Jobb och privat, en mobil, olika nummer..

Diskussion i 'Allmänt' startad av rezziq, 7 apr 2016.

  1. rezziq

    rezziq Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej, har ett mobilnummer som jag har haft i åratal som jag äntligen har lärt mig [​IMG]

    Tänkte börja ringa och sms:a från min jobbmobil, så slipper jag släpa med mig två stycken.
    Finns det något smidigt sätt som jag kan köra från min jobbmobil men ändå ha kvar mitt nuvarande nummer?

    Tanken är att jag har kvar min nuvarande mobil och sätter i ett billigt kontantkort, enbart för att behålla numret, och sedan ringa/sms:a genom jobbmobilen.
    Går detta? Hur har ni andra löst det?
     
  2. Zirob

    Zirob Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2011
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S10, Xiaomi Mi 9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S10, Xiaomi Mi 9
    ROM:
    -
    Till min mamma köpte jag en billig mobil med dual sim (i detta fall en Huawei Honour 4X), själv leker jag lite med dual sim funktionen i min Elephone p7000 och min Doogee X5 pro.

    Jag vet inte om det skulle lösa ditt problem med två mobiler, om du kan byta till en ny dual sim telefon. Men ni kanske måste har certade och godkända via företaget?

    Med det är en lösning iaf
     
  3. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag brukar lägga en vidarebefordring till det nummer jag använder. SMS fungerar tyvärr inte. Om du ändå har telefonen igång och den kör Android så lägger du in Pushbullet så får du upp eventuella SMS på datorn. Be dem då att skicka till ditt jobbnummer i framtiden.

    Problemet blir väl om du slutar på jobbet och blir av med jobbnumret. Då ringer och sms:ar folk till det numret.

    Jag hade hellre använt mitt privata nummer och vidarebefordrat jobbnumret, men arbetsgivaren kan ju ha åsikter om det.
     
  4. rezziq

    rezziq Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hmm, nej jag vet inte hur jag skall göra riktigt.. verkar sluta i att jag ändå får släpa med mig två mobiler för två nummer.. ett privat och ett jobb.
     
  5. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Mobil med dubbla SIM är det enda som skulle kunna funka bra för mig eftersom vi inte får vidarebefordra våra samtal till nummer utanför organisationen. Vi har inte fria SMS/MMS så det är inte heller någon hit att skicka privata meddelanden via jobbmobilen, så att vidarebefordra från den privat till jobbmobilen blir inte heller bra (i mitt fall också dåligt eftersom det då skulle belasta min samtalspott hos Vimla).
    I ditt fall verkar det i och för sig inte vara något problem att skicka SMS/MMS med jobbmobilen, så där skiljer det sig åt för oss. Oftast kan man dock inte vidarebefordra nummer från kontantkort, så det tror jag inte är ett alternativ.

    Jag har valt att ha två mobiler fast jag har inte alltid båda till hands. Det beror ju på vilken tillgänglighet man förväntas ha både vad gäller jobbmobil och privat.
     
  6. rezziq

    rezziq Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Går idag också runt med två mobiler,, men det är lite jobbigt.
    Kan vara smidigt, om man måste rycka in en timme på en söndag t.ex.
     
    Asawi gillar detta.
  7. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Köp en ultraliten och lätt mobil som du bara kan ringa och sms:a med så blir det inte lika jobbigt att ha med två mobiler överallt.
    Det finns ganska många små. Frågan är om de går att köpa till Sverige och om de fungerar här.
    Hittade en som väger 19 gram:
    http://www.amazon.co.uk/dp/604016994X/?tag=swedroid-21
     
  8. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Hade samma dilemma för några år sen. Mitt val blev att skapa ett kontantkort privat och vidarekoppla mitt privata till jobb nummret. Inte världens bästa lösning egentligen då man oftast inte är fri att göra vad som helst på jobbtelefonen, ringa utlandssmtal, surfa utomlands osv. Nu har jag haft det så här så pass länge att jag inte längre får några sms till mitt privata nummer och skulle någon ringa på det nummret så kopplas det rätt. Problemet med att ha ett företagsnr är att man blir så låst till det. Gör företaget en förändring på något som tex surfmängd så är det inte mycket man kan göra. Samma sak att man alltid är tillgänglig.
     
  9. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 226
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    började också lessna på att släpa runt på två telefoner, inte minst som 5,7" är NEDRE smärtgräns för storlek för mig. För min del var telefon med dubbel-sim enda acceptabla lösningen, så då är det ju bra att det går att få tag i hyfsade sådana i Sverige idag :). En Huawei mate 8 blev det för mig, funkar löjligt bra! (Köpte även för skojs skull en kinesisk dubbel-simslur med på papperet riktigt hyfsad hårdvara samt fullt stöd för svenska 4g-band för 1200 spänn nyligen, som reserv samt för att jag var nyfiken på hur pass förskräcklig den kunde vara. Vad jag sett hittills är den inte förskräcklig alls och närmast skrattretande bra bang for the buck)
     
  10. MrSpokk

    MrSpokk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Jag går i samma tankar...ska välja jobbmobil men har idag en S6 Edge som i sådana fall bara blir liggande. Får väl sälja den jag har och välja en S7 Edge eller nåt :)
    Värt att tillägga är att jag via jobbmobilen har fritt användande utan begränsningar.
     
  11. Bowe

    Bowe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2010
    Inlägg:
    434
    Mottagna gillanden:
    139

    MINA ENHETER

    Skaffa billigaste abb eller kontantkort från din operatör. Köp en telefon med stöd för dubbla sim. Så har du ju faktiskt valet att ringa från just jobb eller privat.
     
    jnsson gillar detta.
  12. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jag använder Doogee Valencia2 Y100 Pro med två sim kort, svenska Telia och lettiska Bite, samt SIP telefoni.

    Man kan ställa in det så att man får frågan varje gång man ska ringa vilket sim kort man vill använda, och använder man Zoiper för SIP telefoni så kan man välja att få även dem valen inkopplade.

    När man blir upppringd ser man på vilket sim kort det rings.

    Samma gäller sms.

    Om man har en jobb mobil med bara plats för ett sim kort, kan man använda SIP telefoni för att ringa privata samtal. Man installerar en SIP klient som Zoiper i mobilen, och använder SIP providerns tjänster för att koppla ihop det hela. Den du ringer till kan se ditt vanliga mobil- eller hemnummer. Däremot att bli uppringd på ditt vanliga nummer i SIP klienten vet jag inte om det går att ordna, men man kan köpa till ett nytt "vanligt" nummer som man kan bli uppringd på i SIP klienten.


    https://www.callwithus.com/services

    You may choose your own phone number. There are many countries and areas to select from (check the "Available DIDs" section for details), and you may select a number from any of these countries, regardless of your location. Calls to your DID (phone number) will be redirected to your SIP phone, regular PSTN or cellular phone.