Display har ploppat lös från Z3. Kan man "foga"?

Diskussion i 'Xperia Z3 - Allmänt' startad av Wassblad, 6 okt 2015.

  1. Wassblad

    Wassblad Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    God kväll!

    Bytte Display för ett par veckor sedan på en kamrats Sony Z3. Operationen i sig innehöll många svordomar och ett par timmars knåpande. Fick näst intill riva isär telefonen i molekyler medelst värmepistol, samt bygga ihop den igen. Med andra ord inget jag vill göra igen.

    Till synes blev resultatet strålande! Men efter ett par veckor var "katastrofen" ett faktum.Displayen har lossnat i ena hörnet samt nästan hela långsidan. Detta trots att jag var noga med att få bort gamla rester och smuts ifrån där den gamla dubbelhäftande "tejpen" satt. Var även noga att få dit den nya "tejpen" på plats. Glipan är ungefär en millimeter, precis så man får under nageln.

    Så nu undrar jag helt enkelt om det finns någon genväg? Eller om man måste gå den hårda vägen och göra om allt?
    Risken med att göra om det hela är att jag gör sönder displayen. Det kändes som näst intill omöjlig att få bort den gamla displayen utan att göra sönder den ännu mer. Displayen var hyfsat dyr, runt en femhundring vill jag minnas. Sen kan man ju råka ha sönder något annat när man pillar med sina darriga korvfingrar.

    Har lite idéer om hur man kan fuska ihop det hela:

    *Superlim!? -Känns så där. Risken finns att man kletar in det i knappar och annat.
    *Värma igen med värmepistol? -Borde fungera, men bli sämre med tiden.
    *Någon form av tätningsmassa? -Applicera lite byggfog eller liknande och lägga en tyngd ovanpå?
    *Köpa en ny telefon i smyg åt min kamrat. -Uppnår då handyman no.1 samt superhjältestatus i min kamrats ögon. Tveksam till att detta väger upp den ekonomiska förlusten.


    Fyll gärna på med funderingar, tankar, tips och idéer!

    Väl mött.
     
  2. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Du bör undvika superlim eller tätningsmassa då det förmodligen kommer göra mer skada på telefonen. Det är nog bara bita i det sura och göra om monteringen med ny dubbelhäftande tejp, har sett att man kan köpa tejpen billigt på Ebay.
     
  3. Edzel

    Edzel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2009
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    3
    Telefon:
    sony xperia z3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    sony xperia z3
    Platta:
    Nexus 7
    Hej
    Har man en tidig z3 så verkar detta vara ett vanligt fel eftersom limmet är dåligt på dessa.
    Jag fick bytt på garantin dessutom bytte man min skärm samtidigt Hämtade ut min telefon samma dag som den kom och eftersom det är 2 års garanti så borde garantin gälla din tel också.
     
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Garantin har nog gått åt h-e i och med att en icke auktoriserad person gjort ett displaybyte. Är felet väldigt vanligt kanske de inte kollar så noga utan bara åtgärdar, men om de kollar kan man nog glömma allt vad garanti heter, oavsett vilket fel det blir på mobilen!
     
  5. Edzel

    Edzel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2009
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    3
    Telefon:
    sony xperia z3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    sony xperia z3
    Platta:
    Nexus 7
    Ja det finns en risk för det tyvärr :(
     
  6. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Har av erfarenhet då jag bytt många lcd displayer under min tid på olika telefoner märkt att just tejpen som håller fast displayen är hos många säljare av usel kvalitet. Har haft samma problem som du, mitt tips är att värma och tålamodigt försiktig ta bort displayen, då tejpen är av dålig kvalitet så brukar den släppa om man är försiktig. Bästa är att använda ett tunt plektrum eller ett vanligt spelkort som man försiktig låter glida in längst kanten mellan displayen och ramen eller så kan man ta en tunn ståltråd eller fiske tråd och försiktigt skära igenom mellan display och ram men va försiktig så att inte tråden fastnar mellan touchen och lcd som är fastlimmade ihop, se även till att inte skada flexkabel längst ner på displayen.

    Det är mitt råd, skulle absolut inte använda superlim eller liknande då du kommer förstöra mer än laga, har du inte lagat telefoner förrut så kommer det bli svårt men inte omöjligt :P

    Skulle du lyckas få loss den så kan jag tipsa en sida som säljer bra delar till mobiler och har väldigt bra tejp som håller displayen på plats sten hårt.

    http://www.tvc-mall.com/details/OEM...dhesive-Sticker-For-Sony-Xperia-Z3-13110002A/
     
    bernard gillar detta.
  7. Edzel

    Edzel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2009
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    3
    Telefon:
    sony xperia z3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    sony xperia z3
    Platta:
    Nexus 7
    min display gickåt he-te igen nu skiter jag i detta och byter telefon

    jag är inte sur alls :d
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  9. Edzel

    Edzel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2009
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    3
    Telefon:
    sony xperia z3

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    sony xperia z3
    Platta:
    Nexus 7
    Om det är tejp på i orginalutförande är det den som släppt.
    jag kan nästan pilla in fingret bakom pekskärmen ;-)