Multirotorer

Diskussion i 'Off Topic' startad av _Samuel_, 30 aug 2014.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 703
    Mottagna gillanden:
    44 693
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Inga fler filmer?
     
  2. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Hur många som helst. Skall leta upp några.

    Skickat från min LG-E975 via Tapatalk 2
     
  3. speedline

    speedline Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    1 596
    Mottagna gillanden:
    272
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    Kör du med eller utan fpv?
     
  4. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Utan har Dji phantom 2 vision. Ser med mobilen.

    Skickat från min LG-E975 via Tapatalk 2
     
  5. speedline

    speedline Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    1 596
    Mottagna gillanden:
    272
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    Så jag var och testade en Walkera Runner 250 idag. Underbar lite maskin. Den blir nog ett inköp inom en hyffsad snar framtid
     
  6. _Samuel_

    _Samuel_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2013
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Vill du inte bygga själv? :-)

    Har lyssnat på en del recensioner och de flesta verkar nämna att det är en riktigt bra quad när man väl använder den till race. Men den kan ganska enkelt gå sönder. Men, om man verkligen gillar flygandet men inte pillandet så är det förståeligt att köpa en sådan!

    Hursom, byggandet för min del går vidare. Senast gjorde jag lite ljus. Perfekt nu när det blir mörkt ganska tidigt på dagarna. Kan ni se denna video eller är den privat?
     
    bernard gillar detta.
  7. speedline

    speedline Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    1 596
    Mottagna gillanden:
    272
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    Tanken att bygga en själv har slagit mig ett par gånger. Men jag känner att jag inte riktigt har tiden till att sitta och pilla pga jobb och diverse andra åtaganden i livet. Så för stunden är att köpa färdigbyggd en rätt så smidig lösning. Det är mycket möjligt att det ändras på till våren och att jag då har tiden men det är inget som jag tänker sitta och spekulera i nu :-)

    Jösses vad din maskin lyser upp! :-O Har du monterat bygglampor på den? ;-)
     
  8. nexusS

    nexusS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2011
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Nu har jag köpt en Syma X8W men enligt rykten är kameran kass, någon som kan rekommendera en billigare Go-pro som monteras eller någon annan bra kamera?
     
  9. _Samuel_

    _Samuel_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2013
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Mobius är en bra kamera jag brukar använda. Lätt och perfekt för multirotorer.

    http://www.rctech.se/index.php?route=product/product&product_id=119

    Finns säkerligen billigare på något annat ställe också.
     
  10. nexusS

    nexusS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2011
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq

    Tack, har läst mycket gott om den kameran! Men jag funderar på att köpa en DJI Phantom 3 Standard istället, min Syma är så otroligt svårstyrd! Någon som vet om DJI är lätt?
     
  11. _Samuel_

    _Samuel_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2013
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Har aldrig kört en DJI men av det man fått höra så är de väldigt lätta att flyga. Bör vara lättare att flyga än din Syma. Dock så blir det ju längre räckvidd på en DJI och då kan det vara bra att lära sig flyga utan att veta var nosen på farkosten är. Så man slipper förstöra något när return to home-funktionen inte är användbar.
     
  12. nexusS

    nexusS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2011
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Min Syma drar åt alla håll, ruskigt svår att styra som sagt! Jag har precis som du hört att DJI ska vara klasser lättare att styra! Det är bara priset som avskräcker, vet inte om det är värt 5000kr för en P3S! Vad kör du? Eller har du byggt själv?
     
  13. _Samuel_

    _Samuel_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2013
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Har du försökt trimmat den med knapparna på handkontrollen. Det kan göra stor skillnad om du tycker den är svårstyrd. Även att synka om acclerometern om det nu går att göra. Står antagligen i manualen.

    Har alltid varit sugen på diverse Phantoms. De ser väldigt stabila ut. Lättkörda och perfekt för att ta filmer med. Kör mest leksaksquadcopters och fyra egenbyggda. Tror jag gillar farten mer än filmande.


    (För den som kollar in bilden riktigt noga, ja, jag vet att propellrarna på den stora inte stämmer med riktningen. :P)
     

    Bifogade filer:

  14. nexusS

    nexusS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2011
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq

    Jag gjorde en kalibrering när jag fick den, kanske får göra om det, tack för tipset!

    Kul intresse du har, roligt att se dina hemmabyggen :) önskar jag hade samma ork istället för att köpa en dyr Phantom :)
     
  15. speedline

    speedline Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2010
    Inlägg:
    1 596
    Mottagna gillanden:
    272
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel
    Telefon 3:
    Sony Xperia ZX Premium
    Hade också problem med att min syma drog åt alla möjliga rättningar. Så det är bara att du trimma tills du finner rätt.
     
  16. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 282
    Mottagna gillanden:
    9 523
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Hade inte en tanke på att skaffa multirotor men då jag var på en webbshop och hade hittat en prisvärd fickvåg, 500g med 0.1g precision, Tare och Räkna, var det 150 kr kvar till fraktfritt. Tittade igenom siten men hittade inget mer än en liten Reely nano quad för 330 kr. Tänkte dock att den lilla lilla nano quad:en 30 x 30 mm troligen skulle krascha/gå sönder eller flyga bort rätt snart. Det var där var därför och för att variera lite jag till en Ravell Nano Hex (6 rotorer och lite större för 359 kr i kundvagnen, tror det blev ca 900 kr totalt.

    Det var faktiskt en mydket roligare intressantare upplevelse att lära sig flyga, inomhus då vädret var kass, men svårt att undvika krascha. Hade som plan att om de skulle krascha skulle de krascha mjukt på en matta. Det funkade inte så bra i verkligheten när man tappade kontrollen och skulle avstyra att krascha in i vägg, tv, monitor etc drog ner gas till 0 med påföljd att de for med bra fart ner i palketten istället för den mjuka mattan.

    Det var dock för kort lärotid med 4-5 min för nano quad och 6-7 min nano hex dessutom var laddningstiden 25 min samt 45 min (den har dessutom en laddkabel som är glapp, har omvänd laddindikation med släckt när den laddar, börjar lysa när den är klar men när det är glapp ser man inte det direkt, och får ibland vänta 45 min till, idiot design)

    Ett antal propellrar senare så dog nano quad efter ytterligare en krasch, inte den hårdaste, men efter den är den okontrollerbar, det tog en vecka.

    Det var väntat men ändå lite kort tid men helt klart värt det.

    Den andra fungerade ju trots allt bra och började lära mig mer och mer men det är för litet att inomhus prova på nya saker/manövrar utan att tappa kontrollen och krascha men vädret hade blivit lite bättre coh några dagar var det soligt ute, dock rätt kallt och fuktigt, vilket inte är bra för de här små rackarna.

    En dag så tänkte jag ändå prova i solskenet utomhus att göra några landningar på den "portabla" helipaden som jag gjort. Det blåste dock endel men i mode 3 så hanterade den det helt okej men jag har som sagt aldrig flugit i blåst förut, krävs mer träning.

    Det blev dock en krasch och senare så började den flyga som en skata inomhus, trots kalibering och nya propellrar, tills en motor helt dog.

    Det här var nog vecka två totalt sett, tråkigt, men lärorikt och en helt klart värt det.
    Hittade dock en vecka senare en guide på internet om hur man tar isär en nano hex, sagt och gjort, ser att en kabel gått av till den "döda" motorn, alltså inte bränd.

    Lagade den och den funkade men plast fästet är skadat och rotorn vibbrerar, låter illa, samt flyger som en skata. De 6 st extra propellrarna som medföljde är dock bara 3 st då det verkar bara vara "A" som går sönder och har tagit slut. Det var svårare att hitta reserv propellrar online, lite ovanlig modell samt att den är flygkroppen är skadad och troligen att den motorn också (det finns några få siter att beställa reservdelar, en i kanada och den andra i tyskland, men inte värt det). Har limmat ihop några propellrar och det går att flyga men väldigt vingligt trots massa "trim", den kan sticka iväg helt plötsligt.

    Nä, det var kul "läropengar" men lite kort tid. RIP nano quad och nano hex.
    Gillar dock att flyga inomhus så det lär blir fler multikoptrar i framtiden.
     
  17. najksorn

    najksorn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har gått i tankarna på att införskaffa en Drönare, nu menar jag inte en sådan från leksaksbutiken utan något med lite mer bang for the buck. Kollade redan för några år sedan på Phantom DJI (första modellen)

    Lurar lite på en DJI Phantom 3 nu, verkar vara en drönare med överlag goda vitsord från användarna

    Någon här som har mer erfarenhet av Phantom, och just deras 3a?

    //najkks
     
  18. nexusS

    nexusS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2011
    Inlägg:
    672
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Jag såg att Komplett har en Dji P3 Standard för 3999kr!
    Är det värt pengarna för en amatör?
     
  19. _Samuel_

    _Samuel_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2013
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Några fler som hamnat i denna hobby?
    Har precis beställt en DJI Phantom 4 Pro v2. Har fått upp intresset för att flyga och filma i det fina vädret. Ska bli skoj när man får hem den. Aldrig kört något så avancerat med GPS förut.
     
  20. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Har en spark och en Tello.