UMI Touch

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av jjonte72, 27 apr 2016.

  1. jjonte72

    jjonte72 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2016
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    24
    Basic Information
    • Brand
    • UMi
    • Model
    • TOUCH
    • Color
    • Silver/ Gray/ Gold
    • Operating system
    • Android 6.0 Marshmallow
    • Touch ID
    • Front Fingerprint Scanner,Unlock in 0.1-0.3s , Multi-function
    • CPU
    • 64 Bit MTK6753 Octa Core
    • GPU
    • Mail T720
    • RAM
    • 3GB LPDDR3 RAM
    • ROM
    • ROM 16GB
    • Battery
    • 4000mAh Sony Li-Polymer
    • Standby Time
    • 13~15 days
    Display
    • Display Size
    • 5.5 inch
    • Type
    • LTPS (2.5D Arc screen)
    • Material
    • Corning® Gorilla® Glass 3
    • Resolution
    • 1920*1080 pixels, 441 PPI
    Cameras
    • Rear Camera
    • 13MP Sony® IMX328 camera Dual flashlight
    • Front camera
    • 5.0MP hynix® HI553 camera Front flashlight
    • Video
    • 1080P
    Connection
    • Band
    • GSM 850/ 900/ 1800/1900 (B5, B8, B3, B2) WCDMA 900/ 2100 (B8, B1) LTE FDD 1800/ 2600/ 800 (B20, B3, B7)
    • SIM card
    • Dual sim dual standby Or 1 Micro SIM Card and 1 TF Card Both SIM slots are compatible with 4G, respectively. When they work at the same time, only one of them can receive LTE service and the other GSM. Default at slot 1
    • WIFI
    • 802.11 a/b/g/n 2.4GHz/5GHz
    • Bluetooth
    • Bluetooth 4.1
    • GPS
    • Build in GPS
    • Sensor
    • G- Sensor, Glonass, P- Sensor, L-Sensor, Accelerometer
    Support format
    • Audio File Format
    • MP3/WAV/AMR/AWB
    • Video File Format
    • 3GP/MPEG4
    • FM Radio
    • Yes
    • Earphone Port
    • 3.5mm
    • Card Extend
    • Support TF card up to 128GB
    • OTG
    • YES
    http://www.umidigi.com/page-umi_touch.html


    Jag har beställt en UMI Touch från Kina och använt den ett par dagar nu, tänkte delge min upplevelse.
     
    wiper och frisat gillar detta.
  2. frisat

    frisat Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2015
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 3T
    Fick hem min i Söndags och tyvärr höll den mindre än 24 timmar
    Fingerprint scannern slutade tvärt att fungera (Hardware error)
    Hoppas din kommer hålla längre..........
     
  3. jjonte72

    jjonte72 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2016
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    24
    När jag packade upp den var första känslan att den är gedigen och välbygd.
    Den är i metall och ganska tung, för mig gör det inget då jag tycker att vikten gör att den känns gedigen.

    När jag stoppat i simkortet från Tele2 och startat upp den blev jag besviken på att signalstyrkan var ganska dålig på landsbygden, jag jämför med Sony Xperia Z1 och LG G3, dock ska det nämnas att jag haft LG G3 och haft stora problem med signalen och tappat 4G/LTE hela tiden med den.

    Där jag bor är signalen ganska dålig från Tele3, Tre och Telenor. Telia har jag inte haft möjlighet att testa än.
    När jag varit hemma har jag med Sony Xperia Z1 haft täckning med 4G (dock dålig), ganska okej med 3G.
    Med LG G3 har jag saknat 3G och 4G helt.
    Med UMI Touch får jag ibland 3G men för det mesta är det bara 2G.

    När jag ringer från hemmet har Sony Xperia fungerat ganska bra men jag har upplevt lite dålig mottagning.
    Med LG G3 har jag haft massor av problem med telefonsamtal, de har ibland knappt fungerat.
    Med UMI Toch är det inga problem med samtalen, på platser där det Sony och LG haft problem eller brutit samtalet fungerar UMI Touch utan problem. Jag upplever att 2G är bättre på UMI Touch än Sony och LG.

    Jag funderar på om den dåliga mottagningen på 4G/LTE med Tele2 på landsbygden beror på att de sänder på 900-bandet, UMI Touch har 800 men saknar 900-bandet.

    Batteritiden är helt okej och jämför jag med Sony Z1 och LG G3 är den bättre, ofta har jag behövt ladda de andra telefonerna på kvällen men med UMI Touch räcker det till att jag lägger mig, således är min känsla att batteriet är ett 4000mAh med bra prestanda.

    Wifi-täckningen är sådär, både Sony Z1 och LG G3 har bättre mottagning än UMI Touch, jag upplever att den ofta tappar signalen från wifi vilket de andra telefonerna inte gjort. Jag har ingen sparfunktion aktiverad.

    Jag var i Göteborg igår och testade 4G/LTE med bredbandskollen, låg för det mesta på 20-40mbit/s upp och nerströms, på E6:an vid Kallebäcksavfarten nåde jag upp till 99mbit/s nerströms vilket är den högsta hastighet jag mätt upp med något telefon eller 4G router.

    Gällande kameran har jag tagit lite bilder och den är inte dålig men heller inte speciellt bra om man jämför med Sony och LG.

    Jag funderar på att skaffa ett kontantkort från Tre och testa om den fungerar bättre på deras nät, vad jag känner till är det bara 800-bandet som Tre kör med, Tele2 och Telenor har både 800 och 900-band via deras gemensamma bolag, men jag vet inte hur de blandar dessa band på landsbygden.

    Jag beställde ett original case i läder som kostade 69kr med telefonen, man klistrar fast det med dubbelhäftande tejp på baksidan av telefonen vilket jag aldrig sett innan. En lösning som jag inte tycker är speciellt bra.

    Mer reflektioner kommer...
     
  4. jjonte72

    jjonte72 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2016
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    24
    frisat - Vad trist, jag har inte testat fingerprintläsaren än. Ska du skicka tillbaka den?
     
  5. jjonte72

    jjonte72 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2016
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    24
    Tilläggas att det i städer är 2600-bandet för 4G7LTE och där upplever jag inga problem med mottagningen med UMI Touch. Det har jag inte gjort med Sony Z1 eller LG G3 heller.
     
  6. frisat

    frisat Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2015
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 3T
    Jepp Skickar tillbaka den idag

    Lite synd för jag gillade telefonen speciellt då jag bara betalade 951:- för den

    Undrar vad frakten till Kina kostar

    // Stefan
     
  7. Ploki

    Ploki Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2014
    Inlägg:
    868
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    VARNING!

    Köp inte denna. Rena skämtet till telefon men som ser bra ut vid en första anblick.

     
  8. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
  9. jjonte72

    jjonte72 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2016
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    24
    Nu har jag haft UMI Touch i snart en månad och här kommer några uppdateringar.

    Det som stör mig mest är att den tappar 4G hela tiden, den är aldrig stabil utan går gärna över till 3G och tyvärr ofta till GSM.

    Wifi fungerar sådär, är signalen stark är det inga problem men jag upplever att den tappar väldigt lätt nätverk så fort signalen blir lite dålig.

    Batteriet är hyfsat bra, skulle jag gissa kapaciteten jämfört med Sony Z1 och LG G3 skulle jag säga något bättre än dem och ca 3500-3800mAh. Jag använder den ganska flitigt att surfa och lyssnar en del på Spotify och den håller batteriet fram till ca kl18.00.
    Den är seg att ladda trotts att jag använder bättre laddare med bättre kraft. Sony Z1 och LG G3 är bra mycket snabbare att ladda än UMI Touch.

    Jag har på knappt en månad fått tre systemuppdateringar, dock inte 6.01 utan fortfarande 6.0.

    Hastigheten överlag känns som en budget/mellanklasstelefon.

    Kameran är inte den bästa jag sett, dock fungerar den helt okej.

    Fingerkortläsaren är värdelös, den kanske fungerar en gång av tio.

    Blåtanden strular och jag får starta om telefonen varje gång jag kopplar ihop den med mitt headset (3M skyddskåpor med blåtand) annars tappar den kontakten var 30:e sekund.

    Jag beställde även original skyddsfodral i skinn, den sätts fast med dubbelhäftande tejp och går således inte att ta bort utan att man skaffar ny dubbelhäftande tejp. Jag har aldrig sett denna lösning tidigare och jag gillar den inte.

    Med det jag vet idag hade jag nog inte köpt en UMI Touch trotts priset, fast den är relativt billig är den lite för lågbudget för min smak, jag gav ca 1200kr med frakt.

    Jag hade nog hoppats på en bättre telefon men som de flesta konstaterat får man vad man betalar för...

    Jag kommer nog ge den till någon av mina barn inom kort.
     
  10. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Tack för denna ärliga recension. Då köper jag nog inte en sån lur i alla fall.

    Skickat från min A0001 via Tapatalk