Windows Phone - den officiella tråden

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Connecting, 8 aug 2013.

  1. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Går det att svara i notifikationen på allt, och kommer den på skärmen eller måste man pilla fram den, jag har precis börjat i WP och har inte FB och allt det men det kommer på skärmen på WP och man bara skriver i direkt om man vill.

    Detta är väl ett steg längre

     
  2. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    DA verkar Det SOM ATT Det Inbyggda systemet i Android Inte Kan Leverera Det, default-apparna alltså.
     
  3. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Den kommer fram på skärmen, men jag tror inte att den kommer fram för allt. Använder inte heller Facebook så jag vet inte, men på Whatsapp gör den inte så iaf.
     
  4. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Varför eftersträvar du maxad hårdvara när du inte har maxat apparna? WP är ju dessutom det minst hårdvaruberoende systemet om jag får gissa, för du har ju minst 10 varianter av Android, typ på diverse modeller, men du kan köra W10 på en lågbudget så det måste väl betyda att på WP så blir kamera, och skärm upplyftande på de bättre, men det flyter bra på 640 som på 950, om du fattar.

    Det enda Android kan förbättra i stora drag är väl hårdvaran, för hur ska de ändra i sitt gränssnitt så att det blir annorlunda, det blir väl teman, och sånt, men just apparna och den biten är väl charmen med det, och även IOS, men det betyder ju också att man målat in sig i ett hörn, på ett sätt.
     
  5. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Jag kör W10 på min Lumia 830 och den flyter på bra mycket bättre än min Samsung S6. Har än så länge inte haft lagg någonstans i den. Flytet i WP är riktigt grymt. Enda anledningen att jag inte använder den mer är just avsaknaden av Google apps som jag använder för mycket för att vara utan. Hade allt i Google väg funnits som det gör till tex IOS hade jag nog använt WP telefonen på heltid.
     
  6. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Kommer dessa notifikationer fram på skärmen och går att svara på, när luren är låst, alltså kan-man svara direkt på en låst skärm?

    Det gör dem på WP och det är jäkligt coolt. Den biten är jäkligt grym och det verkar jobbas mer på det, snabb tillgång till info och lätt att bemöta eller ta del av den.

    (Översättningstjosan fick ju det att se riktigt begåvat ut)
     
    Last edited: 26 mar 2016
  7. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Verkar som att WP:s tangentbord behöver jobbas på lite mer [emoji3]
     
  8. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Maxat apparna? Hur menar du?

    Hårdvaran spelar absolut roll, både på WP, Android och ios. Skillnaden mellan min Lumia 640 och min tidigare 930 är markant. 930 var mycket rappare. Därmed inte sagt att 640 är direkt laggig, men den är långsam. Och skillnaden mellan Snapdragon 810 (som inte blev så lyckad) och 820 är stor. Det påverkar dessutom kameran med mera. Inte bara benchmarks. Därför är det synd att dom inte annonserat ut något flaggskepp än.
     
  9. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Hur menar du att du kan jämföra olika flaggskepp när de driver helt skilda system? Är 950 inget flaggskepp inom WP, flaggskepp är väl det egna systemets mest framträdande pryl, så klart att WP Har flaggskepp, det finns väl inte någon som inte har det?

    Bra jämförelse, 640 för runt 1000 och 930 som var bäst när den kom. Jämför 830 med 930, 735, WP har inte alls de skillnader du pratar om.
     
  10. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Har WP skillnader mellan olika hårdvara eller inte?

    Mina erfarenheter gör gällande att dom har det. 640 är långsam. Som jag sa, klart långsammare än 930. Den är till och med långsammare än min HTC Desire 610 som ändå är en budget-Android med samma hårdvara. Har du någon förklaring?

    Du ska få ett exempel till. Jag hade både Nexus 5 och Lumia 930 samtidigt. Nexus 5 var MYCKET rappare. Trots samma hårdvara. Led inte av "resuming". Blixtsnabb. Det tyder ju på att WP inte ALLTID innebär bättre flyt än Android trots allt? Jag har ju två exempel på när så inte är fallet. Både flaggskepp och budgetlurar. Har inte testat W10 än, men av allt att döma presterar det sämre än W8.1.

    Som vanligt när du är här i tråden så får folk som normalt sett är WP-fans ta rollen som nästintill WP-hatare för att debatten blir så bedrövligt vriden åt ditt håll. Varje brist är en feature, och varje eventuell styrka är så magisk att man knappt kan tro sina ögon. På dig låter det ju till och med som att appgapet är något bra [emoji4]
     
  11. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Men kan man köra 6.0 Android på en Samsung för 1500? Att Android har flera olika versioner ute, kitkat, Lolli, M-6.0, etc, beror väl just på det? Du kan köra w 10 på en lur för 2000 och en för 6000, vilken Android för 2000 kör senaste updaten?

    Det behöver inte betyda att WP är mest lättdrivet, utan att även skitlurar kan klara av det, man kan se det hur man vill.

    Android i sin naturliga form är säkert grymt snabbt, jag fattar bara inte varför man vill ha den bästa av en lur, där man inte är nöjd med mjukvaran, den ändras ju inte nämnvärt om du sneglar lite under toppen.

    Sedan så är det ointressant att du ser diskussionen på ett visst sätt, ta den inte då, om det känns jobbigt.
     
  12. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Appgapet är givetvis inte bra, men hellre att det är något utomstående som släpar, att andra ska tillföra något, än att WP i sig var släpande.

    Appar är ju det man ska, ursäkta uttrycket, lägga ut i sin butik, men själva lokalen, grunden är ju synlig som ganska fräck.

    Android har ju allt redan men ändå tröttnar folk, WP tröttnar folk på för de saknar saker. WP vet ju då vad som krävs, men hur ser du att Android ska förändras?
     
  13. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Hehe, du föredrar att felet ligger bortom din kontroll (appgapet) framför att felet ligger hos dig (brister i själva OS:et)? Det är ju ett enormt mycket svårare problem att lösa. Ett problem MS trots år av kämpande inte är i närheten av att lösa.

    Har faktiskt ingen aning om vilka budgettelefoner som kan köra Android 6, jag vet att kollegan har en Moto G3 som har det iaf och den kostar inte 2000 kr. Men generellt har jag dålig koll på vad som körs. Min desire 610 vet jag inte ens på rak arm. Skulle tro att det finns fler budget-wp som kör senaste versionen än Android. Det är mitt intryck iaf.

    Tröttnar folk verkligen på Android? Marknadsandelarna talar ju inte direkt för det påståendet. Gemene man skiter i uppdateringar (min mor kör en uråldrig ios-version exempelvis) och är nöjd bara man har den senaste appen/spelet. Det tror jag är en anledning till att WP inte får grepp om marknaden. Apparna är SJUKT viktiga. Utan appar hade jag lika gärna kunnat ha en 3310 fortfarande.
     
  14. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Apparna är sjukt viktiga, men trots alla appar så duger ju inte IOS åt många, och inte heller Android, så det är inte per automatik att det blir bra med många appar.

    Android säljs av 76456 olika tillverkare, som har sin egen prägel på det, och folk rootar och romar, trots alla appar, IOS är en tillverkare som måste ses som betydligt starkare som klarara sig själv, klart att ett OS blir stort om man lämnar ut det med öppen källkod och sedan tar över det som det är idag, Google styr det på ett helt annat sätt idag, än i början.

    Sedan så är det ointressant egentligen vad vi tycker, jag vill ha ett verktyg, många vill ha något annat.

    MS har den bästa plattan, och släppte den sist. Släppte Xbox nästan 10 år efter Playstation, idag är det jämnt lopp, Xbox blev nyligen bakåtkompatibelt, nu är det telefoner, de kommer sist med sitt igen, tittat på vad de andra har gjort, skapar något eget, vill särskilja sig.

    Jag tror det blir typ som med det de brukar vara sist med, de blir bäst. Allying tyder på det iaf, för de knyter kidsen till W10 genom att de kan spela på PC och de har 10 i boxen, så det för dem samman där.

    MS är störst på datorer med, så det ser väl ganska ljust ut tycker jag.
     
  15. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Det som jag ogillar mest med Android, är att man kan inte ladda hem en enda app, knappt, utan att den ska ges tillgång till olika saker. Säkerhetsbristerna, tredjeparts-grejen, jag vill ha koll på det som får anaes som ganska personligt, och ok om MS kollar till sina användare, eller Google, men det är ju massa okända app-tillverkare som också får tillgång och kan kolla, det stör mig.
     
  16. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

  17. speedline

    speedline Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    1 596
    Mottagna gillanden:
    272
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    Jag förstår inte hur du kan säga att det ser ljust ut för MS på mobilfronten. Det finns åtskilliga undersökningar som visar att MS tappar på de marknader som dom har varit starka på tidigare. Bara i Italien som varit en bra marknad till tider tappade dom 6% på 3 månader och när man bara hade ca. 13% sen innan så är det ett ganska hårt slag mot ett företag
     
    pmugghc gillar detta.
  18. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Det är oerhörda ekonomiska kriser i den delen av Europa, vilket jag tror påverkar.

    Jag läste just om att framtiden verkar ligga i molnbaserade produkter, och där är MS ledande tillsammans med Amazon, Google har inte hängt med och Apple släpar där också.

    WP ska väl sälja dåligt just nu, det är inte färdigt. Xbox blev rätt bra, kan tänka mig hur den släpade i flera år. Men det spelar ingen roll hur noga du är med taket och väggar om du inte byggt en stabil grund, och det har MS gjort genom att plcaera ut sig i hemmen, i spelvärlden, molntjänster, nu ska det fixas med finlir, appar, detaljer, som är grymt viktigt, men plattformsgrunden är byggd på ett så genomtänkt sätt att den täcker över alla delar.

    MS är så smarta så av alla skärmspeglingar, så är MS en mjukvara som ingår i tv, mobiler, medan Googles och Apples måste du köpa till. Lite MS i ett nötskal.
     
  19. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Jämnt lopp mellan Xbox och Playstation? http://arstechnica.com/gaming/2016/01/ea-lets-slip-lifetime-xbox-one-and-ps4-consoles-sales/

    Det stämde förra generationen, men absolut inte nu.
     
    kalleboston gillar detta.
  20. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    När du talar om skärmspeglingar menar du Miracast då? Android har stöd för Miracast också, i alla fall på vissa enheter.

    Edit: verkar som de har tagit bort stödet i de nya nexus-telefonerna. Nexus 5 hade Miracast medan Nexus 6 och framåt är utan. Samsung Galaxy s7 har stöd för miracast så Samsung har lagt till stöd i sina telefoner.
     
    Last edited: 26 mar 2016