TrueCaller - Nummerpresentatör

Diskussion i 'Applikationer' startad av mamedi, 24 sept 2009.

?

Vad anser du är ett rimligt pris för denna typ av app?

Poll closed 26 okt 2010.
  1. 49 KR

    6 röst(er)
    10,7%
  2. 39 KR

    4 röst(er)
    7,1%
  3. 29 KR

    31 röst(er)
    55,4%
  4. Gratis

    15 röst(er)
    26,8%
  1. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 181
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Agree, blev ett skitprogram nu :/
     
  2. humble

    humble Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    49
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8
    Mailade dem och de svarade följade för att ta bort det
    "Open Truecaller > Settings > General > Scroll down to find “Allow Notification access” > Enable Truecaller."

    Dom lät mer förvånade över att jag opponerade och hoppades att jag skulle ge det en chans.
     
  3. rkoo

    rkoo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Ja det alternativet har jag ju inte aktiverat just för att jag inte vill att TC ska stå för notifikationerna. Verkar ju bakvänt att behöva ge TC den åtkomsten för att sen inte använda den?
     
  4. humble

    humble Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    265
    Mottagna gillanden:
    49
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8
    Jag tror jag fick bort det.. jag gick till samsungs telefoninställningar och tog därifrån. Samtidigt så vill jag inte riskera att ta bort själva funktionen i appen - caller id.
    Får se när nån ringer mig hur det ser ut...

    Annars så blir det avinstallera. Ta gammal apk eller annat alternativ.
     
  5. rkoo

    rkoo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Jag hittar inget i S7'ans dialer-inställningar som kan påverka detta? Och kollar jag standardprogram för samtal så är det Samsungs kontakter som är valt.
    Klart irriterande, hoppas Truecaller gör något åt detta som sagt.
     
    PsychoCheF gillar detta.
  6. rkoo

    rkoo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    212
    Mottagna gillanden:
    38
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Efter senaste uppdateringen verkar det funka nu, dvs man får inte längre dubbla notiser om missade samtal.
     
  7. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Har 2 problem med tc just nu.

    1. Pop up vid inkommande samtal visas bara någon/några sekunder och jag hinner oftast inte se vem som ringer innan den försvinner. Tidigare har det funnits en inställning för hur länge den ska visas men hittar inte den längre?

    2. Sammanfattning efter samtal kommer upp trots att den inte är aktiverad?

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
     
  8. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Jag använder TC för att få info om inkommande samtal som EJ finns med i min telefonbok.
    Med den senaste uppdateringen så säger TC att den MÅSTE ha åtkomst till telefonboken, annars så går det inte att köra igång appen. Suger totalt i min mening. Gick hur bra som helst att tidigare bara ge behörighet till telefon-appen så den kunde visa info vid samtal.

    Sen är det som @Fredriks@Fredriks säger i hans punkt 1. Inställningen är borta.
     
  9. Jungmar

    Jungmar Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2013
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Lenovo P12 12,7"
    En bra och användbar funktion, on den nu är möjlig, hade varit en integration med standarddialern/kontaktappen.
    Truecaller ligger ju som ett konto på telefonen, där ligger även mitt jobbkonto. Jag kan söka efter personer på jobbet via min kontaktapp även om jag inte sparat dem som kontakter, vill minnas att det på samma sätt syns vem som ringt om det är någon på jobbet.

    Möjligt? Hade varit guld värt!
     
  10. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    @Kamran@Kamran har du lust att ge lite feedback på det som skrivits på senaste tiden?
     
  11. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Jag har tom mailat till dom angående detta men inte fått något svar den vägen heller?

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
     
  12. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    På senare tid så verkar aktiviteten minskat markant. Iaf om man kollar aktivitet tidigare, kontra nyligen i denna tråd. Supertråkigt. Men det är väl ett sätt att inte behöva bemöta kritiken.
     
  13. Geggan

    Geggan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    159

    MINA ENHETER

    Jag har varit betatestare, jag har köpt appen för 30 kr när den var betalapp och efter att ha haft appen installerad på varje telefon sedan 2010 så åker den ut nu.
    En djungel med inställningar och rättigheter där jag har stängt av allt utom just nummerpresentation vid samtal och ändå får jag aviseringar och popups i tid och otid.

    Är det någon som har något bra alternativ?
    Jag har tidigare använt WhoIsCalling och Vemringde men båda dom projekten är väl nerlagda?
     
  14. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Jag körde eniros app ett tag och lutar åt att gå tillbaka till den.
     
  15. Kamran

    Kamran Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2015
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    Samsung A5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    Samsung A5
    ROM:
    5.0
    Telefon 2:
    Nokia Lumia 1320
    ROM:
    Standard
    Telefon 3:
    Samsung S4 - limited edition
    ROM:
    Standard mjukvara, Kitkat 4.42
    Info:
    Truecaller och Truedialer
    Platta:
    Nexus 10
    ROM:
    Standard mjukvara
    Övrigt:
    LG Watch, Android Wear!!
    Hej allihopa!

    Jag har tyvärr hamnat efter i detta forum på senare tid men lovar att finnas här mer. Hur som helst så finner ni svar på era frågor nedanför.

    @humble@humble , @rkoo@rkoo, @osvanberg@osvanberg
    För att bli av med Truecallers notifikationer gör följande: Öppna Truecaller > meny > inställningar > allmänt > Meddelande om missade samtal "Stäng av".

    @Lidback@Lidback,
    Anledningen till att vi behöver tillgång till kontakter är för att du nu öppna din kontaktbok via Truecaller där du även kan Spara, redigera och ringa kontakter direkt från Truecaller. Just därför behöver vi tillgång.

    @Fredriks@Fredriks ,
    Caller ID rutan visas enda fram tills du svarar på samtalet.

    @Geggan@Geggan,
    Jag skulle jätte gärna vilja veta mer vilka rättigheter du syftar på och samt inställningarna.

    Ha en trevlig dag och tack för ert tålamod,
    Kamran
     
    humble gillar detta.
  16. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Tack för att du tog dig tid att kommentera med ett svar iaf, det uppskattas.
    Tycker det är skittråkigt att detta appliceras för alla. Även dessa som ej har eller vill spara, redigera eller ringa kontakter direkt från Truecaller.

    Vore bättre om ni hade följande scenario i appen:
    * Om man godkänner access till kontaktboken för truecaller så kan man spara, redigera och ringa kontakter direkt från Truecaller.

    * Om man INTE ger access till kontaktboken för truecaller så kan man inte spara, redigera eller ringa kontakter från Truecaller, MEN man kan fortfarande använda alla andra funktioner.

    Så tyvärr köper jag inte resonemanget du kommer med i dagsläget. För godtar man inte att Truecaller får access till appen så får man personligen själv inte tillgång till någon funktion i Truecaller-appen. Det ligger en annan orsak bakom som ni inte vill tala om. För det resonemanget du för just nu, ser jag ingen anledning till att tvinga användare att ge ut access för kontaktboken för att kunna använda övriga funktioner i Truecaller.

    Tror faktiskt inte det är en majoritet som använder truecallers kontaktbok för att spara/ändra eller ringa från, framför den vanliga man har i telefonen.
     
  17. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Men är det inte så att dina kontakter delas med andra i TrueCaller-nätverket och att det är orsaken att access till kontakter krävs. För att kunna öka antalet kontakter i databasen?

    Jag vill bara ha en sak av denna app: En ruta som säger mig vem som ringer vid ett inkommande samtal som inte finns i telefonboken. Inte en massa "bells & whistles" för sånt jag inte behöver.
     
  18. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Precis. Men det är inget de vill kommunicera ut, som orsak. Men truecaller använder inte bara sitt eget nätverk för att få fram kontaktinfo, vad jag har förstått.
    Tidigare hade man tillgång till Truecaller och dess funktioner i majoritet utan att ge tillgång till kontaktboken. Men det valet har man inte idag. Godkänner man inte access till kontaktboken så får man inte tillgång till appen. Vilket suger, för alla dessa som bara har det som nummerpresentatör.
     
  19. Kamran

    Kamran Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2015
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    Samsung A5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    Samsung A5
    ROM:
    5.0
    Telefon 2:
    Nokia Lumia 1320
    ROM:
    Standard
    Telefon 3:
    Samsung S4 - limited edition
    ROM:
    Standard mjukvara, Kitkat 4.42
    Info:
    Truecaller och Truedialer
    Platta:
    Nexus 10
    ROM:
    Standard mjukvara
    Övrigt:
    LG Watch, Android Wear!!
    Hej igen!

    Tack för era svar, er feedback uppskattas.

    Som sagt, Truecaller har länge varit den appen som hittar namn på nummer samt blockerar telefonförsäljare men Vi har även en större vision och det är bl.a att ha en egen Dialer i appen som gör det enkelt för våra användare blockera nummer direkt från samtalsloggen, se ifall andra Truecaller användare är upptagna eller ej (tillgänglighets funktionen) och så klart identifiera namn i telefonloggen för icke sparade nummer.

    När ni ger godkännande till kontakterna så delar vi inget publikt och detta står i Google play beskrivningar (se bifogad skärmdump) eller klicka på länken -> "https://play.google.com/store/apps/details?id=com.truecaller&hl=sv".

    För några år sen kunde användarna välja att aktivera "Förbättrad sökning" och då delades telefonboken men det har vi tagit bort för flera år sen därför hittar ni inte den funktionen längre.

    Lidback, din feedback kommer jag självklart föra vidare till teamet.

    Mvh,
    Kamran

    @Lidback@Lidback
    @Travolta@Travolta
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 3 maj 2016
  20. Lidback

    Lidback Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    2 420
    Mottagna gillanden:
    503

    MINA ENHETER

    Blockera nummer direkt från loggen kan jag göra på min nexus 5X och Android 6.0.x iofs inte till Truecaller, men man blockerar ju numret helt utan en tredjeparts app. Dialer'n ni har är inget för mig. Jag håller mig till det som finns standard på telefon.

    Om man bara skall ha en app för nummerupplysning, varför ska man fortsätta välja Er Truecaller? Varför inte Eniro eller hitta.se ?
    Ni begär access till saker, och får ni inte access så stänger ni ute folk från appen, vilket scenariot inte var tidigare.

    Jag har varit användare av Truecaller sen ni släppte det. Men pga att ni stänger ute användare från appen om man inte ger access till kontaktboken, så skapas det enorm irritation och att jag inte kommer använda Er framöver.

    Varför inte bara göra det enkelt för sig, att om man inte ge access till telefonboken så får man inte tillgång till funktionerna som dialern, kunna blockera från samtalsloggen, se ifall andra Truecaller användare är upptagna eller ej (tillgänglighets funktionen) etc? Men fortfarande ha tillgång till nummerpresentatören?

    Det lär ju bara finnas en orsak så som jag ser det. Och det är att utvidga databasen eran med namn & nummer. Men förstår samtidigt att denna orsak inte (om den är helt korrekt) kan kommuniceras ut. Utan att ni väljer en rökridå som jag ser det i form av svar/motivering till problematiken som jag ser det.