Vad kan Desire utföra som Iphone 4 inte kan?

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Datasnuten, 18 jul 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Datasnuten

    Datasnuten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej!

    Lämnade i April in min Nokia till Telenor på försäkring, och fick därefter välja en ny mobil ifrån deras sortiment för samma värde, alternativt lägga till pengar för en bättre.
    Efter lite research så bestämde jag mig för en Desire. Saken var den att den var slut i den större delen utav Sverige vid den tiden, och att jag stod på plats 136 i kön i den butiken, och Telenor skulle få in den någon gång i Juli; det blev till att vänta.

    Två månader gick och Telenors hemsida visar att den finns i lager. Ytterligare två veckor gick och jag blev inte kontaktad om att det fanns en tillgänglig för mig att hämta. Därefter stod det på lagerstatusen att de skulle få in dem inom ett par veckor, åter igen.
    Ett flertal andra butiker hade nu i veckan fått in ett antal av dem, och jag funderade på om jag kanske skulle kunna göra ett återköp hos Telenor för att därefter kunna köpa den på ett annat ställe om detta var möjligt. Det visade sig dock att detta var emot deras policy, och försäljaren försökte istället få mig att investera i bland annat en Satio.. Efter jag nekat detta så kollar han datorn och påstår att jag nu ligger på plats ett i kön. Jag har svårt för mig att tro på att jag råkar vara detta och jag utgår ifrån att det var något han påstod för att tillfälligt få bort mig. Nästa leverans kommer i Augusti.

    Vid denna tid så har iPhone 4 redan börjat säljas i Sverige. Det gör att om jag kan få tag i en innan jag får min Desire så är den ett alternativ. Detta har dock fått mig att börja fundera på skillnaden när det gäller kompetens mellan de två telefonerna.

    Till frågan!
    Vilka praktiska uppgifter kan en icke-rootad Desire/Android utföra som inte icke-Jailbreakad iPhone 4 kan?

    Då menar jag alltså inte te.x. kapabel utav att ändra utseende på telefonen eller andra smaksaker, eller vilken av dem som utför en specifik uppgift bäst då detta är en individuell fråga. Utgå gärna ifrån fakta.

    Jag börjar med en lista på exempel, som jag kan komma på nu.
    HTC Desire kan till skillnad ifrån iPhone 4:

    - Byta ut "Standard" apps / installera ersättare
    - Använda sig utav flashbaserat innehåll
    - Byta ut minneskort / använda sig utav flera stycken
    - Byta ut batteri / ha reserver
    - Installera inofficiella appar
    - Fm Radio
    - Kunna använda bluetooth till annat än OBEX File Transfer, ( http://tinyurl.com/2wkodpe )
    - Ha widgets
    - Obegränsad multitasking

    Fyller på listan med tips ifrån er om trådens intresse kommer till att bli tillräckligt stor.
     
    Last edited: 19 jul 2010
  2. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Det utbytbara minneskortet har flera fördelar:

    Exempelvis om du råkar tappa telefonen från en balkong på 3:e våningen eller liknande så att telefonen går i tusen bitar kan du fortfarande med största sannolikhet rädda minneskortet och innehållet på det. Med iPhones inbyggda minneskort så är en eventuell recovery antagligen helt omöjlig att genomföra på ett praktiskt sätt.

    Ett annat exempel är på semestern. Om man filmar och tar massor av bilder, utan att ha tillgång till en dator, så är det lätt att fixa ett nytt kort om minnet tar slut.

    Utbytbart batteri:
    Om det nuvarande batteriet pajjar eller bilr dåligt (även så kallade "minneslösa" batterier brukar bli kassa förr eller senare) så kan du byta ut det. Förövrigt så är det lätt att uppdragera batteriet om framtida teknik visar sig kunna förbättra batteriernas kapacitet.


    ... fortsättning följer! :)
     
    Last edited: 19 jul 2010
  3. Datasnuten

    Datasnuten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja juste, detta tänkte jag inte på!

    Fler tips uppskattas, så att jag nu inte får för mig att inhandla en mobil från "fel sida"c:
     
  4. Hojte

    Hojte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Installera apps som inte finns i market
    Delning av 3g nätverk till dator.
    Fm Radio
     
  5. Datasnuten

    Datasnuten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Lägger in det översta och understa tipset till att börja med, men har jag helt fel om jag påstår att iPhone kan utföra tethering? Om jag inte har helt fel så accepterade Apple detta från och med deras 3.0 uppdatering.
    På tal om internetdelning så spelar detta en större roll i valet. Jag har vant mig vid att jag kan använda mobilen för att te. x. surfa när man är ute med båten i skärgården.
     
  6. knabb

    knabb Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mitt största dilemma med Iphone var att blåtanden var helt låst (kanske finns något sätt lösa det på men de tre vänner jag testa med visste inte), det går inte att skicka eller ta emot några filer till andra mobiler. Vilket jag skulle tippa på att alla roliga appar för att styra TV, dataspel mm går bort.
     
  7. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Widgets.
     
  8. Datasnuten

    Datasnuten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Googlade just och såg att det finns betalapps som gör det möjligt att dela filer via bluetooth. Hur begränsat det är vet jag inte, om det bara funkar mellan iPhones/iPods eller även mellan andra enheter med bluetooth.
     
  9. skruven

    skruven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    236
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Du har helt rätt. iPhone kan dela ut dens 3g till en dator (pc och mac)
     
  10. Datasnuten

    Datasnuten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ah, okej. Via både bluetooth och USB då? Eller bara det sistnämnda,
     
  11. fello

    fello Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    eller tom wifi? :) (fast det kanske man inte kan med orootad? vad osäker jag vart nu o_O)
     
  12. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    WiFi Tethering (eller hotspot) kommer i FroYo sedan.
    Och i nuläget måste du roota och flasha in en 2.2-rom.

    Men när HTC Släpper sin egna 2.2 , så går det att använda tethering. Vilket inte iPhone 4 kan, vad jag vet.
     
  13. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Den kan ha sin skärm hel, även om man tappar den i backen från en höjd på 10 cm.
     
  14. Anwar93

    Anwar93 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    464
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Dess nät håller starkt, och räcker inte flash som en bra anledning att skaffa Desire?

    Jag tror dock att du ställer fel fråga! Frågan du söker är;
    Vad kan iPhone 4 utföra som inte Desire kan?

    -Kamera både fram och bak. (Även om det är till liten nytta)
    -Mer apps.
    -Lätta på plånboken.

    Fyll gärna i :)
     
  15. Datasnuten

    Datasnuten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tänkte just det att jag redan vet vilka fördelar iPhonen har c;
    Idén är dock god, tips åt det hållet fungerar också, även om det är lite offtopic!
     
  16. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Widgets är en av de bästa sakerna med android. Man slipper iTunes. Den är anpassningbar, och du kan göra den personlig. (Man kan iofs byta bakgrunsbild på iPhone nu för tiden)
    Man har ordentligt bluetoothstöd. Riktig multitasking.
    Applikationer kan använda sig av varandra. (Ett exempel är Prisjakt-appen som använder sig av programmet Barcode Scanner, för att just scanna barcodes.)

    Det finnns självklart fler saker, och även saker åt andra hållet..
     
  17. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Bara detta räcker tillräckligt med suverän argument varför man bör avstå helt och hållet från en iPhone. Ett helvetiskt mardröm som aldrig tar slut. Som jag skrev i en annan tråd, det blir lika användarvänligt som att vara inlåst bakom lås å bom i en sluten anstalt någonstans i Texas.
     
  18. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    För det första så har du rätt att göra vad du vill med ditt köp. De kan inte binda dig vid en Desire då de ej kan leverera. Sedan är mitt råd som alltid. Prova innan du köper. Specs, bilder och rekommendationer tar dig bara så långt. Du ska gilla telefonen när du provar den också. Så vänta med köp tills du har provat kandidaterna. Det är mitt råd.
     
  19. spirry

    spirry Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2010
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    När jag läste trådnamnet var min första spontana tanke "Du slipper iTunes". Flera har redan påpekat detta. I övrigt så tycker jag mest att det faller på tyckte och smak och jag är övertygad om att oavsett om jag hade valt en Desire eller en iPhone 3gs/4 så hade jag varit nöjd i slutändan, för båda två är jävligt bra telefoner (Desire och 3gs).
     
  20. blysprutan

    blysprutan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Med Iphone 4 får du det helt nya genomtänkta sk."FaceTime" dvs Videokonfenerens, Men bara med andra Iphone 4 användare & bara via Wifi. (Såg vi detta år 2003 när 3 lanserades i Sverige?)
    Med Iphone 4 får du en väl genomtänkt antennkoncept där Apples tekniker tänkt till.
    Du behöver inte köpa ett fodral att ha telefonen i för det bjuder apple på för att inte paja mottagningen.
    Finns det fler "Fördelar"?
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.