Funderar lite på om och i så fall varför det här är en stor sak. Att Samsung inte pushar ut uppdateringar snabbare och att de prioriterar S7-releasen framför enhetligt släpp för S6. Till att börja med några klargöranden: jag är väl införstådd med att vad Samsung tjänar pengar på är att sälja telefoner. Nu släpper de en ny flaggskeppsmodell med allt vad det innebär. Sen kan man ju tycka att deras releaseplanering inte är optimal kanske. Vidare, är det kanske inte en jättestor sak det här med uppdateringar, att de kommer "nu, nyss, igår - till just MIN telefon". Mest en kul grej att följa releasen "live" för egen del, nåt jag inte gör till varje release.
MEN. Men, men, men... Samsung. Så här är det. En stor del av era potentiella NYA kunder är de som redan är BEFINTLIGA kunder. Och dessa tycker om att känna sig omhändertagna, prioriterade. Det är faktiskt så att en flaggskeppsmodell av en mobil kostar löjligt mycket pengar. Det finns de som inte ens vill lägga så mycket på en hel dator med tillbehör. Och datorer tenderar att få hänga bra mycket längre än telefoner. Med tanke på vad en telefon faktiskt innehåller idag, är priset kanske i sig inte extremt högt. Men med tanke på hur ofta vi konsumenter, ivrigt hetsade av tillverkarna, byter telefoner - är priset skyhögt. Att lägga 6-8-10 000 på en telefon en gång per år eller varannat år, är rätt mycket pengar.
Oavsett hur Samsung och andra prioriterar, så är kontentan för mig som befintlig kund detta: de 8 000 jag la på min telefon för mindre än ett år sen är i deras ögon historia. All fokus är på de som tänker punga ut lika mycket idag. Min investering i min telefon är historia och bara en kostnad för Samsung. Men för mig, är det fan så viktigt för kommande investeringar att känna att bara för jag gett tillverkaren min sedelbunt och fått mitt tekniska under i handen - så är jag inte bortglömd och nedprioriterad till förmån för nästa person som kommer viftandes med sina sedlar. Lite krasst. Så vad Samsung i praktiken gör är att man vänder befintliga kunder ryggen. Inte helt, jag menar, uppdateringen kommer och så vidare. Men prioriteringen blir smärtsamt tydlig så här.
Är då uppdatering X eller Y så förbannat viktig. Ja och nej. Nej, de måste inte komma nu, nyss, igår. Om vi hårddrar det. Men de måste komma. Vi utför bankärenden, hanterar känsliga uppgifter med våra lurar och säkerheten kompromissas och åtgärdas fortlöpande. Det ÄR en relevant sak att uppdatera telefoner, gärna så fort det går. Men en dag hit eller dit, fine. Eller vecka, tom månad. Om vi ska vara lite flexibla. Däremot är det extra mycket hype kring en ny "major"-version av Android. 4 till 5. 5 till 6. Det är det och känslan av att få en ny lur, bara genom uppdatering, är påtaglig. Vilket leder tillbaka till prioriteringsfrågan: detta vet Samsung och andra säkerligen och de tjänar ju inte pengar på att folk får en "ny telefon" gratis genom en uppdatering.
Så till sist kokar det ned till att det helt enkelt är dålig kundvård, en illa vald prioritering. Vi som kunder har kanske vant oss vid att betala rätt mycket pengar rätt ofta för våra telefoner - men vi har också vant oss vid - och kan kräva - att de uppdateras fort. Här har Samsung misslyckats kapitalt och jag tänker definitivt väga in detta i valet av nästa telefon. Definitivt.
Click to expand...