Första intrycken: HTC 10 (2016)

Diskussion i 'HTC 10 - Allmänt' startad av Swedroid, 15 feb 2016.

  1. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Bästa veckan på året, men de andra 51 veckorna då? ;)
     
    Finskpinne och dannejanne gillar detta.
  2. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Då använder man en annan telefon :)

    Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
     
    Ivan och Timpppa gillar detta.
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Var och klämde på en grå HTC 10 idag på Mediamarkt i Kalmar. Fick direkt ingen wow-känsla utan lite av en meh-känsla över den men den låg väldigt bra i handen och andades kvalitet. Lite som en iPhone, faktiskt.

    Jag vet inte om den var uppdaterad, men den där notisen om att laserfokusen är blockerad dök upp om jag skulle ta ett makrofoto, t.ex (förde mobilen nära prisskylten bredvid).
     
  4. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Såg din säljes annons @Ascii@Ascii, blir det tbaks till HTC nu?
     
  5. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Vet inte vad jag ska göra, faktiskt. Det är mer en intressekoll för att se vad folket är beredda att betala.
     
    Droid_269 och 220volt gillar detta.
  6. Dr.Foto

    Dr.Foto Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2016
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    4
    Intressant att de fått in den i Kalmar men inte I Göteborg. Nåja, jag har fått finna mig i att jag inte får tag i den förräns nästa vecka.
     
  7. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Ja, precis. De skyltade dock inte direkt med den utan man fick leta sig fram till den på hyllan.
     
  8. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 832
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Så brukar det väl vara med dom flesta telefoner förutom Samsung och Apple tyvärr.
     
  9. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Är ju i och för sig Samsung och Apple som sett till att det är så. Samsung har lärt sig av äpplet.

    Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
     
  10. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 832
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Men jag har sett i butiker utomlands att många av dom andra tillverkarna också har "egna" platser bland telefonerna med stora skyltar mm. Sverige är en liten marknad och därför kanske många prioriterar andra länder mer när det kommer till marknadsföring.
     
    _z_ gillar detta.
  11. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Kan så vara ja.

    Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
     
  12. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Jag fick tid till det idag igen, woho ;)[​IMG]
     
    Freddan_ och bernard gillar detta.
  13. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 227
    Mottagna gillanden:
    2 298
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    haft min i några dar nu, och blir mer och mer förtjust i den - trots att jag inte kan påstå att det är nåt sådär extra superspeciellt som sticker ut med den. då bör det nämnas att jag jämför ju förvisso bara med andra top of the line-lurar. har senast haft huawei mate 8, nexus 6P, iPhone 6s plus, galaxy s6 edge+.

    den mörkgrå som är den jag har är riktigt djävla snygg på ett less is more-vis, och inte minst ger den en väldigt exklusiv helhetskänsla ihop med hur den känns i handen. någon skrev nåt i stil med att den var nästan som en iPhone i kvalitetskänsla - men den toppar iPhone och allt annat i den bemärkelsen ganska påtagligt skulle jag säga. huawei och iPhone skulle jag snarare jämställa med varandra ur den aspekten, även om jag personligen tycker huaweis design är betydligt mer lyckad.

    fingeravtrycksläsaren tog visserligen en evighet att ställa in jämfört med tex nexus 6p, men sen är den precis så rapp som den ska vara. upplever den rappare än s6 edge + och 6s plus, men kanske inte fullt lika rapp som 6p eller mate 8. det kan dock vara en missbedömning då de två senare har fingeravtryckläsaren på baksidan, svårare att jämföra då. i vilket fall som helst så har ju alla dessa lurarna helt godkända läsare som gör vad de ska utan att förorsaka onödig irritation. att "hemknappen" inte klickar ser jag personligen som en fördel - har aldrig gillat den där samsung/iPhone-varianten av hemknapp, men den här modellen med en liten vibrationsfeedback var faktiskt väldigt trevlig

    skärmen - tja jag är egentligen lite av en amoled-fan och håller nog med dem som hävdar att samsungs bästa amoledskärmar toppar allt annat, men det här är en utmärkt skärm också, och lägger jag den inte bredvid en galaxy s7 och lägger in min svarta favoritbakgrund på båda så tänker jag aldrig tanken att den här skärmen skulle sakna nåt. jag var lite orolig för hur den skulle klara sig i solgasset då några recensioner nämnt att den inte går upp så högt i ljusstyrka, men det har jag ju kunnat testa rätt grundligt de här dagarna och jag har faktiskt inte haft några större problem att läsa den nån gång ens i värsta gasset.

    ang kameran är jag ingen fotograf direkt, och fotar mest typ ölburkspyramider som ren dokumentation samt våra katter i komprometterande situationer - så jag behöver inte ha den bästa kameran som tänkas kan. samtidigt är det smutt med en kamera som kan ge en anständig bild snabbt och utan krångel. av vad jag har sett hittills uppfyller den absolut de måttfulla kraven och mer än så säger jag inte för det har jag inte förstånd till att bedöma. (men felmeddelandet ang laserfokusen har jag bara fått en gång, och då tror jag faktiskt att jag hade blockerat den.)

    det allmänna flytet är oklanderligt som man förväntar sig. jag blir inte blåst av stolen av det eftersom jag kommer från de telefoner jag listar i första stycket. flyt är inget nytt och häpnadsväckande för mig, det är som det ska vara bara och ett minimikrav - annars skulle jag inte slänga ut 7,5k på en telefon. men om ett halvår om inte förr misstänker jag att man märker att samsungen halkat efter jämfört med denna. min m8 blev i princip bara bättre och bättre och jag har faktiskt kvar den fortfarande och använder den varje helg (som mediaspelare, vilket väl iofs inte är så krävande - men man ska ändå handskas en hel del med den).

    gränssnittet känns hemtamt och trivsamt - som en nexus fast med lite mer eftertanke. launcher byter jag alltid ut till nova och tangentbord till swype, så där har jag inga kommentarer.

    storleken upplever jag som nätt och behaglig - hänvisar återigen till uppräkningen av mina senaste telefoner i första stycket, så förstår ni att jag vant mig vid större. samtidigt var inte den mindre skärmen så handikappande som jag oroade mig för. ingen aning om varför faktiskt, men jag tycker just inte jag ser sämre eller behöver scrolla och zooma mer på denna än nån av de andra. titta på film skulle jag ändå inte göra i nån av de andra heller - tja möjligtvis mate 8 då i ett nödläge, men annars finns det ju surfplattor för det ändamålet.

    batteritiden är jag helt nöjd med, jag ligger på 50-60% vid läggdags vilket också innebär att jag skulle kunna klara även en sen utekväll utan att stödladda. det där säger förstås inte er nåt om vad ert användande skulle ge, men jag är inte alls besviken iaf. framförallt är jag väldigt positivt överraskad över att den toksörplande batteribugg jag fått in i både 6p och mate 8 här tycks vara frånvarande, trots samma appar och samma inställningar.

    ljudet har jag tyvärr inte hunnit testa då jag för det första så gott som alltid kör med blåtand och för det andra inte haft just nån tid för mig själv under de här dagarna.

    den här telefonen ger mig iaf en känsla som jag inte får med alla telefoner. den jag fått den allra minst med var väl 6s plus, visst den gjorde vad den skulle men jag kände mig totalt likgiltig inför den. med s6 edge + infann den där känslan sig väl aldrig i nån större utsträckning heller. mer med mate 8 och med 6p - men allra mest av de telefoner jag haft faktiskt med htc m8 och med nexus 6. jag tror det här är en värdig efterträdare till m8:an. jag kan inte låta bli att tänka på htc:s gamla devis "quietly brilliant" när jag hanterar den :).
     
    Vipan, corbendallas, indika och 12 andra gillar detta.
  14. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Gjorde ett nytt försök i Malmö idag, kolla elgiganten, mediamarkt, siba och netonnet. Men ingen hade en HTC 10 man kunde kolla på...
     
  15. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 227
    Mottagna gillanden:
    2 298
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    glömde namnge känslan ifråga, men vi kan ju kalla den för gollum-känslan - "my precioussssss" ni vet :D
     
    Vipan, Moridin och yarr gillar detta.
  16. Moridin

    Moridin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    HTC10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telavox
    Telefon:
    HTC10
    Tackar och väl skrivet!

    "Edit"
    ...både första och andra inlägget... :)
     
    kissidor gillar detta.
  17. yarr

    yarr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    557
    Mottagna gillanden:
    89
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5
    Telefon 2:
    HTC U12+, U11, 10, M8, M7
    Övrigt:
    Google Pixel Watch, TicWatch Pro 3 GPS
    Kollar man på mediamarkts hemsida så är det bara butiken i kalmar i hela Sverige som har den på lager i butik. Måste vara nån HTC fanboy som jobbar där som har prioriterat detta :P
     
    Herrputte, Moridin, kissidor och 1 annan gillar detta.
  18. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 227
    Mottagna gillanden:
    2 298
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    jo en liten aning har jag ju iofs som iaf delvis förklarar det - är faktiskt inte helt säker på om jag generellt föredrar virtuella eller fasta navigationsknappar, men i det här fallet med en lite mindre skärm än jag vant mig vid är det förstås gynnsamt att ha dem utanför :). visstvisst, de virtuella flyttar på sig - men inte alltid. och när de gör det ska man dra fram dem igen. jag tror summa summarum jag tycker det är mer elegant än praktiskt med virtuella knappar.

    ingen dealbreaker för mig personligen, men i jämförelse med vår 10:as föregångare får jag väl säga att fasta knappar var en bättre idé. synd på de där framåtriktade högtalarna iofs, men det var väl mer av ett partytrick än nåt jag faktiskt behöver ha.
     
    Moridin gillar detta.
  19. yarr

    yarr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    557
    Mottagna gillanden:
    89
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5
    Telefon 2:
    HTC U12+, U11, 10, M8, M7
    Övrigt:
    Google Pixel Watch, TicWatch Pro 3 GPS
    Hur är den svarta i jämförelse med M7an svarta? Om man endast kollar på färg/material är den mycket snyggare än M7an eller likvärdig?
     
  20. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 227
    Mottagna gillanden:
    2 298
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    jag hade inte m7 - men den är iaf ganska lik den gråsvarta nexus 6p, fast 6p har kanske en liten aning ljusare och typ brunare ton och 10:an en aning mörkare och blåare. för djävla snygga båda två iaf om man gillar sånt.

    men det ska också sägas att jag har fått ett pyttelitet jack i en kant, och där tittar det fram silvrigt - så ni är inte helt fel ute ni som vill välja silver. det är bara det att jag tål inte vita framsidor. (jag duttade lite med en svart märkpenna i jacket, nu syns det inte mer än jag står ut med). vet inte hur jag fick det, men jag har tappat den ganska många gånger utan att det hänt nåt så jag tror inte den är särskilt ömtålig egentligen.

    det är bara ett sånt aber att det ska dröja så innan man kan få tag i ett vettigt skal - nu var det enda jag hade hunnit hitta ett blankt genomskinligt TPU-skal som samlade kladdiga fingeravtryck tills jag blev vansinnig och slet av det.

    så trösta er en aning ni som väntar på silvriga - dels kanske ni hinner få skal innan telefonen, och dels är det faktiskt lite känsligare med en sådan gråsvart ;)
     
    Moridin och yarr gillar detta.