Automatisk (direkt) uppladdning av bilder till FTP

Diskussion i 'Applikationer' startad av Klimpen717, 17 mar 2016.

  1. Klimpen717

    Klimpen717 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har tidigare kört en app som heter AutoShare (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dngames.autoshare) på min Galaxy S4.
    Nu har jag bytt till en S6 och programmet är inte kompatibelt.

    Jag behöver bara EN enkel funktion och letat har jag gjort. Jag kan dock inte hitta något som gör det jag vill.

    Jag vill helt enkelt att när jag tagit en bild skall den laddas upp till en FTP direkt.
    Så enkelt som det!
    Jag har testat Folder Sync men den laddar ju upp alla bilder om igen om jag tar bort dom från FTPn
    Så här jobbar jag: Jag tar flera bilder på raken, kanske 10-15 stycken.
    Dessa laddades tidigare upp till en FTP
    Jag sorterar bort dom jag inte skall ha och låter resten ligga kvar (till annan användning)
    När jag tar nya bilder laddas dessa upp och jag kan börja om igen.
    (Med Folder Sync och liknande laddas ju alla bilder upp igen om jag tidigare tagit bort dom eftersom dom ligger kvar i telefonen (vilket dom måste göra)

    Är det någon som jänner till en app som klarar detta?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 766
    Mottagna gillanden:
    44 765
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag använder programmet Autosync på samma vis, men som laddar upp till en katalog i Google Drive istället. Det är oerhört flexibelt med mängder av inställningsmöjöigheter vad gäller exempelvis envägssynk:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ttxapps.drivesync

    Men FTP kanske är ett krav eller hade det fungerat att gå omvägen via Drive för din del?
     
    Mikael8.0 gillar detta.
  3. Klimpen717

    Klimpen717 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    FTP är ett krav men tack för förslaget i alla fall.
     
  4. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Får man fråga varför ftp är ett krav? Spontant i mitt tänkande så är det kanske en server med ftp-server som du och flera andra ansluter till? Annars har jag såhär på rak arm svårt att se varför det behövs just en ftp-tjänst för det. Men som sagt, jag vet ju inte din bakgrund i det hela.

    Annars är en fullösning att köra google-drive eller dropbox exempelvis på servern.
    Sedan delar man sökvägen till mappen för google-drive/dropbox till den ftp-användare som ska kunna ftp'a in och sortera bort.
     
  5. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Jag funderar åt andra hållet: Väljer du ut de bilder du vill använda redan i mobilen är det enkelt att välja Dela och låta AndFTP logga in och skicka upp den till servern. Jag har aldrig testat att skicka fler åt gången men det borde ju också fungera. Ett ögonblick så testar jag...
     
  6. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Naturligtvis fungerade det. Snabbt och enkelt! Jag öppnar galleriet, markerar bilderna och väljer Dela och min ftpklient som föreslår de konton jag tidigare definierat med eventuella bibliotek. Och OK.
     
    Mikael8.0 gillar detta.
  7. Klimpen717

    Klimpen717 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Till att börja med ett stort tack för att ni kommer med idéer.

    Jag har flera olika sätt att få upp bilderna till min server. Det är i sig inga problem.
    Man kan ladda upp med foldersync, ladda upp manuellt med FTP, låta Goodle Drive sköta uppladdningen, gå in i en app och välja ladda upp, gå in i telefonen och ta bort det man inte vill ha och så vidare och så vidare.
    Men grejen här är att jag inte vill göra något av dessa utan vill hitta en liten smidig app som laddar upp allt jag tar med telefonen.

    Varför? Jo av lite olika anledningar.
    Min personlighet till att börja med. Jag gillar Andriod (till skillnad från iOS) eftersom jag får göra som jag vill.
    Jag vill alltså själv bestämma och sedan hitta en lösning på problemet. Inte tvärtom, låta problemet ändra på mig.
    Detta rotar sig djupare än bara en app utan är mer ett sätt att tänka.
    Sen kommer vi till det här med att jag inte kan välja bilder i telefonen eftersom jag inte kan granska alla bilder noga på den lilla skärmen i den miljön jag är när jag tar bilden.
    Jag vill inte heller ladda upp bilderna med Drive eftersom dom då hamnar dels i min Drive, där jag inte vill ha dom och dessutom hamnar dom på fel ställe på servern.
    Jag skulle lätt kunna tänka mig en liknande funktion som Drive om det bara vore så att jag själv fick välja vilken mapp alla bilder skall hamna.

    Sen kommer ett generellt problem med alla synkroniseringsappar. Dom laddar ju upp ALLA bilder.
    Tar jag sedan bort dom från servern så kommer dom ju tillbaka när telefonen synkar nästa gång (jag kan inte sitta och ta bort bilder i telefonen).
     
  8. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 345
    Mottagna gillanden:
    1 645
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Menar du vilken mapp som helst eller inom Drive-mappen? I så fall så funkar ju redan nämnda Autosync Google Drive men det var väl inte ett alternativ? Det finns en mängd med olika sätt att ställa in den appen på och den håller koll på redan uppladdat/raderat osv beroende på åt vilket håll man synkar m.m.

    Det "generella" problemet som du nämner finns inte med den appen. Om du tar bort en bild på datorn och vill att de automatiskt skall tas bort i mobilen så finns det en inställning för det.
     
    Last edited: 17 mar 2016
  9. Klimpen717

    Klimpen717 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ahh vänta här nu...
    Jag tar en massa bilder med telefonen men tar inte bort några bilder där.
    Alla "nya" bilder skall laddas upp till FTP servern (eller mappen där i alla fall) på något sätt.
    Där sorterar jag sedan allt och tar bort det jag inte vill ha.
    Allt ligger fortfarande kvar i telefonen.
    Det är alltså en app som beter sig så här:
    Ah en ny bild tagen, den laddar jag upp.
    Ah en ny bild tagen, den laddar jag upp. Den där andra har jag redan laddat upp.
    Ah en ny bild tagen, den laddar jag upp. Dom där tidigare har jag redan laddat upp.
    Svårt att förklara.... *SMILE*

    Kan Autosync Google Drive göra detta så kan jag kanske lösa själva mapp-problemet.
    Drive vill ju lägga filerna i en "egen" mapp på datorn och inte på N: där jag vill ha bilderna.
    Men kan man få appen att bete sig som ovan så kan jag fixa resten... Hade ju dock varit skönt att slippa mellanlanda på Drive i molnet, det tar längre tid för bilderna att nå servern och det fyller på snabbt.
     
  10. kalle85

    kalle85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    834
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO
    ROM:
    Standard
    Jag använder ett program som heter Foldersync för att synca min kamera-mapp till min egna FTP-server och det har fungerat kanon.
     
    kalleboston gillar detta.