Virtuellt ljudkort

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av JadedHeart, 16 jul 2010.

  1. JadedHeart

    JadedHeart Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej jag har länge funderat på en skön app till android!

    Ett virtuellt ljudkort med till hörande PC app som kan strömma ljud från luren till PC via WiFi och på så sätt spela tex Spotify i stereon. Blir lite en Sonos lösning men något billigare...

    Någon som vet om det finns någon rimlighet i detta förslag?
     
  2. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Förstår inte riktigt vad du vill ska du skicka ljudet från pcn till telefonen eller från telefonen till pc? Det första låter mest rimligt enligt mig :P.
     
  3. GreenDude

    GreenDude Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2010
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Eller så installerar du bara Spotify på datorn? :)
     
  4. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Låter väldigt smidigt. Skönt att slippa massa sladdar.
     
  5. juanez

    juanez Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2009
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Just för Spotify så löser ju ReSpot exakt det här "problemet".
    Dvs - en applikation på datorn som spelar upp spotify ljudet - och en klient på telefonen som 'styr' servern.

    Kan ladda hem servern på: http://www.h3x.se


    Ett virtuellt ljudkort a'la "airfoil" är ju annars en sjysst ide, men ganska mycket jobb med det misstänker jag (och kanske rentav kräver root-access?)
     
  6. JadedHeart

    JadedHeart Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo tänkte att man skulle få en "komplett fjärr" av spotify utan kablar och trassel... sitta ute på verandan med goda vänner och låta telefonen gå runt bordet när alla väljer sin favorit låt... utan att man ska behöva ha en dator med i leken!

    Tycker själv att det känns som en galet bra ide! Hade det inte varit för att jag har andra galet stora projekt (bygga hus) på gång så hade jag (provat) att koda själv.
     
  7. juanez

    juanez Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2009
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hänger inte exakt med, men det du beskriver i första stycket är ju exakt en sådan sak som ReSpot fixar åt dig(?).

    Eller menar du att mottagare (av musiken/ljudet) är en squeezebox-liknande enhet?
     
  8. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Ojdå.. Jag tänkte nog åt fel håll där. (Dator till mobil).
     
  9. JadedHeart

    JadedHeart Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det jag tänkte mig var ju att varför uppfinna hjulet igen... detta ReSpot kan jag inte uttala mig om då jag inte har testat det (än) men vad jag vet så tycker jag att Spotify appen funkar galet bra, är sjukt snygg och mycket användar vänlig. Så varför göra om appen och dess funktioner istället för att använda den och skicka ljuden via WLan till en mottagare istället.

    Det var tanken jag hade... men självklart så finns det ju alternativa vägar att gå.

    Skulle man sen baka ihop detta med en öppen källkods uPnP server så skulle vi helt plötsligt få möjligheten att skicka denna ström inte bra till vår dator utan TVn, stereon, squeezebox osv tror att ni fattar poängen!
     
  10. juanez

    juanez Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2009
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Idén är ju bra, som du beskriver är det 'airfoil' som du vill ha till mobilen.

    Jag tror dock att det kan behövas (detta har jag dock inte undersökt närmre) root på din telefon för att åstadkomma detta.