Huawei Mate S

Diskussion i 'Huawei Allmänt' startad av huskul, 2 sept 2015.

  1. glimbrink

    glimbrink Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2010
    Inlägg:
    529
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Kanon tackar
     
  2. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Nu har jag dumpat min gamla telefon och gått över till Mate:en. Kul att testa nåt nytt!

    Lite första intryck:
    + Mycket fin byggkvalitét. Känns väldigt gedigen. Snygg, inget flex, små glipor någonstans el dyl. Lyxig!
    + Fingeravtrycksläsaren fungerar väldigt bra och är ruskigt snabb. Värt bytet bara för den.
    + Bra flyt. Inte märkt något lagg alls, mycket mjuka animationer, kameran startar snabbt etc.
    + Gillar inställningsmöjligheterna i Pro-läget på kameran (PS, kan man göra så att den startar Pro-läget som default?).
    + Kul med teman, men det fanns inte jättemånga snygga. Tips på bra teman mottages tacksamt.
    + Har läst klagomål om hastigheterna på WiFi och 4G på den, men den presterar likvärdigt med min G3 och tjejens iPhone 6S, så hastigheten är det inget fel på.

    - Skärmen är skarp och bra, men tycker solljus + glansigt glas gör att det syns rätt dåligt utomhus redan nu. Kan nog bli jobbigt soliga sommardagar.
    - Kameran ger ok bilder, men inte jättebra. Ganska väntat, men hade hoppats på snäppet bättre.
    - Inte telefonens fel iofs, men inbyggda kalendern visar fel veckonummer. Höll på att missa sophämtningen igår pga det :).
    - Ingen appdrawer - hur tusan tänkte man där? Ska testa köra med detta ett tag, men det är ju inte omöjligt att man går tillbax till Nova. Vi får se.

    Så här efter en dags pillande (som iofs mest har varit att installera appar och ställa in diverse saker) så är jag ändå nöjd. EMUI är lite annorlunda, men jag gillar det ändå rätt bra bortsett från att man saknar appdrawern. Samt att jag saknar att kunna slå på "do not disturb" genom att klicka på volymknappen och välja det där, men det är småsaker som man snart vant om sig med. Ska bli skoj att fortsätta använda den iaf, tror den kommer att fungera finfint närmaste tiden.
     
    dannejanne och bernard gillar detta.
  3. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Tack för reflektionen;:). Hade Mate S:en haft en riktigt bra kamera hade det varit min daily driver på riktigt. Skönt UI, suverän känsla i handen, bra flyt trots inte superspecs.. men huawei.. kameran. ....suck.
     
  4. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Ja, det är tyvärr det största störmomentet för mig med. Visst, det går att fota hjälpligt för att lägga upp på t ex facebook, men det blir ju inga kanonbilder direkt. Riktigt synd på en annars väldigt fin telefon.
     
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Nej kameran är ingen höjdare. Kul mjukvara med Pro Camera men den slutgiltiga bildkvalitén lämnar lite att önska tyvärr. Men som sagt funkar bra för fejan/insta med mera vilket är det enda jag gör egentligen så det spelar ingen större roll för mig.

    Fortsatt imponerad över kvalitétskänslan i den här telefonen. Varje gång jag använder denna efter att ha använt antingen min Lumia 1520 eller iPhone 6S Plus så är det första jag tänker på hur bra och smidigt den ligger i handen. Den känns helt klart mest premium utav de tre lurarna pga hur tunn och liten den känns i handen kombinerat med det fantastiskt bygget. Det är nog verkligen den stiligaste luren jag sett med ögon och byggkvalitén matchar den känslan helt klart. Fullpott på den punkten alltså.

    Det enda jag har att klaga på angående hårdvaran som jag stör mig en hel del på är att powerknappen är alldelles för lätt att trycka in och jag råkar tända skärmen av misstag rätt ofta när jag håller i telefonen pga dess position.
     
  6. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Jo, har också råkat trycka in powerknappen av misstag några ggr, men än är det inte något som händer så ofta att det blir irriterande :). Nästan så att dom hade kunnat ta bort den helt, fungerar som sagt utmärkt att väcka telefonen med fingeravtrycksläsaren. Då jag kommer från en LG där powerknappen sitter precis på samma ställe så är man van att lägga fingret där, så telefonen låser upp sig så fort jag tar upp den ur fickan. Supersmidigt. Det enda jag använder den till är att starta efter man slagit av den eller att släcka skärmen när man stoppar ner den i fickan.

    Testade för övrigt att lägga in Nova idag bara för att jämföra mot standard launcher.. Och jo, det är ju faktiskt betydligt bättre. Jag gillar ändå inställningar, timeline-notifikationer osv och det är ju kvar, så imo blev det det bästa av två världar med annan launcher. Det får bli nova för min del.
     
  7. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    gick ut och fotade lite idag för att utvärdera kameran lite mer. Tyvärr är den inte ens i närheten av min 2 år gamla telefon :(. Som sagt funkar det för att illustrera nåt enkelt på facebook, men är det bilder man vill spara (typ turistfoton, bilder på familj / barn / djur osv) åker nog gamla telefonen fram igen. Synd, då jag lärt mig gilla allt annat med telefonen riktigt mycket.
     
  8. McGilljam

    McGilljam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2009
    Inlägg:
    519
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Tjenixen.

    Sägs att det ska vara dubbla platser för sim-kort i den. Stämmer det? När jag läser lite om den så verkar det inte så.
     
  9. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Inte Europamodellen. Men det snackas om det på XDA att konvertera den så att det går att använda dubbla SIM men jag vet inte ifall det är möjligt riktigt. Gå till XDA och snoka lite.
     
  10. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Kör min Mate S som daily driver och den funkar helt ok, men det är en sak jag stör mig enormt mycket på. En stor del av min användning av mobilen är fitness tracking, dvs använda (i mitt fall) Runkeeper för att hålla reda på löpning, promenader och liknande aktiviteter.

    Jag har satt Runkeeper som en "protected app", men trots det så avslutar systemet appen helt slumpat när jag är ute. Oftast håller den ungefär en timme, men när jag sedan ska kolla tid el dyl och tar upp telefonen nästa gång är appen helt sonika avslutad. Visserligen finns aktiviteten sparad, men den avslutas automatiskt när appen dödas = jag får bara med halva rundan. Någon som vet om / hur det går att åtgärda?
     
    bernard gillar detta.
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Om du går in på "inställningar -> appar" och trycker på "avancerat" längst ner och sedan går in i "ignorera optimeringar", kolla så att appen är "tillåten" även där.
     
  12. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Hm, osäker på var du menar. Systeminställningarna? Kör visserligen på engelska, men har bara "manage apps" där och ingen avanceratknapp någonstans där jag kan ställa in något liknande. Samma på Phone Manager, den har inte heller någon avancerad-knapp i settings. Var hittar jag detta?
     
  13. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ah K du kanske inte är på 6.0 utan är kvar på Lollipop? I så fall vete tusan.
     
  14. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Yepp, är kvar på lollipop. Kan inte se att det går ställa in någonstans iaf. Marsmallow har väl inte släppts till Mate S än, vad jag vet?
     
  15. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Nej det har det nog inte jag som misstog mig. Trodde det var Doze-relaterat men det kan det inte vara i så fall.
     
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 405
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Huawei s2 kommer under årets andra hälft med edge skärm säger senaste ryktet
     
  17. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Liten uppdatering om problemet ovan.. Igår testade jag att göra följande:
    - Starta om mobilen först
    - Se till att stänga alla aktiva appar
    - Dubbelkolla att RunKeeper är "protected" som det heter i EMUI
    - Köra igång RunKeeper och starta en runda
    - Låta runkeeper vara aktiv, dvs inte gå ut till hemskärmen och inte starta någon annan app
    - Ta upp mobilen ur fickan och väcka den ca var 5:e minut så att den inte får för sig att gå in i nån slags "deep sleep" el dyl.

    Resultat? Efter ca 1h så har telefonen dödat runkeeper. Visserligen sparas rundan ner med jämna mellanrum så det fanns iaf sparat så långt jag kom på 1h, men ändå. Sinnessjukt dåligt, just nu är det på nivån att jag inte kommer att skaffa en EMUI-telefon igen innan jag fått bekräftat att det är löst. Googlade lite iaf och hittade fler som har precis samma problem.
     
    Last edited: 4 apr 2016
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 405
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Trovärdiga källor hare bekräftat att S2an släpps i slutet på sommaren eller september , källan har bekräftat att det rör sig om en kurvad skärm, men att det inte kommer vara på samma sätt som samsung, det spekuleras i att skärmen kommer vara böjd toppen och botten av telefonen istället.

    Vi kan med största sannolikhet vänta oss 2k amoled skärm på denna, och vi kan också vänta oss en dyrare prislapp än dagens Mate S pga av skärmen.

    Processorn blir sannolikt kirin 955 alternativt kirin 960. Om dom hoppar på 2K tåget behöver dom sannolikt lite starkare GPU så Kirin 960 kanske kan vara rimligt då, då är den sannolikt i stort sett identisk med kirin 955 men med starkare gpu del.

    Källan säger hur som helst att dom är på gång och kan beställa alla delar som behövs till Mate S2.

    Detta blir spännade och se, men tror dessvärre precis likt Mate S att prislappet kommer skrämma iväg många och att många väljer samsung istället som på pappret har bättre hårdvara.

    Det känns som Huawei rabbas lite av hybris, då deras mobiler verkar stadigt bli dyrare, jag tror att det kommer straffa dom. Huawei P9 plus för 7000 ? inte långt ifrån samsungs ocker priser.
    Jämför det med Huawei Mate 8 runt 4800 kr. Huawei har byggt sin framgång på att folk är trötta på samsung och apples höga priser så det gäller ju att huawei sänker priserna då kommer dom åstakomma stor skada för de andra tillverkarna
     
    Last edited: 25 apr 2016
    bernard och dannejanne gillar detta.
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 405
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Nya rykten från idag. Huawei kommer släppa en modell med namn Huawei Mate edge I September.

    Kommer använda skärmar från Samsung.
     
  20. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 405
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Huawei har nu gått ut officiellt med att mate serien kommer få android nougat.
    vi kan alltså vänta oss det om några månader.
     
    bernard gillar detta.