HTC One A9, vad tycker ni?

Diskussion i 'HTC Allmänt' startad av Chiftin, 20 okt 2015.

  1. Chiftin

    Chiftin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2013
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Motorola One Hyper

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Motorola One Hyper
    Vad tycker ni om HTC's nya mobil?

    Att kunna låsa upp bootloadern och fortfarande ha garanti lät ju intressant.

    Också att dom skulle skeppa dom med mindre förinstallerade appar.

    Något jag inte gillar är att dom kör med flera olika edition. Tex unlocked edition där det lovades att du skulle få uppdateringar inom 15 dagar efter dom hade släppts till bevis enheterna.

    Dom nämnde inget om batteriet vad jag hörde heller, någon som vet nåt mer om det?
     
  2. SMASHerano

    SMASHerano Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2014
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    "Non-removable Li-Ion 2150 mAh battery"

    Känns sådär... :mad:
     
  3. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Det är väl det man är lite orolig över men samtidigt hade M7'an 2300 och ett chipset som garanterat drar mer ström och energi.

    Kapacitet är inte densamma som batteritid, lyckligtvis. se bara på iphone som har 1700 eller ens det.
     
  4. liner_7

    liner_7 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ja det är betydligt mindre appar från början. Men det går inte att byta SMS signal jag har mina signaler på minneskortet i MP3 format. När jag letar reda på en signal som jag vill ska ljuda när det kommer ett SMS och väljer den och verkställer så lägger telefonen in en signal som är installerad från fabriken istället Men i övrigt så kan jag byta ringsignal det är bara till SMS som inte går. Någon som vet hur man ska göra för att detta ska funka??
     
  5. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    813
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Lägg låten eller klippet i mappen för notifications så bör du kunna välja de sen. Obs den mappen ligger på telefonminnet och inte Sd kortet
     
  6. liner_7

    liner_7 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för ditt svar men det var lättare sagt än gjort. Det funkade inte,jag har ingen aning varför det är så har aldrig varit med om detta.
     
  7. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    813
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Vad fick du för felmeddelande när du försökte?
     
  8. liner_7

    liner_7 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag får inget felmeddelande det enda som händer är att den lägger i sin standard signal,men om jag håller mig till dom som är inlagda från fabrik då kan jag ändra hur jag vill. Har talat med Supporten men inget vettigt svar förutom att han pratade om mina kontakter och hur dom låg i mobilen. Dom lovade att ta reda på det sa han men när det framgick inte. Kan det vara en bugg i Marshmallow?
     
  9. Xaviez

    Xaviez Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2011
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Har haft min A9 i två dygn nu, bytte från Xperia Z5, är helt klart nöjd så långt.
    Riktigt fin mobil sett till hårdvara, prefekt storlek och placering av knappar och fingeravtrycksläsare.
    Det enda negativa jag kan komma på just nu är att skärmen är lite väl varm i färgen, lite gulaktig jämfört med gamla HTC one m7 som lutar åt det blå (vilket jag föredrar). Skillnaden är påtaglig när man jämför sida om sida men till daglig bruk märks det inte lika bra såklart, kan leva med det.

    Batteritiden är klart godkänd för min del, dag två gick den 20 timmar med normalt användande från 100% till 10%, detta dock med HTCs strömsparfunktion aktiverat, testar att köra utan den nu.
    Standby tiden verkar riktigt bra, tog den av laddning igår kväll och sex timmar senare när jag gick upp hade den gått ner till 98%.
    Att ladda går riktigt fort med vanlig laddare, 10-80% på en timme. Har en QC 2.0 laddare jag ska testa när jag får hämtat den från jobbets andra kontor.

    Jo, en sak till som jag stör mig liiite på är notifieringen som finns där hela tiden när strömsparlöget är aktivt, det har förvisso varit så i många år på HTC telefoner men det känns så onödigt och ivägen bara. Detta är enda anledningen till att jag testar batteritiden utan funktionen aktiverat.

    Skickat från min HTC One A9 via Tapatalk
     
  10. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    813
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Jag är också riktigt nöjd med min. Framförallt formen. Mjuka runda kanter och aluminium baksidan. Har också en QC 2.0 laddare och de går fort. Det jag älskar är ljudet. Fantastiskt om jag får säg de själv. Köpte min på Dustin för 3500:- och för de priset var de då bara z5 compact som jag jämförde med. Dock försvann den när jag såg att de som tidigare xperia modeller har glasbaksida. Saknar ir som jag haft på tidigare modeller men de övrig delarna väger upp det tappet

    Skickat från min HTC One A9 via Tapatalk
     
    Xaviez gillar detta.
  11. dagr

    dagr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    688
    Mottagna gillanden:
    436
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    OnePlus 9 Pro, 8 Pro, HTC M9
    På One M9 så finns det under Display & gestures en inställning för Color temperature. Kanske det finns på A9 också?
     
  12. Xaviez

    Xaviez Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2011
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jo det finns, gör dock inte saken bättre. Det är tydligen så med amoled skärmar har jag läst, att dom är varmare i färgen.

    Skickat från min HTC One A9 via Tapatalk
     
  13. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    det är ganska ironiskt att dom är varmare då det är dom blå och gröna pixlarna som ger mest ljus.
     
  14. Xaviez

    Xaviez Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2011
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Det beror tydligen på att LCD skärmar använder sig av ett blått bakljus bakom pixlarna för att lysa upp panelen, vilket amoled inte gör.
    AMOLED ska tydligen ge en naturligare/mer korrekt färgåtergivning än LCD, men gissningsvis beror det lite på kvalitén i panelen, topp modellerna från Samsung använder nog bättre paneler än vår HTC A9.
    Jag föredrar dock det lite kallare och blåare ljuset i min gamla one m7, dock kan jag helt fint leva med panelen i min A9.

    Skickat från min HTC One A9 via Tapatalk
     
  15. jmkhenka

    jmkhenka Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    360
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Jag vet inte hur bra Amoled är att vara exakt i färgen, dock brukar alltid samsung ha en standardinställning som gör allt mer "vivid" - mao mer färgrant. Bland dom mest färgprecisa skärmar vi har i dag är IPS-LCD (och specifika typer av IPS) men då snackar vi professionella skärmar. Dessa har vita led-dioder som bakgrundljus eller tidigare lysrör/CFL.

    Nackdelen med Amoled är att vitan är inte lika bra som på en LCD, samtidigt är svärtan sämre på LCD - så det är ett givande och tagande.

    Amoled har sina fördelar ja, men det har även LCD.

    Personligen föredrar jag LCD framför Amoled. Inte för att skärmtekniken är bättre eller snyggare, tvärt om Amoled tenderar vara trevligare och erbjuda möjligheter för roliga funktioner som always on display osv. Men den stora nackdelen är livslängden. Efter 2-3 år så har en LCD minimal förslitning medans det kan variera enormt mellan amoled-skärmar efter samma tid. Det ökar andrahandsvärdet och samtidigt så behöver man inte riskera att ha en inbränd soft-key rad eller notifikationsfält. Kanske är därför Samsung fortfarande kör på fysiska knappar?
     
  16. Xaviez

    Xaviez Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2011
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Idag fick jag två uppdateringar till min A9, senaste var uppgradering till 6.0.1 samt att dom nu har förbättrat färg justeringen för displayen, nu kunde jag inte bara välja mellan AMOLED och sRGB utan att jag fick även en slider att justera färgen från varm till kall, och vips så var min skärm kall och mysig att vila ögonen på. :)

    [​IMG]

    Sent from my HTC One A9 using Tapatalk
     
  17. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    813
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Skumt den här jag haft sen en månad tillbaka....

    Skickat från min HTC One A9 via Tapatalk
     
  18. Xaviez

    Xaviez Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2011
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Då har du väll haft uppdateringen jag fick nu, du råkar inte ha en US version av mobilen? Dom går nämligen uppdateringarna mycket snabbare.

    Sent from my HTC One A9 using Tapatalk
     
  19. Labbrocken

    Labbrocken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    19
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Asus zenfone 5z

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Asus zenfone 5z
    Platta:
    Z4 tablet
    Ni som har telefonen hur upplever ni batteritiden? Har efter ett par vändor kommit fram till att en A9 kommr uppfylla de krav jag har på en telefon men är lite osäker om batteritiden kommer störa mig, kommer från en sony z3c.

    Sen hur funkar NFC? Enligt vissa inlägg på diverse forum funkar den enbart till betalning, jag skulle vilja använda den för att koppla med trådlösa hörlurar, nån som anänder den till detta?

    Tack på förhand!
     
  20. Xaviez

    Xaviez Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2011
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Jag har haft min i en dryg vecka nu och är mycket nöjd med batteri tiden.
    Är ingen tung användare dock, ett par tre timmar med podcast eller musik per dag, kanske en halv timme video, kollar mail och SMS:ar minst en gång i timmen. Bluetooth, wifi och all sync på hela dagen. Klarar i snitt 20+ timmar på en laddning.
    Standby tiden är grym dock, bästa jag upplevt på en android, om den ligger utan att du petar på den så räcker batteriet länge.
    Den är lite som en iphone, om du använder den flitigt så ser du batteriet tricks neråt, men den tar igen det på att vara grymt snål när den vilar.
    Bytte från en Xperia Z5 och är klart mer nöjd med denna, även batteriet upplevs bättre (två dagar batteri Sony? Hahahah right...).

    Sen laddar den sjukt snabbt, även med standard laddaren, ser fram emot att testa min QC 2.0 laddare!
    Laddar jag 20 min klarar jag galant några timmar extra.

    Trots att NFC heter "Mobile payments" i inställningarna så fungerade det utmärkt att ansluta till mina Sony SBH20 hörlurar med NFC.
    [​IMG]

    Så sjukt nöjd med telefonen, ursnygg, perfekt storlek och ligger så fint i handen, kameran har varit utmärkt i gott ljus, inte vidare i mörkret dock. Snabb och flyter på bra, visst känner man av att den är lite långsammare på att ladda vissa saker än Z5 var, men överlag är jag mer nöjd med att använda A9 varje dag.

    Sent from my HTC One A9 using Tapatalk