Kameratest! Galaxy S7 Edge vs Nikon D800

Diskussion i 'Galaxy S7 Edge - Allmänt' startad av Merlininsider, 12 mar 2016.

  1. Merlininsider

    Merlininsider Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2011
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    Nej, självklart är det inte rättvist att jämföra en mobilkamera med en stor systemkamera, men jag var ändå nyfiken på hur pass mycket skillnad det faktiskt ÄR. I det här testet har jag bara använt tre av mina sex objektiv till kameran, men det säger sig ju som sagt självt att de båda kamerorna inte direkt spelar på samma villkor. Hursomhelst kommer här en länk till ett album på Flickr där man kan se samtliga bilder (5 från varje, hittills).

    https://www.flickr.com/photos/140480112@N05/sets/72157665809512885/with/25409624130/

    Alla bilderna är för övrigt tagna med manuella inställningar och i RAW-format, och alla har redigerats i Adobe Lightroom 5. (Undantag: den dimmiga morgonbilden togs med Samsungen inte i RAW-format, och har inte heller behandlats, då det inte fanns mycket att göra åt den.)

    Tyvärr lyckades jag inte sortera dem så att respektive bild hamnade bredvid varandra. Ska se om det går att fixa i efterhand, men misstänker att det har med filnamnet att göra...
    [​IMG]
     
    indika, kalleboston, mannyb och 4 andra gillar detta.
  2. sahi

    sahi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2014
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Som förväntat stor fördel för DSLR kameran. Bilderna tagna med S7an tycker jag ser riktigt fina ut såvida man inte öppnar dem i storbild, då märker man tydligt en hel del brus. Men med tanke på att det ändå är en mobilkamera så gillar jag den skarpt! :)
     
  3. Merlininsider

    Merlininsider Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2011
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    Jo, det är en hel del brus på stor skärm, och man får leva med störande detaljer i bakgrunderna (till skillnad från systemkameran som kan smeta ut bakgrunden totalt) men som sagt, S7:an gör ju riktigt bra ifrån sig för att vara en mobil!

    I den här tråden finns en hel del bilder från S7:an, för övrigt, inklusive några jag tog på vägen hem igår...
    https://swedroid.se/forum/threads/bilder-tagna-med-s7-s7-edge.130951/#post-1853186
     
  4. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Väldigt intressant jämförelse. Av naturliga skäl är D800 inte bara en eller två divisioner bättre utan snarare runt 10, men S7 är som sagt ändå "bara" en mobilkamera och bilderna den presterar duger mer än väl för genomsnittspersonen som mest dokumenterar sina vardagar och helgdagar.

    Med tanke på hur mycket smidigare det är att släpa runt en telefon kontra en systemkamera så tycker jag att det är mer än acceptabel kvalité i S7-kameran.
     
    helasm gillar detta.
  5. Andreas1

    Andreas1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Finns det någon som tror på jämlika foton inom 10 år mellan systemkamera o mobil?!
     
  6. Kingen111

    Kingen111 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2016
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    6
    Tror jag inte. Systemkamerorna blir också bättre med tiden ju. Varför sätta in otroligt bra kameror när man kan sätta in lite bättre än konkurrenterna och ändå sälja en massa mobiler.
     
  7. Andreas1

    Andreas1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Då kan man ju undra vad mobiltillverkarna strävar efter....
     
  8. Merlininsider

    Merlininsider Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2011
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    Det skulle i så fall vara en mobilkamera om tio år som skulle vara likvärdig en ingångssystemkamera med kit-objektiv av idag, men jag tvivlar att ens det är möjligt (kan inte se hur man rent fysiskt skulle kunna lyckas åstadkomma den bedriften). Men marknadens bästa mobilkamera kommer aldrig kunna mäta sig med marknadens moderna systemkameror, då dessa blir bättre och bättre för varje år de också (och detsamma gäller objektiven, för övrigt).
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Fotoentusiaster kräver utbytbar optik och gott om manuella kontroller och vred för att mycket snabbt justera kamerans inställningar, och inte minst ett ergonomiskt kameragrepp. Det blir nog svårt att åstadkomma på ett praktiskt vis i en telefon, som ju skall vara hyggligt kompakt.

    Däremot har ju telefonerna börjat springa ikapp systemkamerorna på ett par områden, vilket är rätt roligt. Det finns ingen systemkamera som har fokuspunkter över 100% av av sensorn i dagsläget, medan exempelvis Galaxy S7/S7 Edge och Xperia P erbjuder detta. Hastigheten är också enastående.

    Många telefoner erbjuder också fotografering i RAW-format och i många fall är filminspelningsmöjligheterna bättre än på systemkameror (4K-inspelning).

    [​IMG]

    Det är dock mycket svårt att göra något åt det faktum att sensorn behöver vara liten i en telefon som inte har en tydlig "kameraprofil". Det innebär dels att pixlarna blir små om upplösningen skall vara någorlunda hygglig (12MP+) och det begränsar också mängden ljus som kan samlas in. Sony arbetar på att förbättra detta lite genom att ta fram en kurvad sensor: http://www.dpreview.com/articles/22...ay-allow-for-simpler-lenses-and-better-images. En kurvad sensor gör det också möjligt att förenkla optiken/konstruera mer kompakta objektiv.

    [​IMG]

    Panasonic experimenterar samtidigt med enheter som har en utpräglad kameraprofil, som CM1 som är utrustad med en entumssensor, vilket är enormt för en telefon, och resultatet är också mycket bra. Får "kameratelefoner" med entumssensor fotfäste kommer nog en och annan lämna systemkameran hemma (...med undantag för entusiasterna). Av förklarliga skäl har Panasonics kameratelefon fast optik, men det bör också gå att göra något mer spännande på den fronten utan att kompromissa för mycket med storleken (ex. 3-4x optisk zoom).

    Själv fotograferar jag en hel del med en Alpha 6000, och har börjat lämna den hemma sedan jag skaffade en Sony RX100 IV. Det bör inte vara omöjligt att rymma en RX100 IV i ett "kameratelefonchassi" på sikt, även om det naturligtvis kommer leda till en rätt klumpig telefon. Om det sker minskar nog incitamenten för de som "hobbyplåtar" i alla fall, att dra med sig tung utrustning till weekendresan till London, på tågluffen eller skidsemestern osv. Resultatet blir helt enkelt "hyggligt nog" för att det skall vara värt kompromissen.
     
    Last edited: 15 mar 2016
    Janne303 gillar detta.
  10. Merlininsider

    Merlininsider Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2011
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    Entumssensor i mobilen.. *glrrlrlrr* :teeth:
    Kombinera det se'n med nå't i stil med det här, så får man bättre objektiv, och möjlighet till optisk zoom..

    [​IMG]
     
    bernard gillar detta.
  11. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    Missat den här? http://petapixel.com/2016/02/03/son...s-fastest-af-and-highest-number-of-af-points/ ;)

    Menade bara att på a 6300 är det nästan 100 % sensortäckning :D (edit: Blir skumma gubbar av modelteckningen)
     
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Haha, ja, men det är fortfarande inte 100% som du skriver. Jag tror vidare att hastigheten faktiskt är lite snabbare i telefonen om jag inte kommer ihåg fel från från Sonys pressmeddelande om deras senaste Exmor RS-sensor. Jag tror att den sensorn innehar världsrekordet i AF-hastighet. Den presenterades efter A6300 nämligen.

    Edit:
    Jo, den nya kameramodulen kan fokusera ned till 0,03s. A6300 klarar "bara" av 0,05s.

    Fast jag vet inte om det är under samma förutsättningar som de anger värdet för A6300. Asterixen ovan syftar till: "The time it takes to bring the picture into focus when the distance from the sensor surface to the subject is reduced from 2m to 2cm, given high-light conditions (2,000lux or higher)."

    http://www.sony.net/SonyInfo/News/Press/201602/16-013E/index.html
     
    Last edited: 15 mar 2016
    Janne303 gillar detta.