Byte av SIM & kryptering

Diskussion i 'Galaxy S7 Edge - Allmänt' startad av zkab, 18 mar 2016.

  1. zkab

    zkab Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har krypterat SD kortet via Samsungs meny.
    Login till mobilen sker med fingeravtryck och ett komplicerat mönster så att det är svårt att ta sig in (hoppas jag) om mobilen blir stulen.
    Om nu den nya "ägaren" byter SIM kort kan han/hon se mitt data på SD kortet - eller ännu värre dekryptera SD kortet ?
    Om ja - finns det något sätt att skydda (kryptera) SD kortet så att man inte kan komma åt det när SIM kortet har byts ?
     
  2. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Nej, om personen inte vet lösenordet till decryptera tel och sd kortet.
     
  3. zkab

    zkab Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    OK - still confused but at a higher level.

    Jag har ju inte något lösenord till mobilen ... endast mönster & fingeravtryck.
    Sedan har jag inte krypterat enheten dvs data i mobilen (kontakter osv) utan bara SD kortet.
    När jag krypterade SD kortet frågade den inte efter något lösenord ...
    Om man väljer att kryptera enheten frågar den efter ett lösenord som man alltid får ange vid login ... verkar omständligt ... enklare med mönster & fingeravtryck.
     
  4. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Lösenordet är inloggningen till din mobil. Om du använder fingeravtryck och mönster. Då är det "lösenordet" till ditt krypterade sd kort.
    Om du testar ta ut den och försöker läsa den från PC, så kommer det inte kunna läsa av sd kortets innehåll.
     
  5. zkab

    zkab Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack för svaren.
    Då verkar jag gå säker eftersom det krypterade SD kortet inte kan läsas - under förutsättning att päronet som stal min mobil inte knäcker mönstret - även om SIM bytes eller mobilen fabriksinställs ...