Fråga: Batteriet laddar ur snabbt på LG G3

Diskussion i 'G3 - Allmänt' startad av Fredz, 22 apr 2016.

  1. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Fick ladda min mobil två gånger igår. Sen drog den runt 40% på över natten. Så nu laddas mobilen igen.

    Har stängt av positionering, blåtand och även sync över natten och dragit ner skärmen till 33% ljusstyrka.

    Jag kollade vad det var som drog och då stod det skärmen 29%, Operativsystemet Android 12% och Android-systemet 9%. Är inte de två sista samma sak?
    Så jag förstår inte vad det är som ligger och drar. Batteriet borde inte vara slut, då telefonen enbart är 10 månader.
     
  2. Frisell

    Frisell Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    596
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Det där verkar ju skumt. Felkalibrerat kanske? Eller har du skärmen på hela natten som nattduksbordsklocka? Tänkte på att du nämner ljusstyrkan.

    Anywho, Jag fick knas i usbporten(vägra ladda) på min G3 så jag köpte ett extra batteri och en mojäng där man kan ladda både telefonen(som jag självklart inte använde, men du skulle ju kunna) och ett extra batteri. Det var väldigt skönt att alltid ha ett extra batteri laddat när man skulle iväg en stund utan möjlighet att ladda.

    Ska kolla om jag hittar nån länk till laddaren....

    http://www.mytrendyphone.se/shop/lg-g3-g3-158568p.html
     
  3. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Nej skärmen är av under natten. Detta började uppstå för någon veckan sedan. Så något måste ha hänt, kanske får försöka uppgradera till Android 6.0 och se om det hjälper.
     
  4. shinyhead

    shinyhead Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    Honor 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Honor 9
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Övrigt:
    Mi Band 4
    Bör ju vara någon app som ligger och käkar.


    Kan också vara dåligt batteri. Mitt höll ca 10månader. Testa dra igång ett HD-videoklipp på Youtube eller liknande, max ljusstyrka, max volym. Om telefonen dör och stängs ner har du säkert ett trött batteri ----> https://swedroid.se/forum/threads/staenger-av-sig-sjaelv.112397/
     
  5. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Tack, men borde man inte se appen under batterianvändning i så fall?

    Skall testa ditt tips och se hur länge det håller. Vad är acceptabel tid?
     
  6. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Jag hittar ibland applikationer som inte syns under batteri, som drar mycket batteri. De lägger batteritiden på OS, WLAN etc. Genom rootning så har jag dick hittat dem med hjälp av wake-lock-detector (WLD) som ger ytterligare detaljering på vilka wake-locks som finns. Den har inte alltid rätt rörande att de driver battery-drain, men den ger ytteerligare en dimension på problemet.
     
  7. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Vilka applikationer kan det vara? Har du något exempel?
     
  8. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Jag har kastat ut Google Fitness som ett exempel. Den drar mycket. Alla applikationer som vill veta vart du befinner dig (location) drar mycket batteri, så sådana som kör i bakgrunden är alltid strömslukare även när de inte dyker upp på batterilistan. Man märker också tydligt att uppdateringsfrekvensen på mail-appar, chatt-appar, musikappar mm är extremt styrande när det gäller batteritiden, något som hamnar som batteritid på OS:et istället när det är nätverkstrafik. Det är ju allmänt känt hur mycket Facebook drar, men den drar ännu mer än vad som syns i batteristatistiken...

    Två appar som jag fortfarande använder, men som jag slår ihjäl när de inte behövs så finns sportkoll och sportstats. Den förstnämnda tömmer ibland batteriet på nolltid, men bägge ligger och drar mycket i bakgrunden.

    Hoppas detta dirigerar dig åt rätt håll...
     
  9. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Tack!

    Det konstiga är att mitt batteri har blivit "normalt" igen. Jag vet egentligen inte vad jag har gjort för att förbättra något.
     
  10. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    846
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    De appar som jag nämnde ovan drar inte alltid ur batteriet, men ibland. Jag misstänker att de ibland går och ställer sig i ett hörn och tjurar. Det är i de lägena det är bra att ha WLD för att kolla vilken app som är problemet.

    Det intressanta är att det oftast är appar som man inte är så intresserad av som är batteritjuvarna. Jag har genom åren kastat ut ett tjugotal olika reseappar som jag laddat ned när jag varit i London, USA etc. Dessa brukar alltid vilja veta din plats och de drar mängder med batteri. De fungerar ju bra när du behöver dem, men kast ut dem genast du inte behöver dem längre!
     
    Fredz gillar detta.
  11. kamilenski

    kamilenski Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    176
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag lånar tråden.

    Har nästan samma problem. 10 månaders G3. Måste ladda batteriet 3 /4 ggr per dag. Jag märker dock att den brukar bli väldigt varm!

    Vad kan jag göra åt saken?
     
  12. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Om den blir väldigt varm under drift tyder det definitivt på att det är någon process/app som ligger och tokdrar ström. Om möjligt, gör en total återställning och lägg inte tillbaka allt på en gång utan ta bara det nödvändigaste först och sen fyll på allt eftersom.
     
    kamilenski gillar detta.
  13. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Har fortfarande strul med batteriet.

    Hur kan man se hur ofta program syncar på G3, ex Gmail, Whats up osv?
     
  14. andreasduganoff

    andreasduganoff Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2015
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    3
    Vet inte om det är ditt enda problem i just detta fall men att skaffa nya batterier rekommenderas. Mina förra batterier blev väldigt varma, något som inte längre händer
     
  15. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Ja kanske det. Köpte ett par nya men jag tror det är kopior så jag använder inte dom batterierna. Skiljer lite i typsnitt och lite annat så det känns lite olustigt.

    Tycker att det blev lite bättre efter uppdateringen till marshmallow. Men batterierna blir ganska varmt. Enligt en app så går det ibland upp mot 43 grader.

    Så jag kanske får satsa på ett par batteriet som garanterat är äkta.
     
  16. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    När min G3 var 1,5 år gammal så började batteriet från att ha räckt hela dagen, plötsligt börja räcka endast en halv dag, sådär 6 - 7 timmar med samma användning, dvs säga lite surf, några samtal och SMS. Det kan ha varit i samband med uppgraderingen till Android 6.0 Mashmallow. Jag köpte då ett nytt LG-original batteri, men det gjorde verken till eller från. Himla surt på en annars så bra mobil, men detta gör den obrukbar. Jag har Blutooth och WiFi på hela dagarna, men det har jag alltid haft, och behöver ha. Denna lur ska ha nio timmars videotid och 19 timmars taltid...
    Har nu mailat LG support om detta, så antagligen svarar de i morgon och ber så mycket om ursäkt och undrar hur jag vill ha en G5 levererad som kompensation, eller inte.
     
    Last edited: 15 jun 2016
  17. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Vad har ni för batteritid på era G3:or? Och då menar jag när man använder den, att ha den i en byrålåda i standby flera dagar gör ingen glad.
    Jag har dessutom en smartklocka kopplad till, den drar också batteri.
     
  18. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Svårt att säga då jag använder den ganska oregelbundet. Men om jag använder den ganska mycket måste jag ladda tå gånger per dag.
     
    Vispen74 gillar detta.
  19. Vispen74

    Vispen74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    1 081
    Mottagna gillanden:
    381

    MINA ENHETER

    Ja då kanske G3 har så kass batteritid numera. Märkligt då den ändå har ett batteri på 3000mAh. Får se om fler svarar. Jag trodde att det blivit fel på min.
     
  20. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Ja synd på en annars mycket bra telefon. Inte så intresserad av att byta då jag bara har haft den i ett år. Men vi får se hur långe man orkar ladda den hela tiden.