Problem: Inget OTA för Marshmallow

Diskussion i 'Galaxy S6 - Allmänt' startad av Blipp-Blopp-Bob, 8 jun 2016.

Taggar:
  1. Blipp-Blopp-Bob

    Blipp-Blopp-Bob Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Sitter på en ny samsung s6, inköpt från telefon shoppen.
    Min kollega köpte från ett annat ställe och fick sin Android 6 uppdatering OTA direkt han startade den.
    Men jag har inte fått någon än.

    Jag har provat:
    * manuellt tvinga till OTA.
    * Provat leta uppdatering med Smart-switch.
    * Factory-reset för och sen provat stegen ovanför igen.

    Allt med samma resultat, ingen uppdatering...

    Min model är Samsung s6 - G920F.

    Har ni något mer man kan prova?
    Vill helst inte flasha då det har gått tokigt för mig förr.
     
  2. Radon

    Radon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2010
    Inlägg:
    450
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 6s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 6s
    Testa och stäng av Wi-fi och sök uppdateringen om du inte redan gjort det.
     
  3. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 455
    Mottagna gillanden:
    404

    MINA ENHETER

    Förmodligen så har du fått en importerad mobil, från en region som inte det har släppts Android 6 till ännu.

    Vad har du för region (CSC) kod?
    I telefon-appen så skriver du in *#1234# så får du upp den, de tre bokstäverna efter G920F talar om vilken region/CSC din telefon tillhör.

    Vill du själv lägga in Android 6, NEE är den nordiska obundna versionen. Själv tänkt jag att jag ska slänga in den senaste franska XEF i helgen.
    Här så kan du se hur man kan göra; https://swedroid.se/forum/threads/a...-1-foer-galaxy-s6.129881/page-13#post-1864453
     
  4. Blipp-Blopp-Bob

    Blipp-Blopp-Bob Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Det står "AUV" efter G920F, hittar det inte i referenslistna:
    http://ykkfive.blogspot.com/2011/11/samsung-csc-code-reference.html#.V1-qtvmLTmE
    Antar att det inte är nordiskt. :S
    Vill helst inte flasha om den då det är jobbtelefonen samt sist jag flashade så gick det inte så bra. :)

    Tog kontakt med de som sålde mobilen och frågade om det verkligen var en importerad.
    Fick detta svar:
    Hej,

    Alla våra telefoner är avsedda för EU och därmed Sverige, så det skall inte vara några problem :)

    Med vänlig hälsning/ Best regards!
     
  5. IvanBoring

    IvanBoring Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Hmmm... Deras svar är ju en sanning med modifikation. Samsung har ju en egen region i Norden så problemet är att om det ska göras något på garantin så kan du inte lämna den hos någon reparatör som har avtal med Samsung Nordic. Har själv råkat ut för detta för några år sedan och det var tvärstopp vid garantireparation så jag hävde köpet.
     
  6. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    Personligen skulle telefonen skickas tillbaka med hänvisningen att denna inte är för rätt marknad och således inte får uppdateringar. Sen skulle telefonen inköpas på samma ställe som din polare.

    Edit: det som står i svaret ovanför ang garanti talar än mer för att lämna tillbaka telefonen. Häv köpet omedelbums är mitt råd.
     
  7. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 455
    Mottagna gillanden:
    404

    MINA ENHETER

    AUV = Austria Vodafone, allstå är den "märkt" med Vodafone (Österrike) jox.
    Jag hade laddat ner NEE (den nordiska versionen) och lagt in den själv, det händer inget med garanti eller dylikt. Se tidigare inlägg.
    Själv tog jag och la in den franska XEF i helgen, vilket fungerar bättre i min mobil än NEE.
     
  8. IvanBoring

    IvanBoring Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    816
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Det är säkert som du skriver att vilken image man kör spelar ingen roll på garantin. Nu är det några år sedan jag skickade min på garantirep (tror det var en SII) och när de såg serienumret så blev det blankt nej. Hade sedan lite dispyter angående "gråimport" med säljaren som menade att det inte stämde. Men efter koll med Samsung så visade det sig att det var rätt. Blev irriterad och säljaren betalade tillbaka pengarna efter en del diskussioner.

    Tyvärr verkar det ju som att "gråimport" fortfarande är ganska vanligt och tyvärr är det ju konsumenten som kan drabbas om det blir problem. Om det fortfarande är samma regler som gäller vill säga.....
     
    Last edited: 14 jun 2016
  9. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 455
    Mottagna gillanden:
    404

    MINA ENHETER

    Och för den som är intresserade så kom det en ny XEF (den franska firmwaren) igår.