Huawei P9- intryck och användarrecensioner

Diskussion i 'P9-serien' startad av pacmeyer, 5 maj 2016.

  1. MrLonghair

    MrLonghair Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2016
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P9
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S3
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S1
    ROM:
    CM13
    Platta:
    Acer A3-A20
    14 timmar med den och jag är positiv, även om jag ser förbi min kärlek för monosensorn som gammal fotograf. Känner noll bloatware som sex års användare av Samsung Galaxy mobiler och sedan en Acer platta, det som finns försvinner snabbt och lätt, jämfört med vad press-test exemplaren tydligen hade? Inga problem med EMUI för mig. Gillar chassit och storleken, vackert jobbat av Huawei att drämma in så mycket i så litet. Fingeravläsningen är överraskande. Kört SAMOLED(+) mobiler i sex års tid och blev snabbt van med denna skärm, ser inga skeva effekter från vinklar som en recensent såg. Om jag inte ser fel på kretsar och prestanda är detta ett rätt okej deal för pengarna än vad jag innan planerade köpa vilket var en viss 5800 kronors Snapdragon 620-mobil.

    Ljud:
    Rackarns drag i högtalaren men jag hörde snabbt under tester att skillnader fanns jämfört med Galaxy S3 och PC (wolfson DAC vs ljudingengörsmässig hårdvara). Med Sennheiser PX-100 II lurar och FLAC för tester börjar jag sätta fingret på det; frekvensåtergivningen matchar inte alltid (eh?) det vi är vana vid. Xylofonen som var en mysig ingrediens i en akustisk låt förut sticker här ut som topsy dunkas in i örat varje slag, även vid trygga volymer. Andra låtar kommer inte upp i samma sväng som förut när dom tappar precis tillräckligt med basfrekvenser för att få effekt, men i många låtar hörs det inget annorlunda? Eh?

    Foto och film:
    Inte det fräshaste filmläget med OIS bristen och lite rolling-shutter känsla (jag som tänkt filma PowerMeet), inte den utlovade rumpsparkaren på mörka vyer men mer än bra nog, den förtjänar djuprecensioner av bättre mer tekniska fotografer än mig. Att den kommer med RAW som standard betyder mycket, men jag har inte behövt justera mycket? Den gör bättre än en DSLR från 2009 med lätta medel så. Monosensorn och att använda den är rätt simpelt, men ack så effektivt ger den skönresultatet jag gillar, ser gärna mer kärlek till den från firmwareuppdateringar.

    (Mobilen jag hade före denna var en fyra år gammal Galaxy S3, klart jag är nöjd. Köpte denna pga mono-sensorn och vad den betyder för mig. Ska bidra med foton till kamera-tråden där jag skrev ytterligare om dom funktionerna.)
     
    thexps, zztop007 och pacmeyer gillar detta.
  2. Vipan

    Vipan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Erfarenheter av snabbladdningen?
     
  3. MrLonghair

    MrLonghair Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2016
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P9
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S3
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S1
    ROM:
    CM13
    Platta:
    Acer A3-A20
    Deras "fast charger" krävs för det, ser tydligen ut som den vanliga adaptern som medföljer men listar 9V utöver normala 5V A2. Intrycken från länder där den går att få tag på är väldigt goda.
     
    Vipan gillar detta.
  4. MrLonghair

    MrLonghair Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2016
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P9
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S3
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S1
    ROM:
    CM13
    Platta:
    Acer A3-A20
    Om ni köper case, titta noggrant på det först. Fick ett aliexpress case som verkade baserat på tidiga produktfoton och mått, jag behövde skära och klippa för att det skulle gå att använda utan 100% blockering av laser-modulen och utan att hårdstöra kamerasensorerna.

    $3.28 USD var iofs priset men ändå värt en heads-up. Här är före och efter, bara finslipning kvar. p9-casemod-doneish.jpg
     
    thexps gillar detta.
  5. Hixx

    Hixx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Det här är väl första telefonen på länge som ger mej wow-sensationer sen typ samma tid som swedroid blev till.
    Telefonen är snygg, tunn och smidig. Kommer från LG G4, där bluetooth alltid bråkade i min bil med kontakter som inte synkades, och därefter en Sony Z3+ som var den slöaste snabba telefon jag provat.

    Huaweis EMUI liknar utseende väldigt mycket MIUI som man latjade med på Google G2-tiden, men är ju såklart enormt utvecklat.

    För mej, som använder telefonen i arbetet gillar jag de små finesser som lagts till. I de flesta inbyggda appar och funktioner finns en tidslinje som gör livet lättare om man behöver gå tillbaka och hitta tex tidigare samtal, email osv. Att det finns en visitkortsscanner i adressboken är ju guld värt. Att det går att ångra sms inom 4 sekunder likaså. Kalendern är tydlig med många funktioner inklusive årsvy. Grym "klocka"-app gjorde att jag kunde skippa timely-appen, den inbyggda funkar jättebra.
    På det hela taget, bara en mycket trevlig upplevelse, och dessutom nåt nytt, och i mitt tycke en mycket fint polerad version av Android.

    Det jag inte gillar men överlever:
    Tangentbordet - bytt mot Xperias som är överlägset om man frågar mej.
    Ljudutgången ger tämligen mediokert ljud jämfört med min gamla Xperia.
     
    zztop007, thexps och Finskpinne gillar detta.
  6. Hixx

    Hixx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Hittade en ny feature. I sms-appen, om man tex skriver "lördag" så blir det en hyperlänk där du från smset kan skapa en kalenderpost direkt. Som sagt: EMUI verkar vara ett riktigt genomtänkt "kontors-OS". Jag gillart...
     
    zztop007 gillar detta.
  7. Vipan

    Vipan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Exakt vilket tangentbord har du laddat ner?
     
  8. jonne999

    jonne999 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ni som har kört den en tid nu, hur tycker ni att batteritiden är?
    Recensionen som Swedroid kör så säger dom ju att man måste göra lite handpåläggning för att optimera batteritiden.
     
  9. MrLonghair

    MrLonghair Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2016
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P9
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S3
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S1
    ROM:
    CM13
    Platta:
    Acer A3-A20
    Inget annat än det gamla vanliga spara batteri > ja klickandet och att tänka över vad man behöver låta rulla i bakgrunden. Att låta skärmen justera brightness per automatik är en rejäl sparare det med.

    Final Fantasy Brave Exivus mumsade för mycket batteri för min smak så det överförde jag till plattan (10% i timmen?) och fortsätter där. Jag fotograferar en massa, glor streams, skissar på musik, vine videos och twitter, stänger av mobilkommunikationer och wifi när jag inte behöver det, runt var tredje fjärde dag värst känner jag det är dags att stoppa in den på laddning i den användning jag ger den. Jag är nöjd.

    Det krävs en god tids användande för att ge en realistisk bild på battiertiden och inte bara hårdmörsa med bänktester och videospelande. Jag häpnas över att den inte tappar femtioelva procent över natten som min förra lur.
     
    Last edited: 24 maj 2016
  10. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det låter ju rätt bra? Det innebär i praktiken att du skulle kunna spela 10 timmar på en laddning?
     
  11. MrLonghair

    MrLonghair Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2016
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei P9
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S3
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S1
    ROM:
    CM13
    Platta:
    Acer A3-A20
    Det är svinbra. Jag har haft en PS Vita, det är otroligt att klara närmare tio timmar spel före batteriet ger upp. Det känns ändå batterihungrigt nog att få mig vilja ta med en bok om jag ska resa än att pyssla det där. (mindre hungrigt än att glo film enligt tester iofs)
     
  12. Vipan

    Vipan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Täckningen!
    Bytte från P8 till P9 och upplever täckningen som sämre. Jag har de senaste dagarna pratat i bilen (Bluetooth) när jag åkt på motorvägen och samtalen är av mycket dålig kvalitet. Har brutits flera gånger. Använder Hallon. Då är ju frågan om det är luren, operatören eller något annat tekniskt krångel.
     
  13. Hixx

    Hixx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Vipan och pacmeyer gillar detta.
  14. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Märker inte av någon större skillnad på P9 och mina föregående telefoner.
     
  15. Vipan

    Vipan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Tyckte att p8 var bättre! Huawei är ju känd för att ha 3 antenner som ger bättre mottagning. Vilka telefoner hade du senast?
     
  16. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    LG G5 2 veckor, Xperia Z3C 1 månad och Galaxy S6 Edge + ett par månader.

    Har haft Tele2 privat som jag nyligen sagt upp och 3 på firmaluren. Märker faktiskt inte så stor skillnad mellan telefonerna eller operatörerna om jag skall vara ärlig.
    Men bor i Malmö så förmodar de kan skilja sig beroende på plats i landet också med operatören.
     
  17. Vipan

    Vipan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Bor lite off. Fick ge upp S6 på grund av mottagningen. P8 var mycket bra. Men jag ska posta in mitt Telia kontantkort och testa.
     
  18. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    ah va tråkigt :/
     
  19. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    814
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    Lite off topic men bytte från s7 till nexus 6p. Upplever mottagning både radio och wifi som mycket bättre från huawei

    Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
     
  20. Vipan

    Vipan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2010
    Inlägg:
    659
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Folk i min närhet har försökt få mig att köpa den. Jag ska jämföra med min Motorola X Play.