Nexus 6 eller 5X?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av zaragon, 27 mar 2016.

  1. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Hej, 5X-användare!

    Jag har haft en Nexus 6 (inte 6P) i ett drygt år, men för ett par månader sen tappade jag den. Den har legat på verkstaden och väntat på delar från Motorola i en hel månad nu och ingen vet (varken på verkstaden eller på Motorola) när delarna kan komma. Jag har betalat ungefär 2500 kr till verkstaden för reparationen.

    Det börjar bli frustrerande att vänta och jag har börjat fundera på om jag ska skrota 6an, ta tillbaka pengarna från verkstaden och köpa en 5X för pengarna istället.

    Vad säger ni här? Någon som har erfarenhet av båda? Känns det som ett steg fram eller bak med 5X? Ska ja vänta in delarna till 6an eller köra på en 5X?
     
  2. tias

    tias Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2009
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 6
    Platta:
    Lenovo tab 4 10 plus
    Info:
    Updates suger. aldrig lenovo.
    Jag skulle köpt 5x. Relativt billig också.
     
  3. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Motivering? :)
     
  4. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    @zaragon@zaragon Flyttar din tråd till köpråd. [emoji6]
     
  5. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Ja, du vet säkert bäst var det hör hemma. Men jag är rädd att alla 5X-användare missar det i den kategorin..
     
  6. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Förvisso sant. Men här får du förhoppningsvis mer input som inte är "jäviga" [emoji1]

    Personligen hade jag nog haft svårt med att gå ner i storlek på skärmen. Men samtidigt är det trevligt med nytt. Att köpa en begagnad n6 känns kanske inte aktuellt?

    Steget till 6p?
     
    zaragon gillar detta.
  7. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Ja, jag har för det mesta varit nöjd med storleken på 6an, men nån gång ibland har den känts lite otymplig (bland annat när jag tappade och hade sönder den), så kanske skulle 5X kännas mer behaglig. Har faktiskt inte funderat på att köpa begagnat, men jag ska definitivt kika lite på Blocket.

    Priset är ett litet bekymmer med 6P för mig just nu, särskilt med tanke på att skillnaden mellan 6 och 6P inte känns så stor (eller?).

    [En liten smårelevant parentes är att det är andra gången min 6a är på lagning (lite pga av mina barn). Den är extremt dyr att laga (3100 kr i somras, 2400 kr nu) och även om den ska vara en relativt hållbar telefon egentligen så vore det oerhört retligt om jag skulle lyckas ha sönder den en tredje gång. Inbillar mig att jag inte skulle tappa en lite mindre telefon lika ofta. - Fast så har jag iofs beställt ett bumper-case (Spigen Neo Hybrid), så blir onödigt om jag går ner till 5X...]
     
  8. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jag köpt en 5X idag, så detta case är closed, så att säga. Men om någon hittar tråden nån gång kan jag berätta hur jag tänkte.

    Jag har varit nöjd med storleken på N6 och inte känt något behov av att byta medan jag haft den. Men när jag nu har chans att byta har jag känt att det inte vore så dumt med en aningen mindre mobil.

    När det gäller prestandan, så verkar skillnaden inte vara så stor, och snarare till N5X fördel där det är skillnad, i motsats till vad jag tänkte först. Kameran på 5X är mycket bättre. Batteritiden sådär på båda. RAM och lagringsutrymme är mindre på 5X, men jag tror inte det ska vara några problem. En avgörande faktor är att 5X är nyare och kommer (förmodligen) ha stöd för uppdateringar längre. Jag använder inte något lås på telefonen, så fingeravtrycksläsaren spelar inte så stor roll initialt, men om Google Pay blir viktigare i framtiden kanske den kommer till användning. Högtalaren på 5X är sämre än N6, men hur ofta spelar man musik från högtalarna egentligen? När jag spelar spel behöver det oftast göras utan ljud ändå (typ på tåg, toalett och sovrum).

    Jaja, det är vad jag kommer på nu. Jag är grymt nöjd änsålänge. Kvalitén och skärmen känns bättre än jag trodde - jag har blivit positivt överraskad där jag var rädd för besvikelse.
     
    Droid_270, MatsGF, jonko och 2 andra gillar detta.
  9. ruva

    ruva Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    1 013
    Mottagna gillanden:
    265
    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla (Se) och DNA (Fi)
    Telefon:
    One Plus 6
    Telefon 2:
    Nexus 6P
    Telefon 3:
    iPhone SE
    Platta:
    Samsung Tab S2
    Jag har en Nexus 6P och Sambon en Nexus 5X. Ingen större skillnad. 5X känns liten i två minuter sedan har man anpassat sig. Kamerorna tycker jag inte skiljer sig åt så grattis till att sparat 2 000 kr.

    PS - I mitt fall är 6P värt sitt mervärde då jag gillar att testa VR ibland både från PC och direkt i mobilen. Där visar sig skillnaden tydligt på 1440x2560 (518 PPI) och 1080x1920 (423 PPI)
     
    Last edited: 2 apr 2016