Tips: Fördelar respektive nackdelar med att köpa LG G5 enligt mig

Diskussion i 'G5 - Allmänt' startad av Mobilnörden2000, 31 mar 2016.

  1. Mobilnörden2000

    Mobilnörden2000 Teen Droid Bannlyst

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Info:
    Huawei P9 (EVA-L09)
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 9.7"
    Alla smartphones är väldigt snarlika varandra idag, och det är ofta svårt för kunder att välja vilken telefon som kunden ska köpa. I denna text så listar vi fördelarna med att köpa en LG G5, men även nackdelarna med att köpa en.

    Denna text är baserad på hur vi upplevde telefonen under Dustin Expo den 19 mars. Vi tycker att fördelarna med telefonen var klart mycket mer än nackdelarna med telefonen, därför börjar vi med fördelarna med LG G5 mot konkurrenterna.



    Telefonen är modulär


    Att en enhet är modulär betyder att en del eller delar går att ta loss från enheten. LG G5 är den första enheten som erbjuder en modulär konstruktion med vettiga tillbehör. Tillbehören som går att plugga in i telefonen är antingen en Hi-Fi modul som förstärker ljudet, eller ett kameragrepp som erbjuder en riktigt kamerakänsla. När vi testade dessa två moduler på Expo så upplevde vi Hi-Fi dac:en som den mest innovativa av de två eftersom att den tillför mycket bättre ljud i dina hörlurar. LG lanserade även andra tillbehör med G5an, som vi dock inte fick möjligheten till att testa. Men det bästa tycker vi är att LG lämnar det öppet åt olika tillverkare att bygga olika moduler till telefonen, för att telefonen tror vi kommer kunna göra så mycket som vi inte trodde att en telefon var kapabel till innan LG lanserade G5an.



    Smidigt format

    Det gick verkligen inte att komma ifrån att G5an kändes väldigt liten i handen när vi testade den på mässan. Detta är en av de smidigaste telefoner vi känt på, speciellt med en 5,3" skärm! LG har återigen fått till en väldigt tunn ram runt skärmen. För den personen som vill ha en liten telefon, fast med stor skärm, så rekommenderar vi LG G5 då den helt enkelt ligger ett steg före sina konkurrenter.





    Superb skärmkvalitet

    LG G5 har enligt oss den bästa mobilskärmen idag. Vi gillar den så pass mycket eftersom att färgerna är väldigt "överdrivna". Detta är enligt oss inte någon nackdel utan en fördel eftersom att vi gillar denna typ av panel. Skärmen upplevdes också som väldigt ljusstark, den mest ljusstarka skärmen enligt LG och även enligt oss (vi har testat de flesta telefoner, där bland annat Samsung Galaxy S7)



    Kameran

    Kameran är något helt unikt i LG G5 mot sina konkurrenter eftersom att den har en sekundär kamera som är på 8 megapixlar som agerar vidvinkel åt huvudkameran på 16 megapixlar. När vi fick se bilder på hur vidvinkelkameran presterade så blev vi väldigt imponerade över prestandan. Detta är något som huvudkonkurrenterna till LG i Sverige inte ens kan erbjuda.



    Knappen på baksidan

    På LG G5 har LG endast valt att sätta dit en knapp på baksidan (de andra två knapparna fick de inte plats med eftersom att telefonen är modulär). Knappen som sitter på baksidan agerar både strömknapp men även fingeravtrycksläsare. Vi gillar att LG valt att sätta ihop dessa två kombinationer eftersom att pekfingret ligger vid knappen vid användning. Detta är en lösning som INGEN av LGs konkurrenter kan erbjuda utan hos konkurrenterna så är fingeravtrycksläsaren samt strömknappen separerade.





    Framtidssäker

    Vi tror att LG G5 kommer att bli en framtidssäker enhet eftersom att den kör med den nya typen av USB, nämligen Type - C. Vi upplevde telefonen som väldigt kvick tiden vi fick testa den. LGs uppdateringshistorik under de senaste åren gör inget sämre, då LG verkligen satsar på sina gamla flaggskepp i minst två år (något som de flesta tillverkare skiter i när de lanserar nytt, ex Samsung). Av dessa anledningar tror vi att LG G5 är en framtidssäker enhet.



    Utbytbart batteri

    Eftersom att LG G5 är modulär så erbjuder den ett utbytbart batteri, vilket är väldigt smidigt när batteritiden börjar tryta. Ett nytt batteri kommer att kunna köpas för 300 SEK. Ett utbytbart batteri var det många smartphonetillverkare som erbjöd back in the days, men nu är LG den enda tillverkare som har en high-end mobil som det går att byta ut batteriet.


    Som vi nämnde i inledningen så är fördelarna många fler än nackdelarna hos denna smått fantastiska telefon, men brister finns det alltid i en telefon.



    Placering av Volymknapparna

    Något vi gillade skarpt hos LG G4 var att LG valde att sätta samtliga knappar på baksidan. Denna gång har man bara valt att behålla strömknappen och flytta volymknapparna till vänstra långsidan av telefonen. Detta är något vi inte alls föredrar eftersom att jag som testar är vänsterhänt så blir det krångligt vid vissa situationer att flytta greppet om telefonen. Vi hade hellre sett att LG hade valt att flytta volymknapparna till den högra långsidan.



    Saknar stöd för trådlös laddning

    Något vi gärna hade sett att LG gjorde med LG G5 var att bygga in trådlös laddning i enheten. Detta blev inte fallet utan nu får vi nöja oss med supersnabba Quick Charge 3.0 istället.



    Ej vattentålig

    Vi skulle gärna sett att LG gjorde som Samsung och gjorde G5an vattentålig. Dock så är det förståeligt enligt oss att den inte är vattentålig eftersom att den är modulär och att det finns lösa delar som kan ta in vatten.



    Placering av högtalaren

    Högtalaren på LG G5 sitter i botten av telefonen, enligt oss är detta en idiotisk placering eftersom att en av vilopunkterna för handen brukar vara på denna plats som högtalaren sitter på. Vi skulle hellre sett att LG hade satt ditt högtalaren på framsidan av enheten.


    Vi är övertygade att de flesta som köper en LG G5 kommer att vara väldigt nöjda, men undantaget för om du är en audiofil och prioriterar ljud ur högtalaren.
     
  2. Richard Johansson

    Richard Johansson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2016
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    LG G3
    Telefon 2:
    Iphones 6s
    Bra recension. Verkar vara en trevlig telefon. ☺ får vänta tills den sjunkt i pris bara...
     
  3. Mobilnörden2000

    Mobilnörden2000 Teen Droid Bannlyst

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Info:
    Huawei P9 (EVA-L09)
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 9.7"
    Tack ska du ha :), den sjunker nog snart i pris skulle jag tro ;)
     
  4. Richard Johansson

    Richard Johansson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2016
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    LG G3
    Telefon 2:
    Iphones 6s
    Mmh. Man kan ju alltid hoppas. Haha. ☺
     
    Mobilnörden2000 gillar detta.
  5. grillchips

    grillchips Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2010
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Huawei P20

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20
    Ångrar inte min beställning en sekund. Ljudet i högtalarna på min HTC One M8 är riktigt bra och kanske kommer jag sakna de dubbla stereohögtalarna i fronten, men nä, jag tror fan inte det ärligt talat. Hade jag varit 15 och tyckt om att spela musik för hela tunnelbanan eller när jag är ute o lirar fotboll med polarna - antagligen. I fallet med G5 väger kameraprestandan bra mycket mer än högtalarna.
     
  6. Mobilnörden2000

    Mobilnörden2000 Teen Droid Bannlyst

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Info:
    Huawei P9 (EVA-L09)
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 9.7"
    Haha tur att jag fyllde 16 år för en vecka sedan då ;)
     
  7. Bossent

    Bossent Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2015
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    18
    För att vara negativ och titta mer på nackdelarna så har jag därför valt att redigera din text lite.

     
    Mobilnörden2000 gillar detta.
  8. Mobilnörden2000

    Mobilnörden2000 Teen Droid Bannlyst

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Info:
    Huawei P9 (EVA-L09)
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 9.7"
    Tack så mycket, det är alltid välkommet :)

    Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
     
  9. Gambit2K

    Gambit2K Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2011
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Jag har inte haft mobilen i handen men en ny klar nackdem är ju att laser autofokus inte längre finns på G5an. Av de recensioner jag kikat på så säger de flesta att tiden det tar att fokusera är klart sämre.
     
  10. ortega

    ortega Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel
    Telefon 2:
    Nexus P6
    Telefon 3:
    Iphone 6
    Knappen på baksidan
    "Detta är en lösning som INGEN av LGs konkurrenter kan erbjuda utan hos konkurrenterna så är fingeravtrycksläsaren samt strömknappen separerade."

    Påståendet ovan stämmer inte riktigt då Xperia Z5 Premium borde räknas som en konkurrent, i alla fall prismässigt? ;-)
     
  11. Incubus

    Incubus Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    401
    Mottagna gillanden:
    75

    MINA ENHETER

    Den har fortfarande laser auto focus..
    http://www.dpreview.com/reviews/lg-g5-camera-review
     
  12. Mobilnörden2000

    Mobilnörden2000 Teen Droid Bannlyst

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    124
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Info:
    Huawei P9 (EVA-L09)
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2 9.7"
    Nåja, Z5 Premiums knapp sitter inte på baksidan ;)

    Sent from my SM-T815Y using Tapatalk