FindMyPhone - Enkelt program för att hitta din telefon

Diskussion i 'Applikationer' startad av DiscoBoy, 18 jul 2010.

  1. DiscoBoy

    DiscoBoy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hej alla glada droid-användare.
    Jag har börjat ett litet projekt för att enkelt kunna hitta min nalle om jag tappar bort den / får den stulen.

    FindMyPhone är tänkt att kunna lyssna på ett SMS med en hemlig text i sig och som i sin tur sätter igång och hjälper dig hitta telefonen.
    Bland annat sätts eventuell ringsignal på om den var ljudlös och ringvolymen maxas.
    Sedan försöker programmet hitta telefonens position via GPS / triangulering för att svara med ett SMS med aktuell position.

    Grundtanken är:
    * Att programmet ska vara gratis på riktigt (Inget reklam-skit)
    * Att den inte ska sno en massa resurser och sänka batteritiden när det inte används


    Jag undrar om någon är intresserad att testa programmet på sin telefon innan jag slänger ut den på market. Jag vill mest veta om det är användbart / kraschar och om jag missat någon självklar feature.
    Den funktion som saknas mest idag är ett enkelt PIN-lösen till inställningarna (Så man inte kan gå och byta den hemliga SMS-texten).

    Dra hem appen här: http://findmyphone.sf.net/
    Även kjellkoden finns ute där om någon nu känner för att bidra med något.

    Notera att test-knappen enbart är vettig om man har en debugger inkopplad.


    Framtida mål är baland annat att kunna övervaka när SIM-kort (telefonnr) byts, så man kan fortsätta spåra telefonen, samt att spåra positionen under en längre tid efter det hemliga SMSet.
     
  2. Bubble

    Bubble Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En god ide är att programmet är osynlig (vet inte om det är möjligt ) för att den som "lånat" telefonen inte ska veta att det finns och av installera det.
     
  3. DiscoBoy

    DiscoBoy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag kommer nog inte lägga så mycket krut på att försöka skydda programmet från avinstallation, etc. Har sett andra, liknande program försöka och det är ändå fruktansvärt enkelt att kringgå spärrarna.
    Om man får nallen snodd, får man hoppas att det är en okunnig som tagit den och då inte vet mycket om hur man tar bort program ändå, eller att man har hunnit få en position och hittar tjuven innan tjuven hinner rensa telefonen.

    Enklaste spårningsfunktionen kommer nog vara att läsa av när SIM-kortet ändras och skicka SMS med det nya telefonr till ett förutbestämt nr och därmed kunna söka upp personen via eniro
     
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 041

    MINA ENHETER

    Det där var ju lite kul så jag blev bara tvungen att kolla att det var avsiktligt?
     
  5. DiscoBoy

    DiscoBoy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Ja. Lite trist kanske, men gammal i gemet, skriver jag det automagiskt...
     
  6. realdexter

    realdexter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    hur fungerar nu detta? om jag skickar ett sms med den hemliga texten till mobilen så svarar den med sin position, eller vad?
     
  7. DiscoBoy

    DiscoBoy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Exakt. Ser att jag inte var jättetydlig med det. Det går bra att skicka till sig själv också om man vill testa. Om gps inte låser inom 30 sek, används triangulering om det är tillåtet. Som sista utväg, får man senast kända position
     
  8. Inequality

    Inequality Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    vänta, va? "Din" app beskriver precis en app som heter "Where's My Droid" som funnits länge.
     
    Last edited: 18 jul 2010
  9. DiscoBoy

    DiscoBoy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jo jag tänkte att någon borde gjort detta redan. Hittar inte appen i min market. Är den helt fri?
     
  10. Inequality

    Inequality Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    den finns på market å är gratis. Namnet på market är "Wheres my droid" - Utvecklare "Alienmanfc6"
     
  11. DiscoBoy

    DiscoBoy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Najs. Ska kontakta den utvecklaren och se om han/hon kan lägga ut den på marknaden, så vi med QVGA skärm (X10mini) kan se den också. Antar att det är det som är problemet för mig och att jag inte ser den...

    Får se om jag har något nytt att bidra med, annars kan jag lägga mitt projekt på hög
     
  12. TheBasterd

    TheBasterd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag kör med "Where's my Droid", och som jag förstått det hela så skickar den endast tillbaka gps-positionen om GPS:en är aktiverad. Annars fungerar det inte. Och den har inte stöd för triangulering. Huvudsyftet med applikationen är att höja volymen och ringa ett antal sekunder man ställt in, för att lokalisera telefonen.

    Jag tycker absolut du ska fortsätta med din version, då den har fler funktioner!
     
  13. realdexter

    realdexter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Har testat att skicka från min x10 mini (till mig själv alltså), får bara tillbaks den hemliga texten i svaret. Testade även att skicka från en annan mobil (med annan landskod i numret) men då fick jag inget svar alls... såg att gps:en aktiverades för några sekunder, men inget mer...
     
  14. DiscoBoy

    DiscoBoy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Tack för att du provar!
    Jag hittade just en bugg där jag försöker skicka sms längre än 160 tecken.
    Nu har jag trimmat ner meddelandet lite och har en fallback till GMaps-URL enbart om texten ändå blir för lång.

    Jag har laddat upp en rättad version nu på samma länk som där du hittade den förra versionen.

    GPSen får 60 sekunder på sig också, istället för bara 30. Det borde räcka om man har A-GPS aktiverat
     
  15. DiscoBoy

    DiscoBoy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag har inte kunnat hålla fingrarna borta idag. Numer stödjer FindMyPhone funktionen att skicka ett plats-SMS när den upptäcker att man bytt SIM-kort.
    Man anger vilket telefonnummer som rapport-SMS ska skickas till (Förslagsvis ett nr till en nära bekant) och vid varje uppstart (Oftast startar man ju om telefonen vid ett SIM-kortsbyte), så kollar programmet om telefonnummret har ändrats sedan sista uppstarten.

    Ladda gärna hem och prova. Får jag till en enklare PIN-låsning för inställningarna (Så man inte superenkelt kan fibbla bort inställningarna), så kommer jag nog snart släppa programmet på market eller iaf gå över till Beta...
     
  16. blitz

    blitz Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Riktigt nice och det verkar ju fungera hur fint som helst, var ju tvungen att testa :) Ska bli roligt o se slutresultatet.
     
  17. realdexter

    realdexter Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    535
    Mottagna gillanden:
    62
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Nu funkar det klockrent!! Tack för en trevlig och nyttig app! Har dock inte testat sim-bytes funktionen...
     
  18. DiscoBoy

    DiscoBoy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag sitter ju själv med en x10 mini och jag antar att blitz testade på en HTC Desire.

    Vore kul om någon med en Hero testade också. Är ju den vanligaste Androiden i Sverige iaf.

    Ska testa lite mer själv denna veckan (utan att lägga in för många nya funktioner :) ). Sedan åker den nog ut på market.

    Nya fixar:
    * SIM-bytes funktionen respekterar numer "Active"-krysset i inställningarna och gör ingenting om man inte har tjänsten aktiv.
    * Tjänsten trodde man bytt SIM-kort efter första omstarten. Om man alltså satt ett "Report phone number" och sedan startat om telefonen, skulle det ha skickats ett SMS bara den gången. Nu är den buggen rättad också.
     
  19. DiscoBoy

    DiscoBoy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Appen finns nu på Market som "FindMyPhone".
    Senaste fixar:
    * Inställningarna översatt till svenska
    * Lite omstrukturering av källkoden (Fortfarande ganska rörig dock).
     
  20. tomle

    tomle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Som inspirationskälla skulle jag vilja tipsa om Wavesecure, som fungerar även om tjuven byter sim-kort eftersom programmet håller reda på och meddelar vilket telefonnummer som för tillfället är knutet till telefonen. Den kan även spärra/larma om man försöker avinstallera appen.