Windows Phone - den officiella tråden

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Connecting, 8 aug 2013.

  1. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Jag tycker webbläsaren är fullt duglig på mobilen faktiskt.
     
  2. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Apple kör likadant, appar på mac, så det är något du misaat tror jag. Utveckligen och ditt personliga tycke verkar skilja sig åt?
     
  3. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Med appar menar du små program som installeras via någon form av appbutik? Jag säger inte att det inte finns appar, jag säger att behovet är mindre på x86 eftersom det finns så fantastiska webbläsare och inte minst vanliga program. Vad är problemet med det? Det är ju sant.
     
  4. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Du vill inte ladda hem programmet, och bara klicka upp det, du vill köra webben istället, som är hyfsat mycket sämre.

    jag är likadan, fast på mobiler, appar är inte så viktigt, när webbläsaren är blixtsnabb.
     
  5. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Vad skulle det annars vara?

    Små program, är innehållet litet för att appen är det, eller hur menade du där?
     
  6. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Ok, det är nog ingen idé vi fortsätter med det här. Jag ger upp nu.
     
  7. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Du måste skämtat när du inte visste att appar var program?
     
  8. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Hur får man aviseringar och sånt om inte webbläsaren är uppe, för själva programmet är ju inte tillgängligt då, hur funkar det när man kör webb-baserat?

    Appar blir väldigt smidigt för man kan bara hämta hem programmet istället, så ser man, iom att man har tagit hem det, plus att fördlen med den där app-butiken är att den vet ju vilka appar du har så du kan scanna av alla på sama gång och se om någon har en update att vänta. Det gick ju exempelvis inte innan, och inte med webben heller antar jag.

    När allt då hamnar i en och samma butik, ja då fattar du själv vilken grej, UWP, Universal Windows Platform, en butik, en app vardera, till allt. Rätt coolt.
     
    Last edited: 26 mar 2016
  9. Kalven

    Kalven Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    1 682
    Mottagna gillanden:
    572
    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    iPhone 12 Pro Max
    Det jag menar är följande, läs nu det här för jag skriver inte detta igen:

    På vanligt Windows finns inte samma behov av appar eftersom det finns:

    A) Grymma webbläsare som kan utföra betydligt mer än en mobilbrowser. Detta är helt oberoende av vad du påstår om mobila IE. Facebook på Chrome kan ju till och med ge notifieringar när något händer. Varför då köra appen?

    B) Du har ett oslagbart bibliotek av vanliga program. Varför bry dig om VLC eller spel från Windows Store när du redan har vlc och kan köra Steam för spel. Eller Kodi eller vad du nu annars vill ha?

    Varför ska man då köra en app som dessutom ofta är sämre? Jämför vanliga vlc med appen?

    Hur som helst, det är lönlöst att diskutera det här för du är MS svar på Bagdad Bob.

    [​IMG]

    Tack för mig.
     
    maccis, kirkx10 och pmugghc gillar detta.
  10. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    VLC lägger ju sig likväl som en i raden av appar, allt gör det i W10.

    Och man beghöver inte se fördelarna med det, webben är ruskigt bra.

    Det finns massor som bara finns i appar numera, det är ju tack vare w10. Netflix, testa den appen, ruskigt mycket bättre än webben.
     
  11. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    https://www.apple.com/osx/apps/

    Skitskumt, men även Apple kör med appar på datorn, när det finns så otroligt grymma webbläsare, undra vad de och MS inte fattat. För det kan ju inte vara några fördelar, utan det måste vara något annat.
     
  12. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    jag vill avrunda i all vänlighet, men de flesta appar kom väl till som app från första gång, alltså när appar kom, så var det inga omgjorda saker, utan det var helt nya skapelser, och det är dem som är bäst idag.

    Instagram, Twitter, Facebook, Swish, Mobilt ID, Snapchat, WhatsApp, Viber, Netflix, Google Maps, Kik, etc, allt detta kom i app-svängen, och är på topplistorna både hos IOS Android. Därför är de bra gjorda, VLC kom sent där, och ligger inte i topp.

    Hos WP är det lite andra i toppen, av förklarliga skäl, så att alla dessa populära appar, nu kan köras på datorn har jag svårt att se som negativt. Och på samma sätt som Spotify kom som program, och hur uselt det var i början som app, så ser man hur det har utvecklats, vilket alla kommer göra då framtiden är webbsidor, program, whatever, packeterat i en app.

    Appar har nog bara fördelar om det är som i de fallen där de motsvarar prigrammet, för butiken och allt deta som tillkommit har gjort det roligare och vi fick en smartphone-era som nu sprider sig till andra enheter.


    Lite så.
     
  13. pmugghc

    pmugghc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2011
    Inlägg:
    1 945
    Mottagna gillanden:
    976

    MINA ENHETER

    Vad menar du med att W10 växer snabbast av alla? Det växer långsammare än W7, trots att W10 är gratis i många fall:

    http://betanews.com/2016/01/01/desp...tactics-windows-10s-growth-continues-to-slow/
     
  14. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Jag kör alltid Netflix via webbläsaren när jag använder datorn. Fungerar mycket bra.
     
  15. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Så kan man ju resonera i mobilen också, webbläsaren funferar ju där med.

    Med precis som där så är deb appar som mötte ljuset som appar, bäst som appar, men fan vad bra det ändå går i webbläsaren.

    Men det blir inte lika bra vare sig i mobil eller dator.
     
  16. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Det växte snabbare än W7 i början, och kommer gå om, hur länge har W7 har funnits och det kom dessutom 100% färdigt. W10 är rätt nytt och har gått om inom 5 år, då framstår W7 som Xp framstår som W7 idag, typ.

    Sedan kommer supporten sakta men säker avta bakåt, det gör väl sitt.

    Företagen kör 10 med sina nya grymma molnlösningar och annat (vuxna, kreativa)

    Barnen har en stor del som spelade Xbox, nu har de 10 i boxen, och kommer osökt i kontakt med det. Och det finns fördelar för dem att synka ihop det i boxen, och möjligheten att när de väl ska skaffa dator så blir det med som bäst synkar och liknar Xboxen, det är det mest sannolika.

    Samma vuxen kan ha ett barn som lirar box, etc, Playstation kommer aldrig in i PC-världen, de som skulle kunna konkurrera om PC, säg Apple, kan inte möta företagen med alls på samma sätt, de är mycket dyrare, de har heller ingen spelkonsol.

    Så 10 har så mycket mer tentakler än W7, och är ju de facto så otroligt mycket bättre.
     
  17. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Om det finns det någon som inte vill spy på mig, mot förmodan, så skulle jag bli väldigt glad om denna (som jag hoppas finns) vet vilka (jävla) inställningar man ska ha för att kunna ta emot MMS i Lumia, gärna med det app-fattiga W10 :)
     
  18. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Det är klart vi hjälper till när du har en konkret fråga :)

    Vilken operatör har du? Jag har Telenor och då fungerar det bra med samma konto som för internet. services.telenor.se som APN.
     
  19. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Jag har Comviq, ska testa att kära samma där, men har ett svagt minne av att det var något som skiljde med dem åt. Men jag testar, om någon vet får ni gärna bistå.

    Tack.
     
  20. torbjorn

    torbjorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2014
    Inlägg:
    540
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Mitt Comviqkort i Win10-mobilen fungerar utmärkt utan att jag fingerat på APN alls. Mms alltså. Med det då sagt: maskinen hanterar inställningarna utan trassel. Vad har du för APN just nu?