AppsToSD kan inte partitionera mitt SD

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Sisane, 21 jul 2010.

  1. Sisane

    Sisane Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag (andoidnybörjare) har nyligen rootat min Desire och den största anledningen var att kunna ha fler appar än det begränsade minnet tillåter.
    Första tiden hade jag originalROMet, men efter att flera gånger försökt få APP2SD att partitionera mitt originalSD på 4GB (både med ROM Manager och med AM Desire Recovery) utan att lyckas har jag nu både bytt till Opendesire 1.0c och köpt ett större SD-kort, men problemet kvarstår. Jag lyckas inte få minneskortet partitionerat och få APP2SD att fungera.

    Frågor:

    • Ska jag inte kunna använda App2sd med rootat originalROM?
    • När Apps2SD märker att partitionen saknas ska jag kunna partitionera genom att dra EXT till ca500MB, men jag kommer aldrig förbi "Boot now". Det händer inget när jag trycker på knappen. Vad kan jag göra för fel i en såhär uppenbart enkel uppgift som att dra till rätt storlek och trycka på en knapp?
    • Har jag bara haft världens otur och fått två defekta minneskort (Sandisk båda två) eller är det fler som haft liknande problem?
    Jag HAR provat att formatera om det större kortet (inte bara snabbformatering) både monterat i telefonen och sittande i en kortadapter direkt i datorn (winXP), men utan resultat.
    Eftersom jag inte hittade någon tråd med liknande problem är jag kanske bara för korkat för att lyckas och skulle i så fall uppskatta om någon vill göra en enkel handledning för partitionering av SD-kortet.
     
  2. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Skapa en bootskiva/usbpinne med passande linuxdist och partitionera kortet därifrån.
    Kör du Ubuntu så finns GParted med som standard direkt så det är bara att köra. Det är grafiskt.

    För att skapa ett bootbart usbminne så rekommenderar jag http://unetbootin.sourceforge.net/
     
  3. markuz85

    markuz85 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Fungerar direkt i Windows med Paragon partition manager också. Finns säkert något gratisprogram som klarar det också..

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  4. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Med originalrom ? Du måste ha en rom som stöder app2sd.

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  5. sandstroem

    sandstroem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Partitionerade SD-kortet genom ROM Manager utan problem. För att göra detta så måste du ha root samt recoveryn installerad om jag inte minns helt fel. (denna installerar du via ROM Manager).

    För att kunna köra Apps2sd så måste ROMen ha stöd för detta.

    Kör med DeFroST och det fungerar riktigt bra.
     
  6. Sisane

    Sisane Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för era snabba svar.
    Jag fick till partitioneringen i natt genom att byta tillbaka till AM Desire Recovery och partitionera SD'n där.
    Nu har jag enligt Quick System Info ett A2SD storage på 457MB varav 355 är lediga, men när jag försöker starta AppToSD får jag ett nytt felmeddelande "Oops! Looks like you need to go through the tutorial to set up apps to sd..." med en hänvisning till utvecklarens tråd (512743) på xda-dev. Nu har jag i ärlighetens namn inte läst alla 143 sidorna, men den video jag hittade på unlockr berättade att metoden är Obsolete.
    Ska jag trots detta försöka med kopiering enligt:
    su
    cp /sdcard/init.rc /data/
    cp /sdcard/a2sd.sh /data/

    eller är det bara för G1?
    Jag fick uppfattningen att det skulle gå att köra Apps2SD med originalROM, men har antagligen missat något. Menar ni att inte heller Sensefroyo_v1.0c har stöd för detta?

    Finns det olika appar eftersom det ibland kallas APP2SD, AppsToSD, A2SD osv eller är det samma sak vi pratar om? Jag har sett att det finns med + efter och att det då stöder cache.

    Om jag nu har fått till partitioneringen kommer ett nyare ROM att själv installera APP2SD eller stöter jag på samma problem även där tror ni?
     
  7. sandstroem

    sandstroem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Apps2sd, appstosd och allt vad det heter är samma sak.

    I Froyo så kommer stödet för Apps2SD inbyggt i operativsystemet. För att kunna flytta appar till SD-kortet så måste appen vara utformad för detta ändamål.

    Med Apps2SD+ lurar man helt enkelt systemet så alla program installeras på SD-kortet istället för det interna minnet. För att bl.a widgets skall fungera korrekt bör man därför flytta dessa till det interna minnet i efterhand.
     
  8. willexmen

    willexmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har försökt att göra det två gånger med Rom manager, men får det inte att fungera. Den formaterar hela hårddisken och så men dom installeras inte på sdkortet. Fick t.om med ett program "setinstalllocation" där jag valt extern.

    Finns det något program så jag kan se om jag har gjort en partition? För jag ser ingen på minneskortet.

    Jag har DJdroid v1.1 R1. Där ska tydligen a2sd+ fungera dvs att cache sparas också på minneskortet. Om jag går in på hantera program så står det att alla filer är sparade på minneskortet. Jag kan också välja att flytta över alla filer och viceversa. Men ändå så förlorar jag minne på internaminnet.

    Det konstiga är att på senaste så installera jag ett program på 3mb. På minneskortet förlora jag ca 10mb och 3mb på interna. så jag förlorar fortfarande på båda.


    EDIT: Nu laddade jag ned quicksysteminfo och såg att jag hade a2sd och att jag hade från 230mb bara 140mb ledigt. På interna minnet hade jag från 141mb bara 100mb. har kanske ca 8 applikationer. Så vad är det som är fel här. Eller är det att man lurar mobilen så den fortfarande tror att det är internaminnet som sparar applikationerna?
     
    Last edited: 21 jul 2010
  9. ENDOSKELLETONT800

    ENDOSKELLETONT800 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2009
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Har också DJDroid v1.1 och samma problem som du nämner ovan.
    Det verkar som om applikationerna "bara" kopieras till minneskortet och inte "flyttas" som det är tänkt. Har förmodligen missat nåt eller inte formaterat sdkortet korrekt. Hur ska ett korrekt formaterat sd kort se ut och vilka mappar bör man finna där ?
     
  10. sandstroem

    sandstroem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Ska väl vara så.. äter lite interminne på min också.... :)

    [​IMG]
     
  11. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 329
    Mottagna gillanden:
    1 629
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det interna minnet påverkas ibland ändå.
    Jag har kanske 40 apps och 100mb ledigt på internminnet och min a2sd+ funkar fint.
     
    Last edited: 21 jul 2010
  12. sandstroem

    sandstroem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jäpp!
     
  13. willexmen

    willexmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur mycket applikationer har du?

    Jag räknade ut att jag hade 45mb av spel och applikationer. På interna minne hade jag 100mb kvar vilket 45mb är borttaget. På a2sd hade 100mb försvunnit. Så den drar rätta mängen av på interna + att den drar bort mer på minneskortet.

    Är inte detta konstigt?

    Btw, hur fick du det mörka temat och ikonerna?
    * lägger upp en bild om några minuter
     
    Last edited: 21 jul 2010
  14. sandstroem

    sandstroem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    125 st har jag :)
     
  15. willexmen

    willexmen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ojoj, med då är det ju något fel med min a2sd. Vet inte hur jag ska fixa detta men hittade en fil som ska fixa detta. Vet inte om den går till alla rom men det kanske ni vet.

    http://www.mediafire.com/?d3mwluzmfz5

    Någon applikation så jag kan prinscreena skärmen?
     
  16. sandstroem

    sandstroem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

  17. ENDOSKELLETONT800

    ENDOSKELLETONT800 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2009
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Hejsan!

    Så här ser det ut på min desire med DJDROID V1.1

    Copilot
    google earth
    Racing Thunder 2
    abduction
    arla köket
    barcode scanner
    Blow up lite
    es file explorer
    imdb
    iron sight lite
    google maps brut
    robo defence
    tapatalk pro
    toonwars lite
    tunewiki
    zedge
    screenshoot

    Går man in under inställningar ->program->hantera program och klickar på fliken för sdkort, så ser man applikationerna där men i olika antal mb alltså hela applikationen verkar inte ligga på minneskortet?

    exvis på sd kortet

    Google Earth = 16.44mb
    Racing Thunder 2 lite = 2.94mb
    Google maps brut = 2.66mb
    Tunewiki = 2.13mb

    Är det något fel med detta eller kan inte alla program installeras på sdkortet ?
     

    Bifogade filer:

  18. sandstroem

    sandstroem Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Det ser korrekt ut...
     
  19. markuz85

    markuz85 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Du ska välja "internal" eller "default" i setinstallocation. Den är till för FroYos inbyggda apps2sd som inte är lika bra som den "gamla".
    Då tror telefonen att den installerar apps på internminnet när de i själva verket hamnar på SD-kortet tack vare apps2sd, som ska fungera automatiskt om du har en ext-partition.

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  20. ENDOSKELLETONT800

    ENDOSKELLETONT800 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2009
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    När jag ändrar till external i modinstallation appen som finns i djdroid så fungerar det att manuellt flytta programmen från telefon till sdkort, annars är knappen "flytta till sdkort" ej valbar ?

    modinstallation

    0 = Auto
    1= Phone
    2= External

    ?
     
    Last edited: 22 jul 2010