Hur ofta byter din arbetsgivare ut din jobbtelefon?

Diskussion i 'Allmänt' startad av garpen0, 8 mar 2016.

?

Hur ofta byter din arbetsgivare ut din jobbtelefon?

  1. Efter 1år

    3,7%
  2. Efter 2år

    48,1%
  3. Efter 3år

    48,1%
  1. jonko

    jonko Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2014
    Inlägg:
    389
    Mottagna gillanden:
    556
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20
    ROM:
    stock
    Vid behov men frågar man snällt så är det inga problem att ta ut en ny efter två år, vi är dessutom mer eller mindre helt fria att välja telefon efter eget tycke.
     
  2. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jag är IT-admin på min arbetsplats. Vi byter endast mobiler vid behov. När någon behöver en ny ger jag i första hand en begagnad som någon som slutat lämnat. Nästan alla kör Iphone 5s. Själv har jag en 6:a.

    Huvudlöst av ett företag att lägga pengar på mobiler tycker jag. Det kostar mycket pengar och ger inget nämnvärt tillbaka. Tycker man det är viktigt kan man köpa en egen.
     
  3. Theez

    Theez Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    44
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact
    Info:
    Nova launcher prime
    Är väl byte efter 2 år eller vid behov som gäller både telefon och arbetsdator. Valet står mellan senaste iPhone eller någon sleten Android.

    Har möjlighet att använda jobbtelefonen privat mot en mycket liten kostnad, fast den stängs av när arbetskläderna åker av på eftermiddagen! Inte ska man ta med sig jobbet hem... :)
     
  4. garpen0

    garpen0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    132
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Stort tack för alla svar i tråden! Detta fick mig att inse att det kanske inte var så ovanligt med tre år ändå för att få en ny jobbtelefon. Får då bli en s8a nästa år med usb type c (förhoppningsvis).
    Även om det känns surt när jag ändå jobbar på ett stort telekomföretag såklart. Är mindre besviken nu än när jag skapade tråden och undersökningen.
    Tack igen och trevlig kväll!
     
  5. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    Får ny telefon när jag vill, dock under flera premisser, den gamle ska vara sönder och sen den nye är en avlagd chefstelefon. Min förre var en Samsung s4 (riktig mög jämfört med s3 men men) nuvarande en iphone 6 (också mög)

    Har dock privattelefon i jobbet med (främst pga telefonnummer. Privata ringer kolleger och släkt etc, jobbluren ringer kunder och chefer på)
     
  6. IngeBlom

    IngeBlom Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2016
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Efter 3 år dessvärre..men det är inget jätteproblem egentligen, även om det alltid är kul med lite nya prylar!
     
  7. thex

    thex Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2009
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    Stock
    Mitt företag kör med en pott som fylls på med 5 000 per år, tak på 15 000. Men där ingår även laptop som ska köpas för de pengarna ifall man vill byta upp sig. Får använda telefonen privat, så jag tror i princip inga kör med dubbla telefoner. Endast de säkerhetskrav som O365 kräver när man ansluter mailen.

    Även fast det är ex moms så räcker ofta inte 5 000 för det senaste, så då får man lägga till resten själv.
     
  8. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Tragiskt om folk betalar mellanskillnad för dyrare mobil än företaget vill betala. Ser flera problem med detta. Hur inventeras den telefonen, vad blir värdet, tar företaget hela värdet? Hur görs förmånsbeskattningen? Vem äger telefonen och hur löser man detta vid eventuell uppsägning? Ska man ha ett så specifikt regelverk ska det baske mig vara korrekt även juridiskt.

    Sista arbetsgivaren jag hade lät mig använda min privata telefon och privata abonnemang i arbetet men han ogillade verkligen privata samtal under arbetstid men gillade skarpt arbetsrelaterade samtal på fritiden, det var också tragiskt
     
    garpen0, stealth.pilot och papichulo gillar detta.
  9. thex

    thex Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2009
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    Stock
    Jag håller med om att det är "fel" med att själv betala för en telefon man inte äger. Även om man använder den som om det är ens privata så är det ju på pappret inte din utan företagets telefon.

    Detta får kan ju även få konsekvenser då företaget även äger allt innehåll i telefonen, typ SMS. Förmånsbeskattning tror jag inte det blir på en telefon då den ses som ett arbetsredskap. Vid uppsägning tror jag de flesta lämnar tillbaka den även om man bör kunna köpa loss den.
     
  10. stealth.pilot

    stealth.pilot Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2012
    Inlägg:
    704
    Mottagna gillanden:
    230
    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Jag vill inte ens ha en arbetstelefon längre, har fått 4st dem senaste 3 år, allt pga olika projekt och säkerhetsrutiner:mad::ehm: Jag får använda telefoner privat men gör inte de, lämna alla på jobbet, då har jag min ro.
     
    hickan gillar detta.
  11. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Har man ett bruttolöneavdrag för inköpet så finns det ju på pränt att ägandet är delat
    Jag trodde inte man betalade för en telefon man inte använder på fritiden, det är ju i så fall ännu mer tragiskt. Återkommer till bruttolöneavdrag om det nu är sånt som gäller för betalningen av delägarskapet. Det måste finnas skattetekniska sidor av detta, jag är för dåligt insatt för att beskriva dessa.

    Sen tror jag att ett sånt här beteende går under skatteverkets radar, risken för upptäckt är nog liten men som jag skrev, om man sätter upp strikta regler för sånt här från arbetsgivarens sida borde de hålla juridiskt. Som jag ser det borde inte arbetstagare inte erbjudas dyrare telefon (eller annan förmån) om det inte går till på ett sjysst sätt.

    Sen tycker jag att allt inte är svart eller vitt. Om man anser att ett fint yttre är viktigt för exempelvis säljares image som då landar i företagets image då ska de ha en "coolare" hårdvara medan andra mer osynliga arbetstagare (kontorist, lokalvårdare osv.) inte ska ha det men däremot supporten om man jobbar med sådan hårdvara. Eller också är det en arbetsgivare som anser att alla anställda ska ha likadana förmåner och då är det också ok, glada medarbetare är duktiga medarbetare. Men då är det en förmån och inte ett arbetsredskap.
     
    bernard gillar detta.
  12. snigel1

    snigel1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2011
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har eget företag så det är upp till mig.

    Oftast sker byten i samband med att den gamla åker i backen så illa att den inte funkar längre, vilket tyvärr sällan överskrider 1-2 år.

    Men jag hajjar inte det här med att man MÅSTE ha en ny telefon hela tiden? Är ni 15 eller? Och vem fan bryr sig om vad andra tycker och att det skulle vara någon sorts representativ pryl på kundmöten?

    Jag ser inga problem i att ha en telefon tills den inte längre fungerar eller gör det den behöver göra.

    Min iPhone 3gs levde nog ändå i ca 3 år. Kommer ihåg att kollegorna på stället jag jobbade på då tyckte det var smått provocerande att jag inte tog emot iPhone 4/4s när de erbjöds till de anställda.

    Men varför låta sig slukas upp i nextopia och hetsen att man ska ha det senaste hela tiden? Vad tillför det i era liv om ni får en halv gb mer ram och lite bättre skärm i mobilen? Snacka om att ha vara fast i ekorrhjulet om man tror att det ska förbättra ens liv ;)

    Den intressanta innovationen sker oftast inom mjukvara och inte hårdvara...

    Det är ju smått absurt att ny telefon vartannat år är norm, om man säger att skaffar sin första när man är 15 och lever till 85 så är det alltså 35 smartphones i en livstid. Bisarrt..
     
    bernard gillar detta.
  13. Spineshank

    Spineshank Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    51
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro
    Vårat företag budgeterade 180000-220000 på nya telefoner. Jag kom med invändningar mot det som sedan blev klubbat. Samsung Xcover 3... Säkerligen helt ok som jobblur, men då vi använder NFC i stort sett hela tiden så vart det en miss. Väldigt dålig räckvidd på rfid-läsaren iom det robusta skalet.

    Edit: ca var 3 år byts det lurar
     
    Last edited: 29 maj 2016
  14. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Vet inte om jag måste berätta att du har fel. Du vet nog redan att allt inte är svart eller vitt.

    Minns ett kundmöte jag hade där jag tog privata bilen och parkerade, gick in och letade efter kunden. Hittade honom efter en stund. han tittade förvånat på mig och sa "Jaha, är du här? Jag såg bara en rostig Opel där ute". Image är viktigt inom den säljande sfären. Golf skulle väl knappast existera utan nyttan företag emellan. Många handslag görs där mellan hål 1 och 19. Kanske mest på det 19:e Sen kan man ju tycka att det är fel. Att man som egenföretagare ska köpa sargreklam på Rocklunda bara för att det stärker imagen för vill man sponsra idrott borde ju barn- & ungdomsidrotten vara mer etiskt korrekt?

    Förresten bytte grannen bil -- igen

    Rörfirman här är direkt motsatsen, de har nog 5 gamla folkabussar från tidigt nittiotal typ. Fan det är lite Roy och Roger-varning på dem, eller Stig Helmer, lite av båda
     
    garpen0 gillar detta.
  15. snigel1

    snigel1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2011
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag tycker då det är mer anmärkningsvärt i en negativ bemärkelse med en prylbög som springer och köper det senaste hela tiden än om någon har en tre års gammaldags telefon. Har svårt att ens tro att jag skulla notera det

    Hur som helst hellre det än att ge smslåne-vibe
     
    Last edited: 28 maj 2016
  16. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det är väl upp till var och en att köpa telefon hur ofta man vill. Har man ett starkt mobilintresse så ser jag inget konstigt med det det är som vilken hobby som helst som folk väljer att spendera pengar på. Vissa går igång på frimärken andra mobiler.
     
  17. Eder

    Eder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo P2
    Tänk vad pengar som skulle kunna sparas om man bytte batteri istället för telefon. Det är mobiltillverkarna väl medvetna om också eftersom ytterst få producerar telefoner med utbytbart batteri (på de flesta kan man dock byta ut det ändå, bara varierande svårighetsgrad).

    Har ingen jobbtelefon. Byter c:a vart tredje år, mest för att inte hamna efter i OS-utvecklingen.
     
    Last edited: 28 maj 2016
  18. oket

    oket Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2016
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    När telefonen går sönder..så man kan sitta med en Ericsson K750i om den fortfarande fungerar....