Stora tråden om Android vs iOS/Apple

Diskussion i 'Off Topic' startad av Sper, 7 jun 2010.

  1. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Det är 512 MB ROM, ja, men bara drygt 100 MB är tillgängligt för användaren.
     
  2. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Det är vissa punkter som iPhone 4 utmärker sig på, kontra Desire, som skärmupplösningen, grafikprocessorn och kameran (nu talar vi kvalité, inte megapixlar).

    Men man kan förstås även hitta fördelar för Desire kontra iPhone 4; AMOLED ger härligare fäger och överlägsen svärta, utbytbart batteri och expanderbart lagringsminne, ingen extern antenn som riskerar att leda till signalförlust/sämre datahastigheter, en processor som sannolikt är snabbare (processorn i iPhone 4 uppskattas vara nedklockad till mellan 700 och 800 MHz).

    Det är således bara en fråga om att "leta på rätt ställen" om man vill framhålla den ena som bättre än den andra.

    Rent allmänt skulle jag dock personligen säga att iPhone 4 har vassare hårdvara - den är trots allt 7-8 månader nyare.
     
  3. Datasnuten

    Datasnuten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  4. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Javisst! Släng på mer RAM och större skärm till Desires plusslista, samt framvänd kamera till iPhones plusslista, så har du nog sammanfattat de nämnvärda skillnaderna.

    Jag vet inte riktigt hur man på basis av ovanstående kan säga att den ena telefonen är "överlägsen" den andra rent generellt. Visst, för vissa särskilda tillämpningsområden så kan man säkert säga det, men inte generellt.

    Ser man till diverse prestandatester mot den ~Desireekvivalenta Nexusen så verkar ju den vinna (marginellt) i de flesta typiska benchmarks som brukar utföras, exempelvis ladda en webbsida osv.
     
  5. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Ja, det beror dock mycket på androidversion. Med 2.2 så går N1 nästan alltid segrande ur striden, med 2.1 är förhållandet det omvända.

    ...vilket förstås visar att mjukvaran är minst lika viktig som hårdvaran. Jag brukar mest se hårdvaran som en fördel i ett längre prespektiv, mer framtidssäkrad ju kraftfullare den är, varför jag skulle välja en SGS 10 gånger av 10 just nu. Mjukvaran fixar jag själv ändå.
     
  6. zyxey

    zyxey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Även med amoled är desire stenolder redan nu, inte bara för att man inte kan installera apps utan för att den displayen är kass och "rosa" jämfört med Galaxy och förmodligen Iphone 4 oxå, detsamma gäller även digitizern som känner av fingrarnas rörelser. Finns youtube klipp på hur dåkig den är, dessutom är grafik processorn bra mycket långsammare än IP4, och Galaxy´n är klart snabbast av dom alla. Skulle aldrig köpa en Desire idag, vet hur det var när jag köpte min Hero i november förra året trodde på en android 2.1 uppgradering innom kort men när den kom så var mobilen stenålder, precis som desire kommer att kännas vid årsskiftet då 2.2 förhoppningsvis kommer. Om man är hårt märkes bunden till HTC så är det bättre att hålla ut nån månad till och vänta till Desire HD, men jag tröttnade på skiten och mellanlandar på en Galaxy s så länge. Byter till första bra mobil som har bra prestanda och HDMI utgång så snart den kommer.
     
  7. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

  8. zyxey

    zyxey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Förra hösten handlade diskussionen om i fall HTC Hero var bättre än Iphone 3Gs eller inte, jag trodde på alla skriverier och köpte en Hero, men insåg snabbt att den var betydligt sämre när tjejen köpte sin Iphone. Då insåg jag snabbt att Heron inte hänge med för 5 öre.

    Fick senare en Desire via jobbet och trodde den skulle vara bättre...men nej med rosa display, kass batteritid och en bunt andra buggar så var jag besviken speciellt då den hade ett extremt litet minne för appar, men bortsett från alla buggar mm så var det den långt i från lika bra som iphone 3gs.. fick senare känna på en Galaxy S och fastnade för den.. i dagsläget är den enligt min uppfattning bra mycket bättre än både Hero/Desire och Iphone 3gs, och med Android 2.2 så kan den kanske klå iphone 4 på dom "flesta" punkterna, men tror det är mycket jämt däremellan.

    Valet mellan dessa är som att välja mellan PS3 o Xbox360..båda är i princip lika bra och 90% av alla spel finns till båda, och resten 10% är unika till systemet. Smaken är som baken.. och man väljer därefter. Och det kommer alltid finnas en grupp extremt märkes bundna konsumenter som köper den sämre produkten oavsett konkurrenternas överlägsenhet. Jag anser att Desire är ett dåligt köp just nu, det var ett bra köp för någon månad sedan, men sen kom Galaxy s och nu kommer IP4 och vem vill köpa en gammal mobil med massor med brister när man vet att det kommer att komma massor med intressanta mobiler det närmsta halvåret.

    Just nu finns det bara IP4 o SGS att välja mellan, senare i vinter kommer HTC HD, Galaxy uppföljaren, Asus, LG mm med intressanta mobiler.Om ni inte gillar SGS eller IP4, vänta på dessa i stället då dom kommer att innehålla massor med nytt skoj.

    Och dom kommer att släppas med android 2.2 samtidigt som Den gamla Desiren får 2.2. Ni kommer stå där med ett nytt operativ och en gammal hårdvara precis som alla Hero ägarna gjorde förra månaden och inse att den är stenålder..sunk skit...och tänka jag vill ha en ny bättre..
     
    Last edited: 22 jul 2010
  9. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Samtidigt som iphone 4 har en ner klockad CPU så verkar den faktiskt ha vettig batteriprestanda. Jag är också avis på skärmen. Men allt detta försvinner när man ser prislappen. Det går bara inte att köpa och känna sig nöjd. Inte när antennen funkar så dåligt som den gör. Redan i höst kommer det ju både bättre Android lurar och som inte kostar skjortan.
     
  10. drhp

    drhp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    De som gör att jag är kanske kommer att byta är de att man kan ha hur många apps som hälst på Iphonen. För Desiren o Iphonen handlar för mig bara om att ha en massa skojjiga apps. Blir lixm läss på att de hela tiden står minnet fullt o man måste ta bort en app så att den inte hänger sig.

    Skulle ju fixas kanske med 2.2 men man ka ju ine ha super många apps ändå. Men man vet ju inte när de updateingen kommer. :(
     
  11. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Ok, jag personligen känner inte igen problemet med att apps inte får plats på Desire. De enda stora appar jag har lagrar all data på minneskortet.

    Men visst, om det nu är så att du vill ha kopiösa mängder apps, eller många stora spel, så kan det säkert vara ett problem.

    Men då är ju uppenbarligen en telefon med utbytbart mineskort (med stöd för installation av apps på kortet) ett MYCKET bättre val än en telefon som inte har det... :eek:

    Med iPhone 4 så är du permanent begränsad till 16 eller 32 GB data.
     
    Last edited: 22 jul 2010
  12. Stal

    Stal Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    205
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Zyxey, ska man alltid vänta någon månad på en bättre mobil så får du vänta hela livet;)
     
  13. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 023
    Mottagna gillanden:
    1 963
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Ja, så är det.

    Det är bara att bestämma sig, eller sluta leta. Utvecklingen går så fort att man blir knäpp i bollen av alla rykten osv
     
  14. Norsehawk

    Norsehawk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2010
    Inlägg:
    1 213
    Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    VILKA är "dom"? Så vitt jag vet kommer Desire och Legend få dessa hos HTC, DET är bekräftat. Ingen har ännu bekräftat att andra kommer få detta. Varför? Därför att detta är GOOGLES, och HTC är bästis med Google. Därför kommer HTC få det FÖRST av alla andra. Asus, Acer, Samsung å gänget har ännu inte bekräftat det till helt hundra. Det enda som står om Galaxy S å Android 2.2 är att "...Galaxy S Android phone will indeed get an update to Android 2.2 at some point in the future".

    So keep dreaming... ;)
     
  15. Platon91

    Platon91 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vad olika uppfattning man kan ha. Vet inte hur bra Hero är, men Desire vs 3GS är enligt min mening inte någon större match. Min fru har 3GS och jag Desire, tror inte vi har någonsin stöt på något som 3gs kan göra men inte desire, fast tvärtom så är det så mycket mer jag kan göra med min mobil än vad hon kan göra med sin.

    Framför allt så är desiren en bättre telefon med bättre mottagning osv vilket i slutändan är värt mer än något annat i en mobiltelefon...
     
  16. Vandergrift

    Vandergrift Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2009
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Kan bara hålla med föregående talare. Jag är inte den som är sen på att inse om jag har en dålig mobil, min föredetta Galaxy (första, inte galaxy S) tog det bara några veckor innnan jag lackade på, och jag har köpt många nya mobiler i mina dar. Hittills så har bara två telefoner verkligen fastnat hos mig, SonyEricsson w810i och HTC Desire.

    Jag kör 2.2 på den och är happy as ever.
     
  17. drgregur

    drgregur Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2009
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har kanske inte något emot själva telefonen Iphone 4, med själva hype'n runt omkring som gör mig så jäkla irreterad. De beter sig som om det var den enda telefonen på jorden som existerade. Massa butiker som har nattöppet bara för att sälja, folk köar som det vore ett mirakel man skulle köpa. Känns ju helt meningslöst att släppa en telefon med OS4.0 när man nån månad innan släpper det till de andra iphone.. Varför inte spara på det goda. Klart folk hade väl bråttom när de ville multitaska, kunna pausa ett spel för att skriva ett mail och sen hoppa tillbaka till spelet. Yes! Videosamtal , helt ok, jag hade det på 3 för några år sen och det var ju praktiskt i vissa lägen. Men jag skulle inte kunna be hela min släkt och vänskaps krets att köpa iphone bara för att jag vill kunna ringa video till dom. Fånigt. Ännu en gång, apple bestämmer hur användarna ska bete sig och vad de får göra.

    har en kollega som köpte en iphone 4 inatt , ska bli kul och se om multitaskingen funkar på riktigt. Dvs jag ska lyssna på online radio via en app och samtidigt ta ett kort med mobil kamera och antigen maila det eller direkt uppladda det till facebook, nä det ska bli ku att se. Men vem vet , det kanske funkar.
     
  18. ηπρg

    ηπρg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2010
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är nog ganska jämt mellan processorerna. Iaf om man jämför hastigheten. Klockfrekvens är inte allt men det är jag säker på att du redan vet.

    Men jag håller med dig iphonen har lite vassare hårdvara men jag blev lite besviken att de inte uppgraderade gpu:n. De kan ju dock ha klockat den lite precis som TI/Motorola gjorde med den i droid x.
     
  19. drgregur

    drgregur Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2009
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Visste ni att iphone 4 är den tunnaste smartphonen ute på marknaden? Enligt Steve jobs... Synd bara att Desire väger mindre än iphone 4 :) Men ändå är större .. 2gram :)

    Alla säger att iphone 4 har en grym skärm , slår allt.. Det gör den säkert. Men innan den kom så var det ingen iphone ägare som sa att deras skärm var bättre än desire's. Vänta till höst/vintern då tror jag HTC tar på sig handskarna..
     
  20. ThePreTor1aN

    ThePreTor1aN Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har lekt lite med min Iphone 4 nu och min Desire har jag sålt.
    Kan säga att skärmen är riktigt bra, mycket bättre än Desires. Och kvalité känslan är det bästa jag sett på en telefon.

    Det jag kan spontant även säga är att skärmresponsen är bättre än på de HTC telefoner jag provat. Det är helt enkelt bra känsla i den och man kan scrolla mycket mer kontrollerat när man är på webbsidor bland annat.
    Pinch zoomen vet jag inte om den är "bättre" egentligen men den är mer "smooth" än tidigare eller som på Desiren.