Är det fortfarande värt att köpa Nexus 5X?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Hulle, 20 mar 2016.

  1. Hulle

    Hulle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Min son lyckades drämma min Xperia Z2 i ett betonggolv med krajjad skärm som resultat. Därefter tog jag över sambons gamla Galaxy S4 men efter två veckor lyckades jag slå sönder även den!

    Det är inte min månad... men nu sitter jag med en gammal Galaxy S3 som är oliiidligt långsam.

    Normalt sett skulle jag välkomnat en ursäkt att köpa en ny telefon, men nu var jag nöjd med min Z2 och ville egentligen inte byta då det inte kommit några nya funktioner egentligen.

    Men tja... S3... den är för långsam. Så nu funderar jag på en lite billigare telefon (köper alltid flaggskeppen annars) som kan hålla mig glad i ett år tills det förhoppningsvis kommit lite nya funktioner i lurarna.

    Är Nexus 5X fortfarande värd att köpa? Den kostar 2 990 nu för tiden ju.


    /hulle.
     
  2. Droid119

    Droid119 Guest

    bernard gillar detta.
  3. effo

    effo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2012
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    45
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Platta:
    Nexus 7 2012
  4. Droid119

    Droid119 Guest

    Google har en speciell lista.
     
  5. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    @Hulle@Hulle flyttar din tråd till avdelningen köpråd.

    Samtidigt om den är värd 2990:- kan bara du svara på. Behöver du bara en ok telefon för ett år skulle jag även tittat på Motorola moto x play som har bra batteritid samt nästa helt rent android ala vanilla. Kameran är som sagt betydligt bättre på 5x om kameran spelar någon roll.
     
    bernard gillar detta.
  6. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    I samma anda så kan jag tipsa om Moto X Style som finns just nu för 2990:- hos Dustin.
    Och dagen ut idag (21/3) så finns Moto X Play för 1990: hos cdon.
     
    chraist och bernard gillar detta.
  7. Hulle

    Hulle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag lutar åt att köpa en Nexus 5X för 2 490kr nu istället för att låta reparera min Xperia Z2 för 1 000kr (med icke-original LCD från kina).

    Är den verkligen seg som vissa säger?
     
  8. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Nu har nog alla individer olika kriterier för hur man personligen definerar seg.
    Jag kan personligen säga att jag inte märker av att den är seg på något vis. Flyter på väldigt fint. Själv är jag ingen spelnörd och således spelar jag inget på telefonen. Så kan ej uttala mig om telefonen är seg eller flyter på bra gällande spelsituationer.
     
  9. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    972
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Den är långt ifrån seg.. Den som påstår att den nu skulle vara det har förmodligen en defekt enhet eller någon tung och ganska taskigt optimerad app som ligger och tuggar i bakgrunden.
     
  10. Hulle

    Hulle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag spelar heller ingenting alls på mina telefoner. Jag använder Chrome, Hangouts, Google Music, Youtube typ. Den ska kunna köra dessa och tabba mellan några av dem snabbt. Inte alla på en gång heller. Men det är olidligt på min gamla Galaxy S3 som jag måste använda just nu att tabba mellan Chrome och Hangouts, tar typ 5-10 sek.

    Låter bra.
     
  11. Hulle

    Hulle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Vit eller grå?
     
  12. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Då skall det inte vara nå problem, enligt min egen erfarenhet och synpunkter på telefonen. En S3'a har ju måååånga år på nacken.
     
  13. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    N5x flyter på bra (och jag är kräsen). Däremot kändes den lite väl plastig, särskilt kanterna, vilket gjorde att jag som haft OnePlus X innan inte alls trivdes. För mig låg den klart sämre i handen än både OnePlus X och Galaxy S6 Edge som jag har nu. Och skärmen var väldigt blek och tråkig när man är van vid den fina Amoled-skärm som sitter på OnePlus X. I övrigt en bra mobil.
     
  14. Hulle

    Hulle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Synd på skärmen... i övrigt så ser jag fram emot plast istället för glas och aluminium som min Xperia Z2 hade... så jäkla halt och lätt att ta sönder totalt.

    Är skärmen riktigt dassig eller bara vid direkt jämförelse?
     
  15. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Skärmen är inte riktigt dassig. Men självklart är den inte topnotch. Lite matta färger kan jag tycka. Men det är inte precis så att man tänker "Jävla skräptelefon" när man kollar på färgerna/skärmen.
     
  16. sydeu

    sydeu Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 578
    Mottagna gillanden:
    426
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S10
    Platta:
    iPad Pro 10.5
    ROM:
    iOS 12
    Eftersom jag enbart har ett starkt minne av OnePlus X och S6 edge som bägge har Amoled-skärmar så vågar jag inte helt uttala mig. I jämförelse med dom va den så blek att det var en av dom främsta anledningarna till att jag bytte. Men egentligen är den säkert inte sämre än andra LCD-skärmar, lättaste är nog om du har möjlighet att ta dig till en butik och titta själv :)
     
  17. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Tyckte skärmen var ganska okej vad gäller färger, upplevde den som roligare än ex Moto X Style som jag hade strax innan.
     
  18. Hulle

    Hulle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Tack för alla tips. Det blev en svart Nexus 5x på Siba nu för 2 490kr.

    Gillar den skarpt, känns snabbare än z2an och mycket prisvärd.
     
    sydeu och 220volt gillar detta.
  19. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Pillat med en 5X (också köpt från siba) halva dagen idag. Första Nexusen jag pillar med så länge. Älskar den! Blev faktiskt riktigt sugen på en sån, synd att skärmen inte var större bara. Tenderar att sukta efter något större när jag har en 5 tums telefon...
     
  20. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Den Belkin-kabel som säljs i Sverige verkar faktiskt INTE följa standarden korrekt, åtminstone om man ska tro de test-appar som finns. Den som säljs i USA är i så fall en annan.

    Det är inte Google som godkänner utan en anställd på Google som uppmärksammade problemet med att kabeltillverkarna inte brydde sig om att läsa standarden innan de började tillverka kablar. För att indikera för telefonen att den är ansluten till en enhet som inte stödjer laddning med upp till 3A behöver ett specifikt motstånd användas. I annan fall försöker telefonen gladeligen dra upp till 3A från en laddare eller port som kanske i värsta fall bara klarar 0,5A (specifikationen för en vanlig USB-port). Detta kan i sin tur leda till allt från förstörda USB-portar till eventuell brandfara (om laddaren inte hanterar överbelastning bra).

    "Godkänd" innebär i detta fall bara att kabeln i fråga har testats och verifierats följa standarden korrekt, dvs. att den är säker att använda.

    Deltaco bekräftade att de är medvetna om detta branch-problem (till och med telefontillverkaren OnePlus skeppade en "farlig" kabel med sin OnePlus 2) och att de verifierat att de kablar de säljer följer standarden korrekt. En trevlig bonus är att de är billigare än alla andra motsvarande kablar som säljs i Sverige också.

    http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=deltaco usb-c?ref=192

    Nej, men en anställd på Google recenserar kablar just eftersom han upptäckte detta vidsträckta problem. :) Det är med andra ord inget officiellt.
     
    MatsGF och effo gillar detta.