Windows Phone - den officiella tråden

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Connecting, 8 aug 2013.

  1. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Är väl Chromecast som gäller nu kanske? Vad är poängen med skärmspegling egentligen? Har bara testat det en gång och fattar inte poängen.

    Edit: Screenshots däremot, Android kunde ju inte göra det i början har jag för mig. Det störde mig ENORMT mycket. Iphone hade den funktionen tidigare vill jag minnas. Jobbigt [emoji2]
     
    Last edited: 26 mar 2016
  2. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Blir väl så att Google vill stödja sin egen produkt, men Det blir ändå lite dumt för då är det ju användarvänligare att göra som Sony, Samsung och stödja båda, inte som Google eller Apple som bara ska backa sitt eget, Apple har ju en liknande grej i Apple-tv. Men båda deras är hårdvarubaserat, så ett mjukvarustöd för Miracast, WIDI, ade inte kostat dem något.
    Det blir Playcast tror jag, det stödjer dem alla, Apple tv är ju sämst, ämnat för deras egna endast, så som de gör med laddare och dylikt. Chromecast är ju riktigt bra, men kräver att du pluggar in en i varje enhet, medans nästan alla nyare enheter, opartiska, har miracast-support. Det är Intel och MS och någon till, så det är en gemensam standard på så sätt.

    Skärmspegling med Miracast kräver ingen uppkoppling heller, vilket är en fördel, trådlås HDMI kan man kalla det. Det är väl fräckt att ha, att koppla datorn till teven trådlöst. HDMI var ju en stor grej, nu kör de utan kabel, så det är ju häftigt.

    Nästan alla Android stöder mhl, och allt det där, Iphone tror jag inte, de ska ju ha egna molnservrar nu med, de köper antingen in det som de saknar eller så skapar de egna varianter, de går sällan den vägen andra går.

    Chromecast kommer slå, har redan skagit igenom, Apple tv blir väl som Mac-datorer i popularitet.

    Men då de nya tv-apparaterna innehåller operativ, webbläsare, appar, så blir det för många en överflödig grej, men för de med äldre apparater, kan hänga med genom att göra teven smart med att plugga in något av dem.


    Vidare, vilka appar är det som inte finns och vilka är det som ni tycker är sämre?

    Bankapparna kommer komma, allt kommer, för nu när det blir en app för hela plattan, något man nog var tvungen till, så blir det lättare att få med dem då det räcker med att göra en app, så är man med på alla. Dessutom verkar w10 bli stort bland företagen och Office 365 bygger på sig hela tiden, och där i PC-världen
    vill alla vara med, för där måste de vara med, men då gynnas ju också telefonerna av det så det är samma app. Så lite har man tänkt till.
     
  3. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    En grej som jag tänkte på, är att i början motarbetade alla varandra, Google har vägrat göra en YT-app till WP, tog bort den från IOS när Apple tog bort Maps och sökmotorn default, medan MS har gjort de bästa apparna till de andra, Skype är bäst på IoS, Onenote, etc. Det är ju bättre att visa sitt bästa jag, tror jag.

    Samsung funderar ju på att köra eget OS, Tizen ska iaf testas, och jag tror Google är mer beroende av Samsung än tvärtom.

    IOS, Apple har ju ingen egen stabil grund-samling appar i bagaget, så ställer man IOS bredvid Google så har väl Google bättre egna, och gemensamt är att de är fulltaliga i övrigt med andra appar.

    MS har nog bäst och stört reportoar av egna appar, Outlook är större än gmail och Apple-id eller vad det heter, MS har störst molnutbud.

    Om man jämför, för skoj skull, vilka är det som är utmärkande för Google, Youtube gívetvis, men hur stor är deras app-grund?

    Kan man lyssna på yt på era Android och stänga skärmen?
     
  4. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    För att lyssna på Youtube i bakgrunden måste man betala för youtube red som inte finns tillgängligt i speciellt många länder. Finns inte i Sverige.
     
  5. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Tror dessvärre att Apple TV är den som slagit hårdast, tycker var och varannan person jag känner har en sån. Hänger väl ihop med att alla har iPhone.

    Nej det går inte med den officiella appen, tror det går med tredjepartsappar däremot men jag har aldrig testat.
     
  6. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Jag testade det nu och misstänkte det för det kom en ny app till WP som man kunde detta på, och nog för att det kanske inte behövs, men det är mycket musik som finns på Yt som Spotify saknar. Och denna tillverkare har MS tagit fram, så den blir ju bättre. Och det kan väl inte ligga någon vinst i det, undrar jag.

    Google gör de likvärdiga appar till IOS och vice versa?

    För MS köper ju in sig i båda och jag vet inget de gör sämre, poängen är att de flesta apparna är inte de egnas, utan den som får dem med ett komplett ramverk, står sig väl bäst.

    Nexus prioriteras och den är deras egen, så Googles egen telefon säljer väl sämst av alla. Trots att den egentligen är bäst, eller?

    Tror ni att MS kommer behålla PC-positonen, framöver, ser ni något hot? Om inte, så blir det per automatik så att företagen inte kan vilja vara med på PC men strunta i WP då det är samma Store, så hur ska WP missa apparna, hur ska det kunna gå, Instagram kommer nu med en app för hela plattan.

    Det är ju genialiskt, typ som Apple fick med samma på två, Pad och phone.
     
  7. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Företagen har ju generellt bara ett val, som täcker allt, MS har ju olika versioner som täcker allt det.

    PC är det vanliga, det de är vana vid, och det är mycket billigare med PC än Mac, och då MS är så enormt mycket större där så ger det, att de genom att byta till 10 OneCore, fick folk att uppgradera, de släpper xp, de släpper den meningslösa supporten, utan nu får man support om man vill delta, vilket folk verkar.

    Dessutom växer 10 snabbast av dem alla, och då får ju MS över alla på en mer enhetlig plats, samt att man gör en manöver som är oerhört taktisk.

    10 blir det största och genom att göra det så har man säkrat det som kalven och många oroar sig för. Supportar du det ena så supportar du allt, vilket förmodligen är det enda säkra sättet.

    Kalven, vad tror du om PC-framtiden?
     
  8. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Kul, att jag inte tänkte på detta:

    "Windows 10 makes it easier to develop apps for the UWP with just one API set, one app package, and one store to reach all Windows 10 devices – PC, tablet, phone and more. It’s easier to support a number of screen sizes, and also a variety of interaction models, whether it be touch, mouse & keyboard, a game controller, or a pen"

    Frågan är alltså om företagen vill vara delaktiga i världens största Dator-Operativ.

    Alla appar idag, finns på i samma store, Opera kom med en helt grym webbläsare häromdagen, updates sker samtidigt, Instagram ska göra sin snart, Skype är där, Netflix.

    You target device families, not an OS.
     
  9. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    PC kommer tillhöra MS. Har svårt att se någon rubba det, tappar Apple alltför mycket marknad för iPhone så tror jag att Mac kommer tappa den lilla andel dom har. Däremot kommer PC tappa mer och mer. Min mamma har liksom inget behov av en pc längre, hon gör bankärenden på mobilen och tittar på Chromecast (netflix) samt använder Facebook. Inget av det kräver en pc. Inte ens deklarationen kräver det längre. Den stora (korkade) massan klarar sig bättre och bättre utan dator.
     
    Englund81 gillar detta.
  10. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Majoriteten av befolkningen har inte ens dator, och användarna ökar. Din mamma är den generationen som inte anammar detta, Man lägger w10 i Xbox, snappar upp grabbarna, de vill ha en dator oich har, de lägger inte in reklam för w10 i Bingolotto-pauserna.

    MS behöver inte sälja fler datorer, det är uppgraderingen som är viktigast. Som var gratis.
     
  11. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

  12. speedline

    speedline Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    1 596
    Mottagna gillanden:
    272
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    Att appar kommer att komma är något som WM-anhängare har sagt i flera år nu men utan större resultat. När det kommer till just bankappar så är frågan hur mycket det blir med det när flera av dom stora bankerna har skrotat försöken till eller planerna till någon app då andelen användare är alldeles för liten.
    Det krävs nog ett mirakel för att rädda det sjunkande skepp som WM faktiskt är.

    Enda sättet som jag ser det är att locka in fler tillverkare i MS-världen och presentera Top of the line-enheter. Men intresset från Sony, Samsung och de andra verkar svalt om inte iskallt i och med diverse patentstämningar så kommit från ms-lägret genom åren.
     
  13. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Men PC-apparna, de kommer de också skita i då, eller förstår du vad du säger?
     
  14. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Men pc-appar behöver man ju inte ens? Man kör ju bara hemsidan eftersom man har en browser som är vida överlägsen allt som finns på mobilsidan.
     
    kirkx10 och pmugghc gillar detta.
  15. speedline

    speedline Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    1 596
    Mottagna gillanden:
    272
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    Bankerna ser nog ingen större vits med stand alone appar till pc nej så länge folk har en browser tillgänglig
     
  16. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Kör du Netflix via webbläsaren också?

    W10 kommer vara uppbyggt på appar, du kör spotify, skype allt via webben eller?
     
  17. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Varför görs appar överhuvudtaget till PC när allt finns via browsern också? Browsers kommer ju t.om som appar nu.
     
  18. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Alltså jag kör inte Netflix/Spotify, men där skulle jag helt klart kunna köra en app. Men samtidigt har jag under provmånaden på Netflix kört via webbläsaren vilket fungerade utmärkt. Kollegorna kör Spotify via webbläsaren på jobbet och det verkar också funka fint. Jag hävdar fortfarande att appbehovet på x86 är mindre just för att man har så otroligt mycket kraftfullare webbläsare.
     
  19. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Webbläsaren funkar, visst, men kör där, det finns ju av en anledning. Men som på mobilen, en webbsida-baserad app, eller en riktig app, den skillnaden blir det.

    Du menar på att appar är viktigt med nämner bara folk som inte använder det, det är humor det :)
     
  20. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Det är superviktigt på mobila enheter. På x86 är det inte lika viktigt.