HTC 10 eller Huawei P9?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Jill, 3 jul 2016.

  1. Jill

    Jill Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    8
    Nu måste jag skaffa ny telefon då min HTC One M8 har pajjat. Jag har bara haft HTC tidigare, så det första jag kollar efter är deras nya. Dock finns HTC 10 inte i så många butiker. Men jag hittade iallafall en på Elgiganten så jag fick känna på den, och då var det en som jobbade där som rekommenderade Huawei P9 istället. Hon hade själv haft HTC One M9 och tyckte Huawei var jättebra.

    Jag hann inte känna på den så jättemycket men började faktiskt fundera på den. Det är dessa mobiler det står emellan - jag vill tex. inte blanda in Samsung. Så, frågan lyder: HTC 10 eller Huawei P9? Jag har som sagt bara haft HTC innan och har ingen aning om vad Huawei är för märke - har de bra rykte?

    Jag använder min telefon rätt mycket, det jag använder den till är främst surf, musik, kamera och titta på filmer. Inga spel. Vad är viktigast för mig? Det är viktigt att telefonen är snabb och inte laggar (men det gör dem kanske inte i den här prisklassen oavsett vilken jag väljer?) jag vill kunna ha bra ljud genom hörlurarna, jag vill ha en okej/bra kamera (kameran i M8 var tydligen inte alls bra, men den var bra nog för mig) och jag vill ha tillräckligt med plats för att kunna lagra filmer, men 2TB som HTC erbjuder känns rätt onödigt.

    Jag gillar HTC för jag känner märket och jag känner igen mig i deras design, deras version av Android och program. Huawei känns som helt nytt landskap för mig.

    Jag är inte så jätteduktig på specifikationer och sånt så jag vet inte riktigt vad som skiljer telefonerna åt, förutom det uppenbara. Det (enda) som för min del talar för Huawei (så vitt jag vet) är att den är riktigt mycket billigare: 4500 kr istället för 7000 för HTC. Men då tänker jag att eftersom det är såpass stor skillnad i priset lär det ju också vara skillnad i kvalitén? Prestanda? Batteritid?

    När jag köper ny telefon har jag alltid köpt HTC's flaggskepp, deras nyaste, deras bästa. Jag tänker att eftersom jag använder telefonen så mycket så vill jag verkligen bli nöjd med den. Men frågan är, är HTC 10 värd 2500 kr MER än Huawei P9?

    Länkar till jämförelse av telefonerna på prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3637540,3645271
     
  2. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Huawei är största tillverkaren av telekommunikationsutrustning i världen. Telefoner har dom mest sålt i Kina.
    Men Huawei P9 är en riktigt bra telefon i ett lite smidigare paket än HTC 10 men det ska sägas att båda telefonerna är bra. Men jag gillade känslan i P9:an när jag lekte med den. Jag hade gått på P9. Men du får gå på din egen magkänsla.
    Här kan du läsa lite mer om telefonerna och en kameratest:
    http://www.mobil.se/tester/j-mf-rande-tester/j-mf-rande-test-b-sta-mobilkameran-2016#.V3lH5Fd9x_U

    Allmänt test av P9:
    http://www.mobil.se/tester/test-huawei-p9#.V3lItld9x_U
     
  3. Jill

    Jill Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    8
    Tack för ditt svar! Visste inte att de var så stora. Jag läste recensionerna på båda telefonerna här på swedroid och som jag har uppfattat det kan P9 inte riktigt mäta sig med HTC-10. Men jag vet inte, känns som att ju mer jag läser desto snurrigare blir jag... En fördel jag gillade med HTC är att man kan ladda den riktigt snabbt. Det tror jag kan behövas, och det verkar P9 inte ha.

    Tyvärr är HTC riktigt svår att få tag på. Bara hittat en butik, Elgiganten, som hade den inne så jag kunde känna på den lite snabbt. Vet någon varför den är så svår att få tag på?
     
  4. donuts

    donuts Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    234

    MINA ENHETER

    HTC 10 är väl en aningen svår att få tag på då det verkar som att de leverantörer som valt att ta in den, beställde ett fåtal som de nu har sålt slut på. Då m9 och m8 floppade här i Sverige var det inte alla som tog in HTC, tex aktörer som Telia fast de bojkottade även LG. Men även LG ligger inte i framkant på försäljning av mobiler i Sverige. Vilket är fullt förståeligt.
    HTC har bättre prestanda och bättre grafik, men om man inte spelar är det nog inte värt att lägga 2500 kr extra för det. Men man bör ha i åtanke att Huawei är inte de snabbaste på att uppdatera sina mobiler samt att deras menyer är snarlika ios.
    Huawei tar bättre svartvita foton men även bilder i dagsljus. HTC tar bättre bilder i mörkare miljöer, men Huawei kan få till bättre foton i mörker om man väljer svartvitt autoläge, av vad jag har studerat på de bilder som tillhandahålls.
    Är 4 k video prioriterat blir HTC svårslagen få p9 saknar detta och även hdr saknas.
     
  5. Jill

    Jill Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    8
    Aha, så finns det möjlighet att den kommer in i butiker igen senare under sommaren?
    Nä, jag spelar som sagt inte. Men jag vet inte, jag känner mig lite tveksam till P9. Jag tror det är för att jag aldrig har haft en annan telefon än HTC. Liksom vägrat släppa dem :P Tänkte kolla lite mer noggrant på P9 i butik imorgon och se vad jag tycker om deras version av Android. Jag gillar att man kan välja lite själv med appar och widgetar, vet inte om Huawei har det så.
    Vad är 4 k video? Ser som sagt rätt mycket på film/serier på telefonen om jag är ute och reser. Men har alltid varit nöjd hittills med HTC.
     
  6. Jill

    Jill Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    8
    Jo, en till sak! Jag har aldrig använt något skyddande skal till min telefon, förutom till min One M8. Ett vanligt i silikon. Men jag tycker det är så trist, för är telefonen så slimmad i designen och välbyggd som HTC så är det tråkigt att sätta på ett gummiliknande skal. Men vad ska man göra? Hur gör ni? Vill ju inte tappa den och göra sönder den heller...
     
  7. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Kan verkligen rekommendera Huawei P9, kanon bra telefon!
     
    Finskpinne gillar detta.
  8. Acentren

    Acentren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Är själv sugen på en huawei P9 men det som hindrar mig är att flertalet recensenter nämner att P9 saknar gorilla glass över displayen. Därmed ska den vara väldigt lätt att få repor på, kan vara värt att tänka på om man inte vill dölja telefonen i ett skal.

    Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk
     
  9. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 161
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Den har Gorilla glass 4 enl. Swedroids recention. https://swedroid.se/recensioner/telefoner/vi-testar-huawei-p9-erbjuder-dubbla-kameror/, har haft min sedan mitten av maj och ännu inte fått en repa trots att den åkt i golvet ett par gånger.
     
  10. Acentren

    Acentren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Skönt att höra, då kanske man ska slå till på comviqs nuvarande deal, recensionen jag tänkte på var följande: m.gsmarena.com/six_weeks_with_the_huawei_p9-blog-18453.php

    Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk
     
  11. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 161
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Jo, jag har sett den men upplever inte att P9 är känsligare än någon annan telefon jag haft. Kommer senast från Moto X play, innan dess hade jag LG G2 och kör Iphone 5S på jobbet, tycker Iphonen är känsligare både glas o baksida faktiskt.
     
    Acentren gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det innebär att du kan filma i 4K/UHD-upplösning. Videon har mycket mer detaljer än 1080p som rätt länge varit standard.

    Om du inte filmar särskilt ofta är det nog inget du bör prioritera så högt.
     
  13. Jill

    Jill Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    8
    Okej, nu har jag köpt en Huawei P9! Det gick fort, vanligtvis köper jag aldrig telefoner så snabbt. Men jag var inne i en Phone House-butik för att kolla om min gamla telefon kunde lagas enligt garanti. Gick därifrån en timme senare med min P9! Hoppas jag blir nöjd. På något vis fick jag telefonen för 3500 kr kontant, och samma abonnemang som jag redan har (halebop, 269 kr/månaden) och det enda jag behövde göra var att byta nummer (för att få förmånligare precis som ny halebop-kund) samt binda abonnemanget för 24 månader, vilket jag inte ser som ett problem.

    Jag vet inte, priset blev ju så bra att det nästan känns för bra för att vara sant. Har jag blivit lurad på något vis??? I Elgiganten-butiken (de har ju köpt upp phone house) så kostade telefonen 5500.

    Men om det nu är så som det verkar så känns det verkligen värt det, att HTC'n skulle kosta dubbelt så mycket är nog inte värt.
     
  14. Jockmokk

    Jockmokk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2016
    Inlägg:
    941
    Mottagna gillanden:
    893
    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Comviq
    Telefon:
    iPhone 12
    Övrigt:
    iPad Air 2019. Apple TV 4K, Apple Watch S3
    Du fick telefonen till ett subventionerat pris då du binder upp dig i 24 månader, du har inte blivit lurad. Tycker det låter som du fick till en bra deal, hoppas du blir nöjd med telefonen :)
     
  15. Jill

    Jill Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    8
    :D

    Det enda som stör mig lite är att jag blev tvungen att byta nummer, vet inte riktigt varför. Men men, inte så mycket att göra åt nu!
     
  16. Jill

    Jill Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    8
    Snällaste halebop hjälper mig att "byta tillbaka" till mitt gamla nummer, kostnadsfritt trots att det brukar kosta 250 kr. Behöver bara ha det nya numret i tre dagar under tiden. Känns lite snurrigt, vet inte alls varför jag var tvungen att byta nummer osv men jag hoppas det blir bra :)
     
  17. Jill

    Jill Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2016
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    8
    Nu ska jag bara våga öppna P9:ans kartong.. Innan jag gör det kan jag ju ändra mig :P
     
  18. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Just do it :)
    Klippte Comviq's erbjudande som dom har nu, P9 månadens mobil. Grabben behövde ett abonnemang och jag tar luren.
     
    freephille gillar detta.
  19. freephille

    freephille Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2012
    Inlägg:
    769
    Mottagna gillanden:
    106
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Xiaomi Mi5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Xiaomi Mi5
    ROM:
    Miui 7.5
    Platta:
    Ipad Air 2
    Övrigt:
    Mackbook Air "11
    Tror du att du kommer använda den som din dd?
     
  20. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 116
    Mottagna gillanden:
    3 919
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 8 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Jag vet inte. Ska testa den iaf. Fick skön känsla när jag pillade på den, lagom stor, snabb och gillade kameran.
    Kör du med en?