Fingeravtrycksläsare försvinner

Diskussion i 'Xperia Z5 - Allmänt' startad av znorc, 15 maj 2016.

  1. znorc

    znorc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony XZ

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony XZ
    Platta:
    Sony Z4 Tablet
    Efter M-uppdateringen har jag nu vid två tillfällen råkat ut för att fingavtrycksläsaren försvinner från telefonen.

    Det börjar med att man försöker låsa upp med fingeravtryck och får till svar att "Ingen maskinvara för fingeravtrycksavläsning hittades" eller nåt i den stilen. Det kan vakna till liv av sig självt och ibland får man starta om mobilen.

    Efter ett tag så försvinner dock funktionen helt. Det är som att mobilen aldrig haft läsare. Det finns inga spår i menyerna. Fingeravtryckshanteraren är borta.

    Första gången (dagar efter M-uppdateringen) löste en Factory reset problemet. Nu har det alltså hänt igen och jag vill helst inte återställa om det kan undvikas.

    Tips?
     
  2. znorc

    znorc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony XZ

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony XZ
    Platta:
    Sony Z4 Tablet
    Kan meddela att några dagar efter mitt inlägg så fanns helt plötsligt fingeravtrycksläsaren där efter en omstart.

    Men nu är den borta igen! :cool: Började i eftermiddags igen med att säga att ingen maskinvara fanns och efter omstart så är rubbet borta.

    Nåväl, den kommer väl tillbaka framåt onsdag..
     
  3. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Jag tycker att det låter som problem vid hårdvaran, att något är fel på själva sensorn, för du har inte testat återställa ännu alls eller? :)
     
    dannejanne gillar detta.
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jo han hade gjort det en gång som han skrev i första inlägget. Luktar hårdvarufel.
     
    Honda gillar detta.
  5. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Tack, Ibland läsar man för snabbt hehe.

    Finns garantin kvar så kolla upp med Sony Care :)
     
  6. znorc

    znorc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony XZ

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony XZ
    Platta:
    Sony Z4 Tablet
    Garanti finnes och jag har annat garantiärende som jag tänkte bunta ihop med detta i så fall. Det kan t o m vara så att problemen är relaterade.

    Speciellt volymknapparna är väldigt indistinkta i känslan och man måste trycka ganska hårt för att det ska reagera. Inbillar mig även att powerknappen inte känns som den brukar.
     
  7. seekay

    seekay Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2012
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Hej. Jag har samma problem som du med powerknappen. Måste trycka in den extremt hårt för att den ska reagera, fingeravtryck funkar som det ska dock. Jag jämförde med en i butik, och det var stor skillnad.
    Blir att skicka in :-(
     
  8. znorc

    znorc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony XZ

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony XZ
    Platta:
    Sony Z4 Tablet
    Jag gjorde en fabriksåterställning igår och läsaren är fortfarande borta, så det blir till att lämna in för åtgärd!

    Har garanti till oktober, så kanske kan invänta nån ny trevlig modell så att jag slipper stå utan mobil medan den är på rep.
     
  9. elzza

    elzza Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2013
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har samma problem med min, känns surt att skicka iväg den och bli utan flera veckor.
    Nån som har skickat iväg den och fått reda vad dom gjorde?
     
    Last edited: 14 jun 2016
  10. Fredrik_Spindel

    Fredrik_Spindel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Även jag har samma problem. Borta i menyn under säkerhet och text om maskinvara som saknas. Fungerade inte det sista tiden innan sista uppdateringen till 6.0.1 men kom tillbaka vid uppdateringen. Idag slutade det fungera igen och omstart(er) gör ingen skillnad.

    Vid reparation via PCC tappar man väl alla inställningar och får starta om från scratch? Isåfall inget jag orkar med (särskilt inte om det kanske inte ens hjälper), än mindre sugen på att skicka in på garantin.
     
  11. znorc

    znorc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony XZ

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony XZ
    Platta:
    Sony Z4 Tablet
    Tog smällen idag och lämnade in mobilen. Passade på att ta tillfället i akt och byta upp mig.

    Efter att ha haft en Sony X10, Arc, S, Z, Z1, Z2 och Z5 så blev det nu en.. S7 Edge!

    Vissa saker är bättre, andra sämre.. Vi får se var vi landar till slut.
     
  12. znorc

    znorc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony XZ

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony XZ
    Platta:
    Sony Z4 Tablet
    Har idag fått utlåtande från verkstaden att det inte är ett garantiåtagande "pga yttre åverkan/tappskador".

    Den är lite kantstött i ena hörnet.

    Problemet med läsaren uppstod cirka två månader innan kantstötningen uppstod.

    Fått kostnadsförslag på 3688 kr för displaybyte.

    Att man alltid ska behöva kriga..
     
  13. znorc

    znorc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony XZ

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony XZ
    Platta:
    Sony Z4 Tablet
    Skrev ett mail en timme efter att jag fick kostnadsförslaget. Ett starkt formulerat mail där jag ifrågasatte deras beslut. I måndags fick jag sms att min mobil fanns att hämta ut utan kostnad.

    Kanon, tänkte jag!

    Nädå, den var tillbakaskickad utan åtgärd mot debitering för att jag inte hade svarat på kostnadsförslaget.

    ....?

    Jag hade lite problem med min Z för några år sedan. Fick kriga rejält för att få den utbytt efter en vattenskada. Telecare var det som slog ner mitt garantianspråk 4-5 gånger innan jag fick igenom det. Det påstods att den var trycktestad och minsann inte läckte in vatten. Jag hade haft luckorna öppna.

    När jag fick hem den, utan åtgärd, gjorde jag mitt eget trycktest:



    :-)

    Telecare gick för något år sedan samman med Deltaservice och bildade Mobylife. Och det är där min mobil befinner sig idag.
     
  14. znorc

    znorc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony XZ

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony XZ
    Platta:
    Sony Z4 Tablet
    Det är alltså dessa tappskador/yttre åverkan som Mobylife hävdar ska ha dödat min fingeravtrycksläsare.

    Mobylifes egna bilder.
     

    Bifogade filer:

    • bild1.PNG
      bild1.PNG
      Filstorlek:
      581,6 KB
      Visningar:
      219
    • bild2.PNG
      bild2.PNG
      Filstorlek:
      614,3 KB
      Visningar:
      255
    • bild3.PNG
      bild3.PNG
      Filstorlek:
      609,2 KB
      Visningar:
      234
  15. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Hej znorc, det var väldigt tråkigt att höra det som hänt din enhet. :(

    Hur har du gått till väga när du skickade in din enhet, och är kostnadsförslaget endast för displaybyte? 3688kr för endast displaybyte låter väldigt dyrt, i det fallet rekommenderar jag att du skickar in den via Xperia Care+ istället där vi har fast pris för displaybyte:
    http://repair.sonymobile.com/se/#/
    Kostnaden för endast displaybyte förutsatt att du använt Xperia Care+ är 1495kr med arbete och frakt inräknat (totalkostnad).

    Jag har ingen specifik information kring ditt ärende, men display och ram är samma del och byts därför tillsammans. Som det ser ut på bilderna finns tappskador i ramen vilket inte omfattas av vår garanti (yttre åverkan), därav kan de inte byta strömknapp inom garanti då det rör sig om samma del fastän det kan vara så att problemet med fingeravtrycksläsaren egentligen är inom garanti. Du nämner att skadan i ramen uppstod efter problemet med läsaren, men tyvärr kan serviceombudet bara undersöka och bedöma enheten i det skick du skickar in den i.

    Det är som sagt svårt att uttala sig om ditt specifika ärende då det inte är via oss du skickat in den. Om du är missnöjd med serviceombudets beslut kan du alltid kontakta din återförsäljare för att ställa en reklamation, på så sätt får vi möjlighet att kika på ärendet från vår sida. Alternativt kan jag rekommendera Xperia Care+ som jag nämnde tidigare i svaret, då sker hanteringen via vår egna support om du skulle ha frågor och funderingar.
     
  16. znorc

    znorc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony XZ

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony XZ
    Platta:
    Sony Z4 Tablet
    Enheten ligger sedan en dryg vecka sen hos Sony för reklamation, så det är på gång.

    Enheten skickades ursprungligen in till Mobylife via mitt inköpsställe, MediaMarkt Örebro.

    Utifrån Ifixits teardown-video så klurade jag ut att ramen var en del av displayen. Jag undersökte saken efter att jag blev minst sagt ställd när man ville byta ut min helt felfria display.

    Merparten av "yttre åverkan" är normalt slitage från att ligga i en arbetsbyxficka, det är inte tappskador.

    Ja, den har fått en kantstötning i ett hörn, men det var som sagt flera månader efter att problemen började.
     
  17. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Jag förstår, det är som sagt svårt för mig att svara kring ditt specifika ärende utan att vara insatt så spekulationerna från min sida var mer generella sett till hur serviceombudet brukar resonera. Om du har en reklamation upprättad så rekommenderar jag att du inväntar beslutet i första hand.

    Edit: Märkligt att du väntat någon vecka på beslut, det brukar oftast ske samma dag/någon dag efter. Kan du kontakta vår support på chatt eller telefon så ser vi över reklamationen i samtalet? Egentligen mest så att allt ser rätt ut då hanteringstiden verkar lång. Du kan använda länken nedan:
    http://support.sonymobile.com/se/contactUs/
     
  18. znorc

    znorc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    14
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony XZ

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony XZ
    Platta:
    Sony Z4 Tablet
    Fick igår det goda beskedet att enheten repareras under garanti! Det lönar att stå på sig när man vet att man har rätt.

    Firar framgången med att sälja S7an och ge Sony förnyat förtroende. Var precis iväg och köpte en XZ. :-) S7an har för mycket bluetoothproblem för att jag ska kunna behålla den.
     
  19. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Ah, det glädjer mig att höra att du är nöjd och att det löste sig! :D