Fråga: Snabba frågor, snabba svar! LG G4

Diskussion i 'G4 - Allmänt' startad av masze, 23 maj 2015.

  1. Kifflom

    Kifflom Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har precis köpt en ny LG G4, den har MM 20d, helt orootad och orörd. Jag skulle vilja ha den rootad, men behålla kamerappen som jag hört ska vara bra. Vad behöver jag göra? Vilka av alla hundra guider ska ska följa och vilka är inaktuella?
     
  2. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Det bästa tipset för dig är nog att du skall själv orientera dig i vad som gäller och vilken metod som är aktuell och bra. Det gäller att vara bra insatt i hur det går till och hur man handskas med eventuella problem som ju alltid dyker upp. Läs allt på detta forum om root och upplåsning av bootloader och kolla sedan på forum.xda-developers.com så är du nog snart redo!
     
    Kifflom gillar detta.
  3. Kifflom

    Kifflom Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2016
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svaret, jag följde den här tråden, och det gick bra.
    https://swedroid.se/forum/threads/lg-g4-h815-android-6-0-marshmallow-kdz-twrp-20d.127116/
    :)
     
  4. DannyX

    DannyX Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2012
    Inlägg:
    308
    Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE
    Telefon 2:
    Huawei Mate 10
    Telefon 3:
    Lenovo Vibe Z (K910)
    ROM:
    Rom 4.4.2 rootad
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Övrigt:
    Har en mediaspelare Cowon D2 med custom Linux-Rom (Rockbox).
    uppföljning: Bytte SIM-kort, både för att försöka fixa detta och för att få 4G :) nu funkar det helt automatiskt. Har inte gjort NÅGOT förutom att byta sim-kort. Har inte kollat APN-inställningar osv men har fått en Tele2-app på appdrawern. Men funkar gör det!! Så det var nåt lurt med gamla sim-kortet som hände när jag bytte mobil.
     
  5. EH89

    EH89 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    LG G4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G4
    Vet inte om detta är ett "fel" i strikt mening, men skulle gärna vilja veta vad det kan vara. När jag zoomar in på bilder som tagits med kameran syns ibland ett svagt flimmer/brus över bilden, det blir lite pixligt kan man säga. Ofta rör sig det här bruset snabbt över skärmen i en rektangulär bana; ibland syns det endast i vissa områden av skärmen.
    Vet inte om jag "överreagerar"; kanske är det bara en kort fördröjning som uppstår då telefonen jobbar? Hur som helst, det ser ju inte något vidare ut...

    Har inte tänkt så mycket på det tidigare, men tror det har varit så här ända sedan jag köpte telefonen (drygt en månad sedan). Tacksam för svar/tips :)
     
  6. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Visa exempel så blir det nog lättare att förstå problemet.
     
  7. EH89

    EH89 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    LG G4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G4
    Är ingen hejare på det här med mobiler och datorer men har nu försökt ordna en video där flimmret syns.

    Vet inte om det syns något vidare i min inspelning :/
     
    Last edited: 26 feb 2016
  8. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Det är bara att bilden renderas i steg
    Telefonen renderar bara bilden. Har du bilderna på ett långsamt minneskort? På min telefon tycker jag att det går snabbare, man ser det, men inte lika mycket.
     
    EH89 gillar detta.
  9. EH89

    EH89 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    LG G4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G4
    Tack för svaret! Aha, det kanske beror på minneskortet då. Minneskortet jag har är SanDisk Ultra MicroSDXC Class10 128GB (80MB/s), borde inte det räcka för att slippa det där flimmret?
     
  10. wargreymon

    wargreymon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2012
    Inlägg:
    1 878
    Mottagna gillanden:
    530

    MINA ENHETER

    Låter som det borde räcka. Har ett likadant 64GB. Testa med någon bild som ligger på telefonen om det blir annorlunda. Har du Lollipop eller Marshmallow, och har du gjort fabriksåterställning efter uppdatering om du har Marshmallow?
     
    EH89 gillar detta.
  11. EH89

    EH89 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2016
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1
    Telefon:
    LG G4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G4
    Har nu provat att kopiera över bilder från minneskortet till telefonens internminne och samma sorts flimmer syns fortfarande. Gjorde en fabriksåterställning efter uppdateringen till Marshmallow. Vet inte om det spelar någon roll för själva systemet men efter fabriksåterställningen återställde jag också mina appar som jag säkerhetskopierat med hjälp av LG Backup.
     
  12. Whey

    Whey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Upplever ni detta problem när ni filmar i UHD läget?



    Ett tickande ljud som hörs väl genom Vänster öra om ni kör hörlurar och tittar på klippet.
    Enligt ägaren så bytte han telefon så var problemet löst.

    Kan tillägga att jag hör detta klickande oavsett i vilken kvalite jag filmar i
     
    Last edited: 13 mar 2016
  13. emptypockets

    emptypockets Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    LG G4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G4
    Info:
    Nova Launcher
    Har ett märkligt problem sen jag uppdaterade till 6.0.
    När jag får mms från någon jag redan har en konversation med på Google Messenger så skapas ett nytt konversation där mitt nr står som sändare samt den som skickade med namn.
    Exempelvis står det 070-1234567(mitt nr), Sven Svensson (den som skickat mmset) som sändare.
    MMSet syns inte på konversationen personen och jag redan har.
     
  14. apelipell

    apelipell Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2013
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Det problemet har jag haft på alla telefoner jag provat Google Messenger på.
    Efter en snabbtitt hittade jag ingen lösning och det verkar vara flera som står frågande. Bytte ut appen istället.

    Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
     
    emptypockets gillar detta.
  15. emptypockets

    emptypockets Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2010
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    LG G4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G4
    Info:
    Nova Launcher
    Så problemet ligger på Google Messenger och inte på min G4a?
    Men på min LG Nexus 4 hade jag inte det problemet iofs var den inte 6.0 när jag testade.
    Skumt.
    Får byta SMS klient då :) Tack för snabb svar

    Edit:

    Hittade detta tråd https://swedroid.se/forum/threads/google-messenger-inaktivera-grupp-mms.122478/#post-1837452
    Och Swedroid användaren Gorgeous hade svaret på mitt problem:

    Öppna messenger, inställningar, avancerat.

    Under ditt telefonnummer, mata in ditt nummer.

    Voila!
     
    Last edited: 10 apr 2016
    DannyX gillar detta.
  16. apelipell

    apelipell Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2013
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    133

    MINA ENHETER

    Ja, det verkar vara så. :/
    Kommer inte ihåg vilken Androidversion det har varit på telefonerna, men det kan mycket väl ha varit 6.0 på allihop.

    Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
     
  17. Isglassmacka

    Isglassmacka Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tjena! Har använt min telefon som usbminne för att ha med mig filmer till jobbet, och kunna casta till tv osv. Men något märkligt hände när jag gjorde det häromkvällen. Har alltid lagt filmer mm. i Download mappen, så jag hittar dem i Hämtningar appen. Men när jag skulle komma åt filmerna senare var hela mappen borta och jag hittade inte mina filer. Efter lite bråk hittade jag dem i telefonen med fileexplorer och kunde se att directory var storage/0. Hittade det manuellt via datorn men det är en serie med kanske 6-7 mappar som alla saknar filer. Jätte konstigt. Någon som varit med om något liknande?
     
  18. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Har du ett SD-kort i luren? Det interna minnets lagring brukar heta storage/emulated/0 . Om det är ett SD-kort kan du ta ut det och sätta i en dator och prova att felsöka kortet.
     
  19. LudvigLindell

    LudvigLindell Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2014
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Köpte en G4 idag, låste upp BL och flashade twrp. Installerade SuperSU genom twrp. Nu sitter jag fast på LG loggan... Verkar inte kunna gå in i recovery?
    Håll inne vol ner + power tills loggan kommer fram, släppa vänta en sekund och håll nere igen?
     
  20. Gregersson

    Gregersson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    När jag tar bilder med frontkameran i stockkameraappen så ser bilderna ut som skit jämfört med om man tar bilderna i vilken app som helst. Bilderna blir alltså mycket sämre på just frontkameran och endast i stockkameraappen. Färgerna blir matta och tråkiga. Tips?