Vild idé: Skapa liten mobil med bra specs

Diskussion i 'Allmänt' startad av Skuggvarg, 3 jul 2016.

  1. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Baserat på klagomål på internet, samt på undersökningen på Swedroid, där 1336 personer av totalt 2801 sade sig vara intresserade av en liten mobil med bra specs, så kan man anta att det faktiskt finns en marknad för små och kompetenta mobiler. Tyvärr verkar ingen tillverkare vilja gå den vägen.

    https://swedroid.se/skulle-du-vara-intresserad-av-en-pakostad-androidmobil-med-4-tumsskarm/

    Sony har haft sin Compact-serie men nu har de övergett den och XA är inte särskilt liten även fast den är slimmad på bredden. Att Compact varit det enda alternativet för liten mobil har knappast hjälpt, och vissa vill dessutom ha en ännu mindre mobil än den.

    Värt att ha i åtanke är att Apple har släppt Iphone SE, som attraherar folk både baserat på pris och storlek, och det har ryktats att Xiaomi kommer att släppa en 4,3-tumsmobil men jag har inte sett någon direkt info om den så det kan vara ett väldigt löst rykte.

    Frågan är vad man ska göra...sitta och rulla tummarna i hopplös väntan på någon liten mobil som troligen aldrig kommer, eller ska man ta saken i egna händer och presentera ett koncept på en liten mobil med bra specs för tillverkarna?

    Skulle befintliga tillverkare kunna nappa på den kroken, eller ska man starta ett projekt på Kickstarter eller IndieGoGo och med hjälp av kinesiska tillverkare och branschkunnigt folk försöka bygga en helt ny mobil med ren Android och sälja den till konkurrenskraftigt pris? Det är en väldigt lockande tanke och andra har lyckats med betydligt mer galna och till synes hopplösa projekt, så varför inte testa att göra något helt nytt? Vilka problem kommer man att stöta på med ett sånt här projekt?

    Jag tänker mig en mobil med 4,3-tumsskärm men slimmat format, alternativt en lite mer oslimmad 4-tumsvariant. Huvudsaken är att mobilen blir väldigt liten och behändig, någonstans runt 6 cm bred och 10-12 cm hög. Tjockleken är inte ett prioriterat område men den ska väl helst inte överstiga 10-11 mm tjocklek. Upplösningen kan ligga på mellan 250 och 300 eftersom skärmen är liten, och med dagens batteriteknik borde man kunna få en ganska lång batteritid tack vare att skärmen är liten och upplösningen är "lagom". 2 gig ram är minimum, liksom även 16 gig internlagring, minneskortplats och utbytbart batteri är också önskvärt. Bakre kamera på minst 8 megapixel, samt sedvanlig led-blixt, frontkamera på minst 2 megapixel och även där led-blixt (allt för att locka "selfie-generationen"). Strömsnål men kapabel processor, förslag välkomnas.

    Ge gärna förslag på vilka specs en sådan här mobil borde ha.
     
    Last edited: 4 jul 2016
    traian gillar detta.
  2. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Märkligt att över 1300 pers var intresserade av en liten mobil men ingen har orkat kommentera tråden. Skrev jag för långt för att folk skulle orka läsa?
     
  3. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 965
    Mottagna gillanden:
    11 123
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Anledningen till att Sony skippar de kompakta lurarna kanske så enkel att de inte säljer tillräckligt bra.
    Man ser nästan aldrig någon med en kompakt lur där ute, så på det hela taget verkar de inte vara fullt så populära.
     
  4. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Jag kan tänka mig att dels har priset på Compact avskräckt en del, målgruppen som vill ha små mobiler kanske inte är så sugna på att betala nästan lika mycket som för en stor flaggskeppsmobil, dels har Sony varit det enda alternativet vilket säkert inte heller varit en hjälpande faktor, folk vill ju gärna kunna välja mellan olika alternativ och Sony har haft en del kvalitetsproblem med Compact-modellerna.

    Att få personer har kompakta mobiler kan också betyda att det inte finns så många vettiga alternativ. Det som finns och presenteras är ju det som köps.
     
  5. traian

    traian Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Z3c

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Z3c
    ROM:
    KK 4.4.4 pre-rooted
    Jag håller med! skulle lätt backa en indiegogo lr kickstarter om du sätter i gång en.

    här är min önskelista på liten lur:
    - MAX yttermått: som z3c
    - Skärm: ~4,6"
    - gärna OLED
    - Display: 720p räcker gott o väl, kan sträcka mig till 1080p, men mer känns helt onödigt.
    - Senaste snapdragon SOCen, gärna 64-bit, för framtida kompatibilitet.
    - minimum 2 GB RAM
    - minimum 16 GB NAND, gärna mer
    - SDkortläsare
    - gärna IP67 lr bättre
    - utbytbart batteri (inget måste)
    - gärna dubbla SIM
    - gärna några st extra hårdvaruknappa på långsidorna som är programmerbara till vad man vill, ex.vis bakåt, hem, meny etc.
    - USB type C
    - senaste BT, NFC, WiFi etc.
    - 3,5 mm uttag
    - minimum 8 MPix huvudkamera med så stor sensor o bra optik som möjligt + LED blixt
    - min. 2 MPix frontkamera
    - AOSP eller liknande så man får de senaste uppdateringarna från google.
    - Trådlös laddning?

    finns säkert mkt mer man kan göra, men detta skulle uppfylla det mesta tror jag.
     
    Last edited: 5 jul 2016
  6. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Visst finns det mobiler med mindre skärm men specifikationerna är direkt usla. Vill man ha något bättre tvingas man gå upp i skärmstorlek och då blir det svårare att hantera mobilen med en hand.
     
  7. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Men 4.6-tumsskärm är ju vad Compact använt och den anses ändå för stor av vissa personer...men kanske du skulle kunna leva med 4.3 tum? Jag tänker på att yttermåtten skulle slimmas ännu mer och Compact var redan ganska slimmad, så vill man ha ännu mindre yttermått måste skärmen bli mindre.
     
  8. traian

    traian Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Z3c

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Sony Z3c
    ROM:
    KK 4.4.4 pre-rooted
    Ja, jag skulle nog kunna leva med 4.3" om den är minst lika slimmad runt kanterna som z3c, dvs att yttermåtten krymper ännu mer. glömde lägga till OLED-display, det skulle oxå va riktigt fränt!
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag misstänker att OLED kan bli knepigt att få tag i. Betydligt färre som kan tillverka OLED, så de prioriterar nog så få antal storlekar som möjligt som kan massproduceras. I alla fall för tillfället.
     
  10. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Jag skulle vilja ha en mobil i iPhone SE yttre mått.. Så bra som möjligt så klart. [emoji56]
    Tipsen som @traian@traian skrev lät ju bra. [emoji4]