Problem: S6 Suger ström ur batteriet

Diskussion i 'Galaxy S6 - Allmänt' startad av Magnum81, 17 maj 2016.

  1. Magnum81

    Magnum81 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Har tröttnat rejält på min S6a...
    Trodde det sku lle bli bättre med nya uppdateringen, men icke!
    Mitt batteri håller 1/2 dag. SOT ca 2 timmar. Har fabriksåterställt den ett antal ggr.
    Google-tjänster och Android OS suger ur strömmen. Har stängt av Nu-kort etc som skrivits tidigare i forumet. Vill ju lixom inte stänga av grundfunktionerna i telefonen, som blåtand, gps osv... då känns det ju som att det är bättre att kasta macka med telefonen i sjön. Råd och tips? Lämna in den på felsökning/rep, andra bra tips? 1 år gammal.

    Bilden är tagen när jag kom till jobbet nere i källaren och inte använt den sedan jag tog bort den från ladaren, inte alltid så dålig mottagning. Screenshot_20160517-084205.png
     
  2. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Samma visa med min S7 så uselt överlag från Samsung och Google. Ett skit OS och nu efter snart 7-8 år med Android funderar jag på iOS. Att man ska behöva fabriksåterställa titt som tätt och felsöka och stänga av en massa funktioner.
    [​IMG]
     
    Last edited: 17 maj 2016
  3. IvanBoring

    IvanBoring Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Vet inte om jag tycker att batteritiden är så usel. Jag klarar mig lätt på en laddning om dagen vid normal användning (svårdefinierat) och har oftast runt 40-50% kvar på kvällen. Jag har aktiverat det mesta på luren så vad som ligger och drar på era telefoner är ju svårt att säga.

    Jämför man med min iPhone 6 så skiljer det inte så mycket om man väl börjar använda dem lika intensivt. iPhone tar däremot lite mindre "juice" om man låter den ligga, men det kanske inte riktigt är meningen :P

    Sedan får man ju även räkna in fördelar och nackdelar när det gäller andra saker på lurarna och då väger fördelarna på Android betydligt tyngre än de på iOS.
     
    jnsson gillar detta.
  4. Magnum81

    Magnum81 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Om du tittar på min skärmdump, så är det 88% kvar av batteriet, när den har varit i stby i knappt 2 timmar, dvs, telefonen har i princip varit oanvänd... Gissar att så inte lär läget med någon annan tillverkare som sony, htc etc etc... bara 2 processar har använts...
     
  5. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Jag hade riktigt bra standby tid men med tiden och uppdateringarna så är den usel nu. Bilden ovan hade jag 2h SOT, fick ut ca 4h i början så något skumt är det iallafall. Har bra täckning och oftast på wifi. Nu måste jag verkligen ha med laddaren varje dag, förut behövdes inte det.


    Obs oxå att det är i batterisparläge tom.. suck!!
     
  6. Trino

    Trino Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2013
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15 Pro
    Övrigt:
    Chromecast
    Magnum81 gillar detta.
  7. IvanBoring

    IvanBoring Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Jävligt tråkigt att ni fått så dålig batteritid men vad det beror på är ju svårt att säga. Om ni bor runt Göteborg så hade jag åkt till Samsung och pratat med dem. De har otroligt bra service och kan tänka mig att de gör allt för att få ordning på problemet. Bor ni inte där så skicka dit luren.

    Tror även att Samsung har servicebutiker på andra ställen i Sverige men är osäker på var. Googla på "samsung göteborg" så lär ni hitta.

    Vad ni inte ska göra är att skicka till de som er försäljare har avtal med. Har definitivt ingen bra erfarenhet av t.ex. Mobylife.

    Hoppas det löser sig för att välja en iPhone istället gör bara att man blir frustrerad på en massa andra saker. Tro mig, jag vet.

    Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
     
  8. Håcke

    Håcke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2011
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Tamefan helt omöjligt att få över 2 timmars skärmtid efter Marshmallow.....jo kanske om man har mörkaste display läget.. kanske batteriet som är på väg att ge upp? Det blir ju hett som tusan vid snabbladdning.

    Skall göra en till factory reset, löser det sig inte efter det går jag tillbaka till Lollipop.
     
  9. Magnum81

    Magnum81 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Tagit några skärmdumpar från gsam. Lite hjälp vore tacksamt... Nu är det så att jag kan ha 20%, använder telefonen i några sek, då hoppar den ner till 15% (får varning) en minut senare, ny varning 5% och sedan bara 1% kvar... kopplar in den i laddaren igen, och vips så är det på 12%. Nåt är skitfel, och jag kommer nog ringa till samsung på måndag.
    Screenshot_20160519-135313.png
    Screenshot_20160520-184951.png Screenshot_20160520-184936 (1).png Screenshot_20160520-184936.png Screenshot_20160519-135313.png
     
  10. IvanBoring

    IvanBoring Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    @ Håcke: Klarar två timmar utan problem. Gör som du skrev och kör en återställning.
    @ Magnum81: Något måste vara fel på din lur när den beter sig så underligt vid laddning. Gör som du skrev och ring Samsung och fråga hur du ska göra.

    Screenshot_20160521-005113.png
     
  11. Håcke

    Håcke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2011
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Jo, det skall bli en till återställning, men jag tror knappast det hjälper då förra inte påverkade. Nästa grej blir väl att ta analysera om det är nån/några appar som drar mycket.

    Blir lite konfunderad när man läser Swedroids recension av S6an och just batteritiden. De påstår att man kan köra en film i kontinuerlig loop under 581 minuter med halv ljusstyrka (?) och flightmode ON.

    https://swedroid.se/recensioner/telefoner/vi-testar-galaxy-s6-och-s6-edge-samsung-satsar-pa-design/

    Nån som vet vilken typ av film det rör sig om ? Jag skall prova med en film själv och flight mode så jag får en uppfattning om man ens kommer upp till en tredjedel av de dryga 9,7 timmar som man påstår batteriet skall räcka för.
     
  12. TazZy

    TazZy Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Jag kör endast på 3G då 4G verkligen suger ur batteriet på en halv dag för mig. Med 3G klarar jag minst en hel dag med ~3h SoT och då är 1h hearthstone-spelande inräknat.

    Inställningar -> Mobilnätverk -> Nätläge -> 3G/2G
     
  13. Magnum81

    Magnum81 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Grejen är ju den att man inte ska behöva stänga av väsentliga funktioner som 4G, blåtand wifi etc etc, för att få batteriet att räcka fram till läggdags. Då kan man ju lika gärna rota fram sin gamla sony ericsson k810. Telefonen är ju svindyr, och har inte gett valuta för pengarna tycker jag gentemot mig gamla S3a...
    Har nu skickat iväg min lur till Samsung för genomgång av "tekniker". Ska bli intressant och se om de hittar nåt fel.
     
    jnsson och Galaxy gillar detta.
  14. Håcke

    Håcke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2011
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Har inte hunnit göra en till återställning, men väl provat spela video i flygplansläge med MX player.
    Hade brightness 8/15, start 100% batteri och en film som rullade nästa 3 timmar.

    Batteriet hade då sjunkit till 72% vilket pekar mot mer än 9 timmar. Så att batteriet kan man nog utesluta.
     
  15. Magnum81

    Magnum81 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2010
    Inlägg:
    128
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Skickade in min telefon till Samsung service center i onsdags. Fick låna en Iphone på jobbet under tiden telefonen var på reparation (inte kul, var så arg på skiten, äppelskruttet altså!!!). Döm om min förvåning när telefonen låg i brevlådan redan på fredagen. Blev lite sur när jag läste servicelappen. Där stod det:
    Test av batteri - Ok
    Uppdatering av mjukvaran
    Fabriksåterställning
    Som om jag inte hade gjort det 5 gånger tidigare. Men nu är det så att det verkar fungera bättre Har använt telefonen sjukt mycket idag i jobbet, har 37% kvar, skärmtid 1,5 timmar, men mycket sms, telefonprat etc. Tidigare hade jag fått ladda telefonen emellanåt. MEN, jag tycker det ff är dålig kapacitet på batteriet för en pryl för runt 9k kr... Men det gjorde susen att skicka in den, så nu är jag ganska nöjd igen.
     
  16. daniisco

    daniisco Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2013
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Hur går man tillbaka till Lollipop? Är det lätt? :)
     
  17. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 453
    Mottagna gillanden:
    403

    MINA ENHETER

    Du menar hur öppnar du upp din mobil för fler otätade säkerhetshål?
    Nåväl, du hittar både senare 5.1.1 här, samt instruktioner (du bör nog göra en fabriksåterställning först, alltså rensa mobilen helt och hållet): http://www.sammobile.com/firmwares/database/SM-G920F/NEE/