Ni som installerat custom roms.

Diskussion i 'Galaxy S7 Edge - ROM-filer och utveckling' startad av anvendarnamn, 31 mar 2016.

  1. anvendarnamn

    anvendarnamn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2010
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjena!

    Jag hängde mest här på forumet för ca. 6 år sen.
    Jag körde HTC Hero och HTC Legend då fanns det allt möjligt kul man kunde göra när man rootade och installerade på olika roms osv. Till exempel använda Hero till att jailbreaka PS3, använda utökat sd-kort som internlagring...
    Nu har jag köpt en S7 Edge efter 6 år med iOS och funderar på om jag ska sätta mig in i det här igen eller bara köra på med vanlig rom. Vad gör att ni installerar custom roms på era lurar?
     
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag tycker custom ROM's har förbrukat sin funktion mångt och mycket. Idag är systemet så pass utvecklade hos de flesta tillverkare så custom ROM's tillför inte speciellt mycket i mitt tycke. Det finns så klart anledningar till varför man skulle vilja göra det för en del men för gemene man idag så ska det inte behövas. Scenen har ändrats lite sedan förr i tiden. Är du nöjd, låt det vara så är mitt råd. Speciellt på Samsung med Knox.
     
  3. TinyWiz

    TinyWiz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2011
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    293
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra
    Jag är själv för custom roms, men framförallt är det root-biten som lockar. Root ger en tillgång till möjligheter som annars man går miste om.

    Custom roms är en bonus och jag provar väldigt ofta olika, dock så "jagar" jag roms som är så rena som möjligt från i detta fallet Samsung "bloat" men även extra batteritid vilket man ofta också får på köpet.

    Tre grymma fördelar med root är man får tillgång till Xposed, Titanium backup och även utökad funktionalitet för Tasker med hjälp av Secure settings.

    Nackdelen med root är att man blir av med Samsung Pay vilket ändå inte fungerar i Sverige och att Knox går från 0 till 1 vilket inte spelar någon roll för garantin skull i Sverige. Kanske påverkas andrahandsvärdet men det är jag högst tveksamt till.
     
    indika gillar detta.
  4. Megadroid

    Megadroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2012
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    (Lever i USA, oftast inga svenska vokaler..)

    Jasa, det visste jag inte? Hur kommer det sig, bara slarviga anställda som inte kollar eller beror det pa någonting annat? Eller finns det kanske till och med någon lag eller liknande man kan hänvisa till? Har du nagot pa lager? ;) Enda anledningen jag hade att inte roota egentligen men om det inte spelar någon roll sa ar det ju bara att kora pa!
     
  5. TinyWiz

    TinyWiz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2011
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    293
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S21 Ultra
    Det jag direkt kan peka på är konsumentköplagen (samsungs garanti utgår vi från att den inte gäller):

    "20 a § Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art."

    Det är då upp till verkstaden att bevisa att root/Knox1 är direkt ansvarig för skadan på högtalaren.
    Efter 6 månader så ligger bevisbördan på köparen men bara om verkstaden ifrågasätter "Knox 1".

    Kan ju även vara så att verkstadskillarna inte bryr sig, dom tjänar ju trots allt pengar på att fixa telefonen...

    Lite mer info om §20a (https://lagen.nu/1990:932):

    Detta är en presumtionsregel till köparens fördel och lättar på köparens beviskrav. Felet ska ha förelegat vid köpet (20 §) och om ett fel visar sig inom sex månader så anses det ha förelegat vid avlämnandet, om det inte är en vara som till sin beskaffenhet normalt försämras inom två månader t.ex. livsmedel.
    Det räcker alltså att köparen visar att felet finns för att säljaren ska vara skyldig att vidta åtgärder om han inte kan bevisa att felet inte fanns vid avlämnadet. Detta kallas ibland felaktigt för sex månaders garanti, men det stämmer inte då garantier är ett frivilligt åtagande från säljaren eller någon i tidigare säljled och som är ett mer omfattande skydd då det ger rätt till påföljder även vid fel som uppkommit efter avlämnadet (21 §).
     
    tcntad och Megadroid gillar detta.
  6. Megadroid

    Megadroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2012
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tack för ett mycket utförligt svar!
     
  7. elastico

    elastico Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2011
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag har själv tappat lusten att leka med custom roms. Det känns som att man hade mer att vinna på det på den gamla goda tiden. Visserligen kör jag superman-Rom på min s7a men i ärlighetens namn hade det funkat lika bra med root+xposed.
     
  8. foffen

    foffen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Håller med om att du inte känns lika viktigt längre, förutom när det kommer till slutet på Samsungs support när det inte uppdaterat längre eller ligger >1 år efter med OS uppdateringar, många mobiler jag haft får lätt ett år till i sig använbarhetsmässigt med en custom rom.