Tips: Android Marshmallow / 6.0.1 för Galaxy S6

Diskussion i 'Galaxy S6 - Allmänt' startad av qsecofr, 26 jan 2016.

  1. jemakrol

    jemakrol Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2013
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Kan hålla med. Som jag konstaterade själv: det blir nån sorts hangup för egen del. Förhoppning om att mobilen ska "bli som ny" kanske? Hur som helst, det är så klart bra om senaste uppdateringen kommer, för inte sällan är det både stabilitets- och säkerhetsförbättringar. Med tanke på att vi använder telefonen till att lagra all sköns personlig info så är det önskvärt med senaste så snart det nu bara går.

    Men som jag också konstaterat: några dagar, veckor eller i värsta fall månader (för större uppdateringar som 6.0.1 tex) hit eller dit, so what, egentligen. Lite krasst.

    MEN, det som flr min del blir ett stort störningsmoment är just känslan av en mobiltillverkare som i handling visar att man prioriterar nya premiumkunder helt framför ett år gamla. "Premiumkunder" är väl att ta i, men de som är "dumma nog" att lägga 6-8-10kkr på en lur. Blir den ett år gammal så är man inte längre intressant, känns det som.

    Det är nämligen väldigt tydligt att Samsung ändå prioriterar S7-releasen som sammanfallit med 6.0-releasen för deras del. DET stör mig mer än något annat och gör mig gramse. Känslan av att Samsung nog gärna vill att jag återigen ska punga ut en massa pengar på deras senaste lilla underverk. Men men, förutom det, blev det mest nån sorts antiklimax för egen del. "Åh, nu kommer det... kul... nehej. Inte nu.. åh.... NU kommer det... nehe, inte nu heller.... men NU då?... nehej. fan, NU då?... nehej. Vad i helvete, afganistan före? NU FAN DÅ?...."

    lite så ;)
     
  2. larsohlsson

    larsohlsson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei mate 9 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei mate 9 pro
    ROM:
    Std
    Telefon 2:
    Samsung S8 plus
    ROM:
    Std
    Nu jäklar, tröttnade på att vänta, drog in XEF/fransk rom, sjuukt vad snabb den blev! inte benchmarkat ngt men flytet i gui och i webbläsaren samt hur snabbt tangentbordet kommer upp. Känns verkligen som en ny telefon som ngn skrev innan, får se hur standby är, drog ur laddaren (på 5.1.1) och den gick från 100% till 77% på morgonen, ca 7h. vidrigt dåligt, hoppas detta löses med 6.x.x. Nu kommer väl officiella uppdateringen imorgon ska vi se bara för att att jag fuluppdaterat.
     
    Undedist och mattemaz gillar detta.
  3. Fusion

    Fusion Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2015
    Inlägg:
    441
    Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 Pro Max
    Tycker ser är sjukt fortfarande att s6orna inte fått något uppdatering ännu. Gick f.ö till tele2 skaffade s7 edge vart förvånad att 6.0 inte kommit ännu till s6orna. Tror min s6a har legat kanske 2 3 veckor bara på skrivbordet sist jag kollade så var den på 60% kollade även om uppdatering fanns men icke sa nicke.
     
  4. Magnum81

    Magnum81 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag lade in XEU och telefnen blev rapp och jag gillar det nya. MEN telefonen har aldrig haft så kort batteritid som nu. Det räcker inte ens en arbetsdag, och jag får ladda den 2 ggr på en dag. Det går åt ungefär 1,5 laddning/dag. Jag har wipeat och fabriksåterställt den. Det hjälpte inte...
     
  5. Perus

    Perus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23
    Telefon 2:
    iP14
    Platta:
    Huawei mediapad M2 8"
    Ni som lagt in XEF 6.0.1 (1/4 rel.) på en NEE, har ni noterat något som inte fungerar som det skall?

    //Per
     
  6. larsohlsson

    larsohlsson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    6
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei mate 9 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Huawei mate 9 pro
    ROM:
    Std
    Telefon 2:
    Samsung S8 plus
    ROM:
    Std
    Uppdatering:
    Har en screenshot på batteriförbrukning under idle/natten.

    Lade mig strax efter 01 imorse, batteri låg på ca 90% vid kl 11, tog ett samtal på 27mins, sen blev det 88%, heelt klart godkänt mot 5.x med sina 77% utan samtal. Vet inte hur era idle batteri usage-siffror är men de ligger nog som mitt gjorde på 5.x?
    Skumma saker som hänt: Kan ej mäta stress/syremättnad längre i s health, de knapparna finns ej och mobilen säger "Enheten kan inte mäta din stress/spo2, men du kan synkronisera uppgifterna från sitt samsung account". Kanske ngt med den franska utgåvan, nåväl, klarar mig utan de funktionerna tills AUT kommer (s6 från schweiz).

    Just det glömde, Fingerprintscannern är vidrigt snabb nu, jämförbar med s7 enligt de filmerna jag sett, svårt att uppskatta men ca 2-5 ggr snabbare, bara dutta till på läsaren nu så kommer man in.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 13 apr 2016
  7. bussewoods

    bussewoods Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2016
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Ni har antagligen redan sett det här, men saxar ändå från ett av inläggen på Samsung Sveriges facebooksida.
    Vilket svineri.

    [​IMG]

    Sent from my Skamsung SM-G920F using Tapatalk
     
  8. B3ta

    B3ta Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2015
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    37
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Någon som vet om Wifi-samtal kommer funka på Telia?
     
  9. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    På långt sikt är det väl tänkt att det ska komma till alla operatörer, men hur länge det tar kan jag inte svara på
     
  10. tractatus

    tractatus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hela det här debaclet med uppdatering till marshmallow och värdelös information kring denna, får mig som tidigare ändå funderade på S7 Edge nu att bli mycket mer intresserad av en HTC 10. Samsung: Weltklasse i dålig kundrelation (i alla fall NEE-området)
     
    jemakrol gillar detta.
  11. jemakrol

    jemakrol Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2013
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Lite så tractatus, lite så. :)

    Nej, senaste dagarnas inaktivitet får mig fundera på om det trots allt inte handlar om dålig planering och prioritering utan att det faktiskt ligger någon form av hinder i vägen. Hur som helst, kan det sammanfattas dålig kundvård ja.
     
  12. Gojz

    Gojz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    539
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    OM det är något hinder kan dom väl meddela det, då hade man ju inte brytt sig. HTC 10 ser riktigt bra ut :)
     
  13. Perus

    Perus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    73
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    SGS23
    Telefon 2:
    iP14
    Platta:
    Huawei mediapad M2 8"
    I mångt och mycket är det en fråga om PR, allt som sägs publikt kan citeras och vändas åt alla håll.
    Utebliven information är (oftast) säkrare då den varken behöver bemötas, bekräftas eller senare dementeras.

    Kort sagt, företaget (i detta fall Samsung) följer minsta motståndets lag....

    //Per
     
    Undedist och jemakrol gillar detta.
  14. jemakrol

    jemakrol Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2013
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Jupp, visst är det så. Men ibland visar det sig vara ett dyrköpt misstag. Nu är S(k)amsung stora så antagligen kommer de undan, om de ens är medvetna om att det uppfattas som ett problem.
     
  15. kim_1138

    kim_1138 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Man måste tänka på att den stora massan är inte direkt jämförbar med detta samt andra forum, många bryr sig inte/vet ens om vad som komma skall.
     
    Undedist, Perus och jemakrol gillar detta.
  16. Undedist

    Undedist Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2016
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    3
    Oskar, som är så aktiv på "Samsung Sverige" sidan på Facebook, har nu ändrat sina svar till:

    "Vi är ledsna över att vi inte har lyckats rulla ut Android 6.0 i den takt vi trott och hoppats. Den nya mjukvaran har krävt fler tester och små justeringar på nätverksinställningar för att fungera optimalt i Norden. Detta kunde vi tyvärr inte förutspå innan våra tester påbörjades. Som jag tidigare berättade kan du läsa vilka tester som vi genomför på följande länk: http://www.samsung.com/se/info/approved.html"
     
    KingLouie gillar detta.
  17. filur93

    filur93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Då skulle man gärna vilja veta vad det är som är så annorlunda i NEE-regionen jämfört med övriga europa....
     
  18. datamg

    datamg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2011
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Ja speciellt då XEU versionen fungerar bättre än NEE (5.1) åtminstone i Telenors nät avseende 3/4G. Har bättre täcking och kan surfa på platser där det inte gick förut.

    //mg
     
  19. vompen

    vompen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2015
    Inlägg:
    130
    Mottagna gillanden:
    49
    Och även vad det är som är så annorlunda mellan HTS och NEE...
     
  20. jokke.holmkvist

    jokke.holmkvist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2010
    Inlägg:
    243
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S22+
    Då var den här.
     

    Bifogade filer:

    semlan, bernard, milky81 och 3 andra gillar detta.