fruktansvärt varm. Och det är inomhus eller i skugga. Och går jag ut i solljus blir den lika varm bara efter någon halvminuts läsande av sms. Plus att skärmen går ner på minsta ljusstyrka. När det är högsta den ska upp till. Även om jag ställer ljuset manuellt till högsta så blir det mörkt. Uppenbart att den droppar skärmen pga den enorma värmen. Oanvändbart. Tyvärr verkar det som att Z3+ bara blir värre och värre med tiden. Med Android 5 och efter fabriksåterställning var den varmare än efter Android 6 och fabriksåterställning. Men det blev bara värre och värre. Precis som nu. Med skillnaden att startläget är acceptabelt efter Android 6. Visst de flesta telefoner blir något segare med tiden. Men inte totalt oanvändbara. Eller ens i närheten. Och inte så fort.

    Sent from my E6553 using Tapatalk
     
  19. Droid119

    Droid119 Guest

    Ja, fast Chrome får telefonen att gå upp i hög temperatur, och det är inget nytt. Även vi med 6P som exempel märker av samma "problem"
     
  20. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 929
    Mottagna gillanden:
    594
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    Min jobblur, Z3 compact blir aldrig varm. Inte av Chrome. Inte av någon app. Men 6P har ju samma varma Snapdragon 810 som alla lurar med värmeproblem. Dock har Z3+ sämst heatpipeing, därav större problem än tex 6P och Z5.

    Men som sagt. Det gäller alla appar. Alla. Youtube = enormt varmt. Messenger = enormt varmt. Sms = enormt varmt efter några minuter inne, och direkt ut en solen.

    Så nej. Det är fint att du försöker försvara Z3+ i min frånvaro. Men jag har gett upp. Den är bara skit.

    Sent from my E6553 using Tapatalk