Fel på frontkameran?

Diskussion i 'Galaxy S7 Edge - Allmänt' startad av Jiwa, 27 mar 2016.

  1. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 279
    Mottagna gillanden:
    9 490
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Har läst endel på fotoforum som tex dpreview om hur storleken på fotosensor vs MP och storleken på varje enskild fotopixel påverkas när det är sämre ljusförhållanden.

    De brukar beskriva det som varje fotopixel är små små hinkar/"buckets" som ljuset samlas in med. Om man en bra systemkamera så är hinkarna mycket större och samla in ljus även i dåliga ljusförhållanden. En liten fotosensor på mobilkamera på 5 MP får då för få fotoner i hinkarna och tillsammans med brus har de ingen bra info att arbeta med för avancerade brusreducerande algorithmer blir det som en smoothie mixer i varje hink och ögonbryn därefter.

    Har läst många kamerarecensioner och det är sällan som någon FW update fixar till något med markant förbättring senare. Skit in --> skit ut, dvs "för små hinkar", vilket är ett medvetet val av tillverkaren, så det är tveksamt om det blir mycket bättre.


    PS det här är dock min första smartphone så jag kanke är ute på djupt vatten, men det är samma fysika lagar som alltid gäller för fotoner och för konsumentprismässiga mobiler har inte möjlighet att kyla ner fotosensorer för att minska brus och andra trix till en rimlig kostnad och storlek etc. sorry lite OT
     
  2. devve

    devve Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2012
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    När jag filmar ser det bättre ut för att beauty mode verkligen är av då. Men får fortfarande inte fokus på allt över ögonen.
    Blir liiite bättre om jag håller telefonen på armslängd. På nära håll är det suddigt.
     
  3. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 279
    Mottagna gillanden:
    9 490
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Har Macro-mode på något sätt blivit inaktiverat och det är därför den inte kan fokusera på nära håll?
     
  4. devve

    devve Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2012
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    För mig verkar fokus nästan alltid ligga på runt munnen/näsan. Ögonbrynen och håret är alltid ur fokus.
    Bakgrunden verkar också vara i bättre fokus än håret.
     
  5. mgw

    mgw Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2009
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Har ni skrivit till Samsung support och klagat?
    Dom läser inte på dessa forum och letar efter problem som deras kunder har utan kunderna få höra av sig till dem om de är missnöjda och om tillräckligt med klagomål faller in så börjar de att utreda problemet.
    Så sätt fart och skriv nu...
     
  6. devve

    devve Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2012
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Vilken mailadress skrev du till?

    Jag jämförde med en vän som också har s7 edge och hans telefon har bättre fokus på hela ansiktet istället för bara nedre halvan som jag har.
     
  7. mgw

    mgw Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2009
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Gick in på samsung support hemsida och under kontakter finns ett formulär.

    Jo jag har också sett en s7 Edge med hyfsad framkameran på MM.
    Den hade PM på slutet.

    Kommer att skicka in min så fort jag fått min retur avi.
     
  8. Jiwa

    Jiwa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2016
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    5
    Mgw: var inte så säker på att de fixar den, de bytte ju frontkamera på min men det är ändå oskarp, min är precis likadan som devves. Ska ringa tillbaka t samsungservice imorrn o påpeka att det inte vart ngn skillnad. Jämför man kameran m en iphone 6 vill man ju bara grina. Blir ju bara gröt i sämre ljus trots att den skulle vara bättre.
     
  9. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 279
    Mottagna gillanden:
    9 490
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Har testat tidigare idag och det var bara massa gröt av hår, skägg och ögonbryn, vid selfies inomhus.
    Man ser nästan ut som en bankrånare med nylonstrumpa på huvudet, inte riktig men helt klart åt det hållet.

    Vi får göra som jänkarna, en Petition.

    Vi vill ha våra ögonbryn tillbaka!
     
  10. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 279
    Mottagna gillanden:
    9 490
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Bankrånarnylonstrumpa i Wild At Heart
    Bli medlem eller för att visa innehållet!
    *hittade inte andra bra exempel

    Notera ögonbrynen och alla andra detajer i ansiket blir utsuddade, det är ändå bättre än den gröt framkameran på S7 / edge skapar.
     
    Last edited: 8 apr 2016
  11. mgw

    mgw Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2009
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Jo jag vet.
    Min levererades dock med en liten reva på det bakre kameraglaset (sitter under glaset och är rent kosmetiskt) så jag tänkte att de får byta denna också i samma veva.
    I värsta fall så får jag en ny framkameran som är lika dan som den jag har nu men jag blir kvitt "revan" på det bakre kameraglaset.

    Hur blev reparationen i övrigt? Som ny?
     
  12. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 279
    Mottagna gillanden:
    9 490
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Hur blir det med IP 68 när det öppnar och byter kamera?

    Här är en öppnad S7 där man ser var vattenskadeindikatorna finns samt alla packningar etc


    Galaxy S7 Edge Screen Replacement - Charging Port Repair - battery fix

    Den här videon visar bla hur man kommer åt att byta fram-kameran samt massa annat intressant.

    Det ser ut som det är mycket som kan gå fel i fel händer och man sedan får tillbaka en mobil som inte längre är som ny.
     
  13. mgw

    mgw Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2009
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Har du haft den inne hos Samsung service så ska den komma tillbaka i samma skick minus det fel som du skickade in den i. Om inte så är det eller kommer tillbaka med en repa som inte var där innan är bara att lämna tillbaka den till de ha fixat det. Efter tre gånger kan du begära en ny oöppnad.
    IP68 ska vara som innan då det är tejpen/förseglingen runtom som gör den vattentät och inte innanmätet.
    På videon så påpekar han ju till och med att Samsung har en speciell tejp dom använder och att han bra använder en vanlig dubbelhäftande tejp som inte täcker kanterna därmed ingen IP68.
    Skärmen kostar ju runt 3000:- att byta mycket då pga. av att de måste se till att den är IP68 certifierad när den lämnar servicen.

    Det jag frågade @Jiwa@Jiwa var helt enkelt om så var fallet. Dvs att när han fick tillbaka sin mobil förutom att framkameran fortfarande är dålig att den i övrigt var i samma skick som han lämnade in den i.
     
  14. Jiwa

    Jiwa Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2016
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    5
    De bytte tydligen baksida också, varför vet jag inte.. Får hoppas att den fortfarande är vattentät. Har verkligen ingen lust att lämna in den igen men kommer nog inte stå ut med skitkameran
     
  15. mgw

    mgw Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2009
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Kan vara så att de byte de baksidan för att de hade sönder den när de öppnade mobilen (den sitter ju jäklig hårt).
    Eller så kan de vara pga. att de måste göra så för att försäkra sig om IP68 certifieringen då förseglingen kanske kommer förapplicerad på baksidan. Blir kanske mycket ojämna limrester kvar på baksidan efter borttagningen som gör att den inte kan sluta tätt om man inte montera en ny?
    Kameran kan ju komma att uppgradera också så ger det några FW uppgradering och sprid infon ang. framkameran.

    Men var det ett bra jobb i övrigt gällande monteringen?
    Centrerad framkamera, inga glipor i bakstycket, repor osv.
     
  16. devve

    devve Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2012
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Har uppdaterat till den nya uppdateringen som kom under natten. Den fixade inte något med kameran för mig :(
     
  17. mgw

    mgw Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2009
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Ge dem lite tid.
    Nästa stora FW uppdateringar bör dem ju fixat detta (om det nu går).
    Den i natt var väl bara på runt 70mb (säkerhetsfixar).
     
  18. devve

    devve Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2012
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Min var på 220mb :)
     
  19. devve

    devve Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2012
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Har precis chattat med samsung support. Deras svar var "Då är det bara en säkerhetskopia och en fabriksåterställning, annars är det en service dessvärre."
    Påpekade att det är många som har liknande problem och länkade till denna tråd och fick då svaret "Det här är inget som jag känner igen, så är det inte att en återställning hjälper så är det en service."
     
  20. mgw

    mgw Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2009
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Standard svar med andra ord.
    Så länge inte tillräckligt många klagar så kan de hänvisa till att endast enstaka har problem.
    Lämna in den och klaga och om tillräckligt många gör det så måste dem ta huvudet ur sanden.
    Sammobile bilen har inte svarat på mitt mail om att skriva en artikel angående detta problem.